|
Reageer ![]() |
Autheur | ||
NaJa ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 28 Juli 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 437 |
![]() Posted: 29 Januari 2009 om 12:32 |
|
Ik droom er al heel lang van om zelf te gaan spinnen. Ik had geen flauw idee dat er ook zoiets bestond als een spintol tot ik vandaag een startpakket tegenkwam. Wat is jullie ervaring met spinnen? Is het te doen om op je eentje te leren? Kan ik dat met een tol of moet ik op zoek naar een spinnenwiel? Kan ik dan aan mijn collega's vragen of ze de wol van hun schapen voor mij opzij houden? Hoeveel schapen zijn er nodig voor een bol? Zijn er nog dingen die ik moet weten om eraan te kunnen beginnen? Ik ben zo nieuwsgierig! |
||
Groetjes
Nathalie |
||
![]() |
||
Corry R ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 11 Januari 2008 Status: Offline Points: 8853 |
![]() |
|
lang geleden dat ik dat gedaan heb,maar mij lukte het niet met een tol,en later ook niet geweldig met een wiel.Ik heb toen wel een korte cursus gedaan,en volgens mij heb je van een schaap wel meerdere bollen,weet niet meer hoeveel.
|
||
![]() |
||
odette ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 02 April 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3080 |
![]() |
|
Met een tol gaat het niet echt snel, duurt wel eventjes voor je een onsje bij elkaar hebt. Met een wiel gaat het allemaal wat sneller. 1 kilo schapen wol geeft ook 1 kilo garen als je geen afval zou hebben. Meestal heb je toch wel wat afval. Dus daar moet je dan wel rekening mee houden. En niet alle schapen wol is even geschikt om te gebruiken voor bv kleding. Sommige zijn veels te stug en ruw. Het texelse schaap (texelaar) is het meest gangbare soort in Nederland. Is goed te spinnen en ook goed te gebruiken voor kleding, maar hoe ouder het schaap hoe stugger en prikkerliger de wol. Lams wol is lekker zacht. Ik heb zelf toendertijd gewoon een wiel gekocht (tweedehansje) en mij zelf daar spinnen op geleerd, toen 2 lesjes genomen bij iemand die het echt goed kon. En toen kon ik spinnen. Het is toch meer een gevoel en door ervaring gaat het steeds beter. Zie hier allemaal linken: http://wolspinnen.startpagina.nl/ |
||
![]() |
||
Eeyore82 ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 03 Januari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2002 |
![]() |
|
Ik heb wel een angorakonijn, waar ik regelmatig een doos wol van afknip.
Mocht iemand hierin geinteresseerd zijn, dan mag die een mailtje sturen. Ik gooi het nu steeds gewoon weg en dat vind ik zonde omdat het zo lekker zacht is. Kan zelfs een vriendin van mij ook vragen om te sparen (heeft zelf ook een angora en ze knipt regelmatig angora's) Groetjes Marije |
||
![]() |
||
Pallas ![]() Duizendpoot ![]() ![]() Lid sinds: 12 Januari 2007 Status: Offline Points: 302 |
![]() |
|
oh, dat wil ik heel graag!!! Niet om te spinnen, maar om 'thrummed mittens' van te breien (de nederlandse term ken ik niet, maar het komt erop neer dat je plukken ongesponnen wol aan de binnenkant van je wanten meebreit zodat ze heel warm worden). Heb je nu wat liggen of moet ik nog even wachten? En pb je me dan ook je rekeningnummer, dan krijg je de verzendkosten terug! Groetjes, Marij |
||
groetjes,
Marij |
||
![]() |
||
Eeyore82 ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 03 Januari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2002 |
![]() |
|
Ik heb afgelopen zondag net een doos weggegooid
![]() Groetjes Marije Ps: ik zal ook nog even mijn vriendin vragen |
||
![]() |
||
Molemieke ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 19 Augustus 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 1909 |
![]() |
|
Zelf heb ik totaal geen ervaring met zelf spinnen. Zou het wel willen leren om voor te kunnen doen in de klas bij de textiel lessen. Marije, als je een klein plukje kan missen ... dan kan ik dit gebruiken om te laten zien in de klas. Verzendkosten wil ik graag vergoeden. Groetjes Daisy |
||
![]() |
||
Pallas ![]() Duizendpoot ![]() ![]() Lid sinds: 12 Januari 2007 Status: Offline Points: 302 |
![]() |
|
Wat lief van je Marije, dank je wel alvast! Groetjes, |
||
groetjes,
Marij |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ik vind het zo zonde om weg te gooien altijd, ik zit eerst altijd een tijdje met mijn hand erdoor te woelen (beetje gekke tik, maar het voelt zo lekker
![]() Bij zo'n volledige knipbeurt zitten er wel eens wat strootjes en zaagsel tussen, maar hij loopt los buiten in een ren. Dus jullie krijgen ook nog "scharrel"wol ![]() Groetjes Marije |
||
![]() |
||
NaJa ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 28 Juli 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 437 |
![]() |
|
Marije, Als je dan nog wat over hebt, zou ik ook wel wat willen hebben
|
||
Groetjes
Nathalie |
||
![]() |
||
![]() |
|
hoi hoi allemaal, Ik zal alles bewaren vanaf nu en Pluis is nog maar 1 dus ik hoop nog lang van hem te kunnen genieten.
Groetjes Marije en Pluis |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ik wil ooit ook een konijn. Zal me dan ook een Pluisje aanschaffen
![]() |
||
Groetjes
Nathalie |
||
![]() |
||
odette ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 02 April 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3080 |
![]() |
|
Het beste is het om de angora te mengen met wol en dan pas te spinnen.
|
||
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |