Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Steek laten vallen?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bas82 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 December 2019
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bas82 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Steek laten vallen?
    Posted: 15 December 2019 om 20:12
Hallo,

Ik ben sinds een paar dagen bezig met het breien van een sjaal voor mijn vriendin. Leuke nieuwe hobby dacht ik. Kan ik mooi de ervaring die ik jaren geleden op de vrije school heb opgedaan gebruiken.

Na enkele pogingen aardig op weg gekomen, al vrees ik wel dat de sjaal in de zomer van 2020 een keer klaar is.

Ik heb alleen nu een probleem waar ik echt even niet meer uit kom. Ik denk dat ik ergens een steek heb laten vallen, maar ik weet niet waar. Noch weet ik hoe ik het nu kan oplossen. Ik heb heel YouTube leeg gekeken, maar die gaan er in de filmpjes altijd vanuit dat je nog een keurig lusje ziet dat je kan oppakken.

Zie hieronder voor een paar foto’s van mijn werk en het probleem. Wat gaat hier fout en hoe kan ik dit oplossen?

Foto 1

Foto 2
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2019 om 20:51
Uw steek ligt/hangt op foto 2 op de rechternaald (niet degene waar de breidraad aan hangt) de tweede en derde steek en zes steken lager. Daar is een ineens een grote v (die dus 2 steken overbrugt).

Zijt gij linkshandig? want uw rechte steken hangen heel eigenaardig op de naald. Ik zou dus de steken allemaal 'terugbreien'. Een 7 naalden dus uithalen (totdat ge voorbij die lange zijt en dan verder breien.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 December 2019 om 21:04
Hallo Bas82,

Wat leuk om een vroegere aangeleerde handwerktechniek weer op te pakken.

Jij schrijft dat je denkt dat je een steek hebt laten vallen. Waarom denk je dat? Omdat je het aantal steken bij elke toer nageteld hebt en er plots eentje minder is? Als er nergens een steekje los bungelt, kan het zijn dat je er per ongeluk twee samengebreid hebt in een deel dat niet op de foto staat. Dan heb je er ook eentje minder op je pen staan.

Op foto 1 zie ik nogal wat ruime verbindingsdraden. Maar als ik foto 2 bekijk en de steken zowel horizontaal als verticaal volg, zie ik geen gevallen steek. Zo te zien ben je bezig met de averechte toer. 

Ik zie wel iets anders op foto 2: je hebt op de rechter pen, de 2de en 3de steek, zo'n 6 toeren geleden, laten voortkomen uit 1 steek. Je hebt er in ieder geval daar eentje bijgemaakt. 

Uithalen is in het begin een lastig werkje als je geen handwerkjuf naast je hebt zitten. Als je voorzichtig trekt aan je werk zowel in de lengte als de breedte en je ziet geen gaatje ontstaan door een gevallen steek, zou je kunnen besluiten om door te gaan. 

Succes met de sjaal. Smile

..................

Ik zie dat Bep intussen al heeft gereageerd en ook iets schrijft over die "rare" steek.

Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2019 om 00:03
Precies wat ik ook dacht toen ik de foto's zag.

En inderdaad, een stuk uithalen en opnieuw beginnen.
Dat is geen schande, overkomt mij ook nog wel, zelfs na 45 jaar breien.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2019 om 08:29
Uithalen met een dunnere naald is beter. Je kunt die naald eventueel in alle v-tjes van de rechte steken steken en tot die naald uithalen. Dan nog een naald terugbreien, en dan weer vooruit breien.

Een gevallen steek kun je het beste met een haaknaald ophijsen, ook aan de rechte kant.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2019 om 08:31
Voor een beginnende breier of een na-de-lagere-school-niet-meer-gebreidhebbende is een klein project handiger dan meteen een enorme sjaal. Vierkantjes, die aan elkaar gezet kunnen worden lijkt me dan beter.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2019 om 10:28
Ik zou het helemaal niet uithalen. Als je recht hebt gebreit en geen patroon dan zou ik een haaknaald pakken en de steek proberen op te halen, wel zo makkelijk dan alles uit te halen of terug te steken. Succes!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2019 om 11:11
@Bep het lijken mij allemaal dwars gebreide steken, soms vraagt een patroon daarom. Zelf maak ik die alleen als ze het vragen
want het zijn niet mijn favo steken. Als Bas dat door krijgt, gaat het misschien ook vlotter en komt de sjaal nog voor de zomer van 2020 af.
@Bas82 die grote lussen die je achter het breiwerk hebt, die bedoel je denk ik - hmm wat kan is dat je onbewust een omslag gemaakt hebt
en als je die niet bewust in de volgende toer breit maar laat vallen heb je opeens dat soort lussen. Je had daar een nieuwe steek kunnen maken,
maar je hebt het niet gedaan en daardoor ontstaat ruimte in het breiwerk. Je kunt met een borduurnaald proberen e.e.a. wat te verdelen qua ruimte
of een paar naalden terugsteken.
Het kan wel eens komen door de manier waarop je breit, ik heb het ooit eens zo gelezen, een steek zit met een been naar voren over de naald
Dat is altijd de plek waar je insteekt (als je geen gedraaide steken wilt) bij recht steek je van links naar rechts in die steek en bij averecht
van rechts naar links.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2019 om 11:12
Ik zie ook een grotere V waar twee steken in zijn gemaakt op foto 2
En het lijkt ook wel of je keer halverwege de naald bent teruggegaan, als ik naar de toeren kijk zie ik een hoogte verschil.

Uithalen en de steken op een dunnere naald opnemen en dan weer verder breien lijk me een goede optie, omdat je aanpassingen en verbeteringen zal blijven zien.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 December 2019 om 11:17
Originally posted by Lao-tse Lao-tse wrote:

En het lijkt ook wel of je keer halverwege de naald bent teruggegaan, als ik naar de toeren kijk zie ik een hoogte verschil.
 
Nou inderdaad ja dat heb jij goed gezien, halverwege gestopt en toen de verkeerde kant op teruggegaan. Onbewuste verkorte toeren,
je kunt dat ook positief zien - veel breiers raken daarvan van streek - maar jij hebt het al onder de knie.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2019 om 14:55
En Bas82, ben je al weer voorwaarts bezig met de sjaal?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2019 om 16:44
Ik weet wel een snel sjaalpatroon. Alles rechte ribbels breien en om de vier naalden in elke steek twee of drie keer omslaan. In de volgende naald één van die lussen breien, de andere laten vallen, dat geeft een gaatjeseffect en je bent zó weer een centimeter of wat verder. Mag ook om de twee naalden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bas82 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 December 2019
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bas82 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2019 om 17:04
Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie input!

Even een update van het front: ik heb op basis van jullie feedback gekeken of ik er nog iets van kon maken. Helaas kwam ik helemaal vast te zitten toen ik ging terugbreien (het werd zo strak dat ik niks meer kon), dus dat heb ik toen maar opgegeven.

Uiteindelijk gisterenavond langsgegaan bij een breiclub in Utrecht. 

De conclusie was als volgt:

  • ik heb schijnbaar zonder dat door te hebben gedraaid gebreid (dus bij rechte steken aan de achterkant insteken)
  • ik brei vrij strak
  • ik heb een aantal keer een extra steek gezet en 1 keer een steek laten vallen
  • ik had niet met deze wol en deze dunne naalden moeten beginnen
  • ik krijg dit nooit meer af voor kerst
  • het is aan te raden om voor een sjaal alleen recht te breien om opkrullen te voorkomen
Ik heb op hun aanraden dikkere wol gekocht en naalden van 10mm en ben opnieuw begonnen. Inmiddels heb ik in een paar uurtjes al een begin van ongeveer 50 cm kunnen maken, dus dat moet lukken.

De wil die ik al had bewaar ik en kan ik eventueel nog een andere keer gebruiken.

Nogmaals dank voor de waardevolle input!

Groeten,

Bas
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2019 om 17:12
Nou, toch mooi dat iemand dichterbij je kon helpen.
Ik denk dat je vaker bij die club langs gaat, al was het alleen al voor de gezelligheid.

Kom ook hier nog eens terug, ik ben best benieuwd of je een "blijvertje" bent in breien,
Of dat je na de sjaal het opgeeft.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2019 om 19:34
Inderdaad een heel goed idee om bij de breiclub in je buurt langs te gaan. Wij zitten hier op een forum eigenlijk een beetje abstracte hinten te geven terwijl op de club mensen zitten die je daadwerkelijk steek voor steek kunnen bijstaan. 

Lekker dikke wol op pen 10 schiet heerlijk op. Mijn allereerste dasje dat ik als kind voor mijn beer breide was ook allemaal recht. Dat krult niet en wordt zelfs ietsje dikker dan jouw tricotwerk dat je aanvankelijk begonnen was. 

Oefening baart kunst! Approve   


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 December 2019 om 09:07
Goed dat je naar het breicafé bent gegaan. Als je echt naast iemand gaat zitten en kijkt wat zij doet, of als iemand ziet wat jij doet, dan leer je het meest.

Fijn dat je overweg kunt met breipen 10. Ik wilde laatst haken met haaknaald 12, ik dacht grote stappen snel thuis, maar het viel me zwaar tegen. De dikke naald, de kleine gaatjes om die in te steken, ik schoot helemaal niet snel op. Maar het is af, een slaapzakje voor een pop.

Ik brei het liefst met naalden 3 - 6, met tussenliggende halve nummers.

Als je altijd de naald helemaal uit breit, zul je niet de volgende keer halverwege terug breien en hoogteverschil krijgen. Er komt dan ook geen gaatje, waar je vorige keer gestopt bent.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns