Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Tegenovergesteld breien

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrisxxx View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrisxxx Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Tegenovergesteld breien
    Posted: 25 September 2013 om 17:18
Ik ben een beginnende breister, en nu ben ik inmiddels begonnen met het breien van een vest.
Mouwen en rugpand is inmiddels af, maar nu kom ik er niet uit.
Er staat brei het linkerpand en brei het rechterpand tegenovergesteld. Nu begrijp ik wel dat het rechterhand in spiegelbeeld moet maar ik snap niet hoe!

Brei je dan bij het ene pand de even naalden in averecht en het andere pand in rechte steek? Of brei je het exact hetzelfde maar dan kun je de minderingen pas een naald verder doen in het andere pand? Ik kom er niet uit!

Alvast bedankt voor de hulp
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 17:27
Er zit een denkbeeldige lijn precies in het midden. Als je aan de ene kant van die lijn een aantal steken in patroon breit, moet je dat aan de andere kant van die lijn ook doen. Dus meteen in dezelfde pen. Je kijkt dan dus naar het hele patroon van die pen en begint met de laatste steken of je breit na die lijn eerst de steken het dichtst bij die lijn en spiegelt ze zo.

Het beste is om in je eigen breitaal het hele patroon uit te schrijven.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrisxxx View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrisxxx Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 17:31
Bedankt voor je snelle reactie! Gelukkig heb ik geen patroon in mijn panden behalve dat ik moet minderen voor de armsgaten. Maar mijn probleem zit hem voornamelijk in het afkanten voor het armsgat. Dat lukt niet in dezelfde naald want dan zitten ze allebei aan dezelfde kant en is het geen spiegelbeeld meer..
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 17:37
Nee, je breit in principe hetzelfde, alleen waar je eerst dingen rechts deed, bv meerderen en minderen, doe je nu aan de linkerkant en andersom.
Dus eerst meestal het linkervoorpand. Daar komt het armsgat aan de rechterkant van je breiwerk. Daarna brei je het rechtervoorpand, daar komt het armsgat aan de linkerkant. Denk ook aan eventuele knoopsgaten in het rechtervoorpand.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 17:39
Ha, ha Magtelt, ik werd even weggeroepen en had mijn pennenvrucht nog niet geplaatst zag ik. Dus even gedaan en nu staat jou antwoord er al, grappig.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 17:40
Als ik moet minderen voor armsgaten enzo en het zijn niet teveel steken, dan doe ik dat rechts gewoon en links haal ik het aantal steken, dat geminderd moet worden af, met de draad afwisselend vóór en achter een steek. Daarna kant ik in de volgende naald af en is het niet hoger dan aan de andere kant. Is het tricotsteek dan is de rechter afkantinf recht en de linker wordt averecht.

wat rozengeur.
Back to Top
Chrisxxx View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrisxxx Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 17:40
Maar als ik bij het linkerpand in de 50e naald 3 steken moet afkanten doe ik dat in het rechterpand dan in de 51e naald?
Sorry ik maak het geloof ik moeilijker dan het is☺️
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 17:42
Dan neem je aan het eind van de 50e naald de steken dus af met een tussengeweven draad, en dan kant je in de 51e naald af, alleen is het werk dan toch summetrisch.

wat rozengeur.
Back to Top
Chrisxxx View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrisxxx Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 17:47
Oké bedankt! Kun je misschien ook uitleggen wat een tussengeweven draad is, gebruik je dan de draad waar je mee breid? Best ingewikkeld nog :-)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 18:55
IK zei dat eerder al, je neemt een steek op de andere naald en legt de werkdraad vóór of achter die steek, je neemt de volgende steek op de andere naald en legt de draad weer vóór of achter die steek, dat ziet er uit of je geweven hebt. Doe je dat niet dan krijg je een lus. Doe je het zoals ik het zeg, dan zie je er vrijwel niets van.

wat rozengeur.
Back to Top
Chrisxxx View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrisxxx Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 19:20
Bedankt, ik ga het met de uitleg proberen!
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2013 om 09:37
IK minder altijd gewoon aan het begin van de naald, 1 naald verschil maakt toch niet zoveel uit, behalve als je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele dikke wol hebt
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns