Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Tomte

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Tomte
    Posted: 26 November 2018 om 09:45
Zucht, wil ik nu eindelijk eens de Tomte maken, ben ik mijn patronen kwijt van de Tomte's. 
Nu wou ik vragen of iemand dat patroon had, maarrrrr na de vorige regel toch nog eens gegoogled op 'tomte patroon' en vond ik deze, denk zet m hier neer misschien zijn er meer liefhebbers:

Materiaal:
- 1 bol grijze of bruine wol voor haaknaald nr. 8
- 1 bol rode wol voor haaknaald nr. 8
- restje witte wol
- fiberfill
- toermarkeerder

Gebruik een haaknaald die minstens 1 maat kleiner is dan de adviesmaat die wordt vermeld op het label van de wol. 


Patroon lijf

Markeer elke toer de eerste vaste met een toerenmarkeerder of een gekleurd draadje.

Begin met de grijze of bruine wol en haak 5-6 lossen en sluit ze met een halve vaste tot een ring.

1e: 8 vasten in de ring
2e: 2 vaste in elke vaste (16)
3e: 1 vaste in de eerste vaste, 2 vasten in de tweede vaste, herhaal (24)
4e: 1 vaste in de eerste 2 vasten, 2 vasten in de derde vaste (32)
5e: 1 vaste in de eerste 3 vasten, 2 vasten in de vierde vaste (40)
6e: 1 vaste in de eerste 4 vasten, 2 vasten in de vijfde vaste (48)
7e: 1 vaste in elke vaste waarbij je de haaknaald in de achterste lus steekt (48)
8e: 1 vaste in elke vaste (48)
9e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 7 en 30 (46)
10e: 1 vaste in elke vaste
11e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 17 en 37 (44)
12: 1 vaste in elke vaste
13e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 21 en 37 (42)
14e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 6 en 27 (40)
15e: 1 vaste in elke vaste (40)
16e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 9 en 24 (38)
17e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 2 en 20 (36)
18e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 6 en 19 (34)
19e: 1 vaste in elke vaste (34)
20e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 15 en 29 (32)
21e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 4 en 19 (30)
22e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 8 en 22 (28)
23e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 13 en 24 (26)
24e: 1 vaste in elke vaste
25e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 2 en 19 (24)

Ga vanaf hier verder met de rode draad.

26e: 1 vaste in de eerste vaste, haak 5 lossen, haak een vaste op de 6e vaste en haak vasten tot het einde van de toer (24). De sliert van 5 lossen wordt straks je vulopening:


27e: 1 vaste in elke vaste (en in de bovenste lussen van de lossen van de vorige toer) maar met een mindering op vaste 22 (23)
28e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 8 (22)
29e: 1 vaste in elke vaste (22)
30e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 12 (21)
31e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 16 (20)
32e - 46e: elke toer 2 minderingen (of tot je in de punt niet verder kunt. Verdeel de minderingen gelijkmatig over de spiraal. Hecht de draad af en vul het lijf via de vulopening met fiberfill. 

Rand van de hoed:

Steek aan de achterkant je haaknaald in de eerste steek van de vulopening op de scheiding rood/grijs:


Trek de rode draad erdoor heen en leg er een dubbele knoop in. Moffel het korte eindje van de draad in de binnenkant weg. 


Steek nogmaals je haaknaald in, pak het lange einde van de draad op en trek hem terug zodat er een lus op je haaknaald staat. Haak een vaste. Herhaal dit op elke steek totdat je rond bent (je sluit hiermee meteen de vulopening). Markeer je eerste steek en haak nog 5-6 rondes. Meerder de eerste 3 toeren 3 keer en de laatste toeren 2 keer. Hecht de draad af. 

Neus:

Maak met het rode garen een magische lus en haak 3 vasten in de lus. (je zou Tomte ook een roze neus kunnen geven).

haak 2 vasten in elke vaste
haak 1 vaste in elke vaste, herhaal 5 keer
minder 2 steken, herhaal 1 keer en hecht af
Vul hem met restjes rode wol of met fiberfill. Bevestig de neus vlak onder de rand van de hoed. Klik hier voor uitleg over het bevestigen van lichaamsdelen.



Je kunt de neus ook haken met dunnere katoen, dan moet je wel het patroon aanpassen. 


De baard 
Wikkel een flinke hoeveelheid witte wol om de palm van je hand, bind er een touwtje omheen en knip de lussen door. Herhaal dit 2 keer. 


Zet er twee vast aan de rechter- en linkerkant van de neus, pal onder de rand van de hoed. De derde zet je vast pal onder de neus. Knip de baard netjes af. Je Tomte is klaar!

© Marieke P.M.T. Bos Gebruik dit patroon naar hartelust voor jezelf of om weg te geven maar verkoop van het patroon of de Tomte's die je ermee haakt is niet toege
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2018 om 09:52
O ja, mocht iemand een breipatroon hebben dan hou ik me nog aanbevolen. Ik wil er graag een breien met een mooie hoge muts ongeveer als deze:https://www.amazon.com/Handmade-Christmas-Decoration-Holiday-Figurines/dp/B076NX7JDG Maar dan maak ik hem zonder het gezicht, dat wil ik met allemaal baard maken.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2018 om 09:57
Euh, sorry te snel gevraagd, ik heb al een breipatroon gevonden: https://www.handwerkpagina.nl/patronen/Tomte_patroon.pdf
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2018 om 10:35
Ik heb er verschillende gemaakt, maar die zijn net weer anders dan die van jou.
Ik heb het patroon niet op de pc, gezocht, maar kennelijk heb ik ze niet opgeslagen.
Ik zal straks eens kijken of ik ze nog wel op papier heb.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2018 om 13:47
Nou...ik heb gezocht, maar niet gevonden.
Alleen een velletje met allerlei aantekeningen.
Ik weet nu weer dat ik ze naar een afbeelding zelf heb gefröbeld.
Ik kan er nu zelf al niet goed meer wijs uit dus ik vrees dat je er niet veel aan hebt.

Ik heb wel het patroon van deze voor je.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2018 om 20:30
O Lao-tse die vind ik ook wel leuk dat patroon zou ik wel willen hebben, zal je een pb sturen voor mij emailadres.


Back to Top
Geerlig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Februari 2014
Locatie: Anna Paulowna
Status: Offline
Points: 4155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geerlig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 November 2018 om 15:08
Leuke Tomte.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2018 om 12:45
Euh, ik ga er echt nog wel wat maken. Maar ik blijk toch geen geschikt garen in huis te hebben,. Heb er nu dan maar 4 kant en klare besteld bij Aliexpress, daar zijn ze zo goedkoop, voor die prijs niet te maken. Enne, eigenlijk ben ik nog steeds bijna elke avond aan het breien aan mijn trui, en overdag tussen de hh klusjes door hang ik achter de laptop of ben ik aan het diamond painten.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2018 om 13:54
Oh joh....je kan ze altijd nog een keer maken als je dat leuk vindt, toch?
Ik had het patroon van dreambird 2 jaar liggen voor ik er aan toe kwam om hem te maken.
En ik denk dat ik het nog wel een keer zal doen.
Omdat ik hem mooi vind en het ook leuk vond om te doen, al moet je er zeker in het begin je koppie bij houden.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2018 om 11:34
O ja, zal er zeker nog wel s wat maken, maar op t moment loopt mijn hoofd ook over van wat ik allemaal wil maken of mee bezig ben of eigenlijk zou moeten doen maar niet doe, en natuurlijk met wat ik dan wel doe.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2018 om 10:01
Heel erg leuk maar heb nog zoveel te doen...
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2018 om 20:32
Vandaag ben ik toch naar de Zeeman gegaan voor garen, maar hier hadden ze niet eens rood garen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns