Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Spaanse trui

Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
By MG View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer By MG Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 09:54
Originally posted by zakdoek zakdoek wrote:

Ik vind hem ook erg mooi!
Ik weet niet zo goed of ik een nieuw topic moet openen of dat ik hier een vraag kan stellen? Ik probeer het gewoon.
Ik zou hem ook willen maken, maar ik ben erg slecht in rekenen/aanpassen, daarom maak ik nooit kleding.
Ik heb 2 bollen sokkenwol liggen (dus ruim 800 meter) die ik er mooi voor vind. Op het filmpje is die oranje wol ook vrij dun.
Zou ik het daarmee kunnen wagen, bijvoorbeeld met naald 4 en als hij te klein uitvalt hem wat groter blocken, zou dat werken?
(ik ben vrij smal, maat 36 zit me ruim)

Nu haak ik er 1 voor m'n schone ma, die is ook smal(36), deze haak ik met baby soft van de zeeman op haaknaald 3, die is ruim zat. Er zit nu 600 meter in, ik heb het voorpand en achterpand af, moet de hals en mouwen nog. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
http://madebymg.
blogspot.nl/

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/bymg/
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 13:48
Haakwerk is over het algemeen niet erg goed groter te blocken. Haakwerk is simpelweg vaster dan breiwerk.
Sokkenwol is ook erg vormvast. Als het pure wol is dan wil het vaak wel groter worden na de 1e keer wassen.
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 14:00
Dank jullie wel voor het meedenken!
Tot nu toe heb ik alleen ervaring met het blocken van shawls van sokkenwol en mijn ervaring is juist dat ze enorm veel groter worden.
Ervaring met kleding heb ik niet, misschien dat dat weer anders is.
Ik denk dat ik het ga proberen met nld 3,5. Geen idee, ik gok maar wat.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 16:38
Gehaakte shawls ??? Of gebreid ??? Breiwerk rekt normaal gesproken meer dan haakwerk.
Mijn gebreide sokken, worden (gelukkig) nooit maat olifant na het wassen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 17:08
Bij het blocken van een sjaal is het meesstal de bedoeling dat de sjaal groter wordt. Meestal heb je ook gebreid met een naalddikte die te groot is voor de wol. Bv, de sok wordt gebreid op naald 2,5 met je garen, de sjaal brei je met 4,5. Is dus logisch dat hij groter wordt. Dat is ook de bedoeling om het patroon goed tot zijn recht te laten komen en de sjaal soepel te houden.
Een kledindgstuk wordt meestal iets langer (uitzakken). Voor een gedeelte kun je dat voorkomen door je precies met je breiwerk aan de maten te houden die aangeven zijn. Wil je het helemaal voorkomen? Je niet aan de gegeven maat van het proeflapje houden, maar een pen dunner breien en zelf gaan rekenen. Het kledingstuk is dan vormvaster, maar ook minder soepel.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 21:56
Ha ha ha lw1463, gelukkig houden je sokken maat. Ik ga er ook van uit dat je ze niet blockt.
Voor het blocken maakt het, in mijn beleving, niet zoveel uit of ik gehaakt of gebreid heb, maar het is zoals lidwina zegt: je houdt er van te voren al rekening mee dat je de boel enorm uit gaat rekken door naar verhouding een te grote naald te gebruiken.

Mijn punt is meer dat ik pas zie of  de trui past als hij helemaal klaar is en ik vroeg me af, mocht hij wat krap uitvallen, of ik hem dan d.m.v. blocken wat ruimer kan maken. Als dat mogelijk is, kan ik ontspannen haken en hoef ik me niet druk te maken over of hij wel past. Dat is namelijk de reden waarom ik nooit kleding maak: zelf rekenen en/of aanpassen lukt me niet goed.
Nu vind ik het bij deze trui niet storend als hij wat ruimer uitvalt, maar hij moet niet als een velletje rond een worst zitten, bij wijze van spreken.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns