Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Strandtas van zpaghetti

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
teigetje View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer teigetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Strandtas van zpaghetti
    Posted: 30 Maart 2010 om 08:41

Beste dames,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben bezig met het haken van de tas Ligure, maar hij komt er niet uit te zien zoals op het plaatje.
Allereerst is bij mij de bodem helemaal krom. De twee uiterste punten wijzen heel erg naar beneden, en de rest daartussen kromt naar binnen toe. Heb ik te strak gehaakt, of een verkeerde steek gemaakt?
Daarnaast gaat de tas door het meerderen niet echt omhoog, maar lijkt het alsof het een hele grote lap wordt. En door de extra steken gaat ie bobbelen.
Kortom, wat doe ik verkeerd? Hieronder het patroon/uitleg. Het moet trouwens een strandtas worden.

Stap 1: de bodem. Je begint met het maken van een schuifknoop. Daarna zet je een aantal lossen op. Deze steek wordt ook wel kettingsteek genoemd. Dit wordt de bodem van het tasje. Het aantal lossen dat benodigd is voor de bodem van het tasje zal ca 20 tot 22 zijn om tot een bodem van ca 36 cm te komen. Dan maak je de eerste vaste zoals in de bovenstaande afbeelding staat. Hiermee ga je in iedere steek door totdat je bij de eerste losse aangekomen bent. In deze eerste losse maak je 3 vasten in dezelfde steek zodat je een rondje maakt en aan de andere zijde van de losse verder kunt gaan. Daarna ga je door totdat je helemaal rondgegaan bent. Dit is de bodem van het tasje.

Stap 2: de vorm van je tas. Als de bodem af is kan je verder met dezelfde steek (vasten) door nog een keer rond te gaan. Hierbij kun je kiezen om de de binnenste draad op te pakken of beide draden van de steek. Bij het oppakken van 1 draad komt er een horiontale lijn in het haakwerk; bij het oppakken van beide draden niet.
Na de derde toer ga je het aantal steken vermeerderen door na elke vier á vijf steken een extra vaste door dezelfde los te haken. Het tasje krijgt hierdoor de wijkende, uitlopende vorm. Je kunt meer of minder vermeerderen afhankelijk van je eigen smaak. Als je tas bijna hoog genoeg vindt, dan maak een toer zonder te vermeerderen.

Alvast heel erg bedankt

Back to Top
Cora Z View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cora Z Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maart 2010 om 15:07
Hoi, ik heb naar het patroon/foto gekeken....misschien haak je te los? en krijg je daardoor een lap, ipv dat hij omhoog gaat.
en als je het probeert te haken, zonder te meerderen, zodat je een rechte tas krijgt? lukt dat wel? dan kan je later nog meerderen, zodat hij toch uit loopt.....

iets anders zou ik ook niet weten....

doej, Cora
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maart 2010 om 15:38
Iemand die echt ervaring heeft op dat gebied is Kim die een ware Zpagetti-freak is, zelf een winkel
met o.a. dat spul heeft en deze tas ook vast al gemaakt heeft. Zij geeft ook de workshops Zpagetti-haken, dus the place to be zou ik denken
Back to Top
teigetje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer teigetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2010 om 11:55
Iemand toch nog tips? Ik heb Kim nu al 3 keer gemaild, maar ze reageert gewoonweg niet.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2010 om 12:27
Heb je aan de andere kant van de bodem ook 3 vasten in de laatse steek gemaakt?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
geagea View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geagea Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2012 om 10:05
Hoi allemaal.
Zou graag een spaghetti tas willen haken wat voor haaksteek moet ik
gebruiken .
En zou ook graag een stevige tas willen in ieder geval met een stevige
bodem zodat je hem zo neer kan zetten en dat de tas niet omvalt.
Iemand misschien een idee.
Alvast bedankt iedereen voor de moeite.
Gr Gea
schultehof
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2012 om 10:31
Misschien zijn de zpagettiboekjes in de bieb te leen?

Zo te horen is het een moeilijk materiaal, dus met een gewoon patroon met dikke wol, zal het wel niet lukken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns