Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Continentaal breien

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nubia View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nubia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Continentaal breien
    Posted: 01 Oktober 2011 om 22:23
Hoi,

Ik leer breien op een rondbreinaald. Daarbij moet/wil ik ook continentaal leren breien. Pffff.

Het gaat redelijk, ik heb alleen een probleem met averecht breien. Niet het breien op zich, maar de spanning van de draad blijft een probleem. Ik wikkel de draad om mijn pink, dan onder de ring- en middelvinger door en daarna over de wijsvinger.
Dat is eigenlijk ook zoals ze het op de filmpjes op internet laten zien.  Maar ik heb het gevoel dat het allemaal te los wordt.

Daar komt nog bij dat ik de naald in de linkerhand steeds met mijn rechterwijsvinger naar beneden moet duwen om de steken mooi voorop de naald te krijgen. En dat doet pijn.

Hoe los ik dit op, doe ik iets verkeerd ofzo?

Wie o wie kan me hier bij helpen????
(Ik wil het persé leren, want ik heb een patroon van een heel mooi vest welke op rondbreinaalden gebreid wordt.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2011 om 23:53
Mijn ervaring is, ik heb het ook net geleerd, dat het handiger is om de draad over de ring- en middelvinger te doen. Maar het is heel persoonlijk. Ik heb veel verschillende filmpjes gekeken en er zijn echt en heleboel mogelijkheden. Die nemen die voor jou het handigst is. Iedereen is anders. Veel succes, Lida
Back to Top
Eugenie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eugenie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2011 om 09:48

~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~

Back to Top
diny183 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer diny183 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2011 om 11:17
Ik had hetzelfde probleem, of de draad stond veel te strak
en moest ik constant trekken of ik kreeg kramp in mijn
vingers. Probeer gewoon wat jou het best bevalt,
tegenwoordig leg ik de draad gewoon over de bovenkant van
mijn hand en geleid het met mijn wijsvinger naar de naald,
je moet er wel enige handigheid in krijgen.
Back to Top
Nubia View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nubia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2011 om 10:18
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb op internet van iemand gelezen (ik weet niet meer waar en wie) dat zij gewoon is gaan breien (continentaal) en dan 1 r, 1 av. Zij is een sjaal gaan breien en aan het eind dacht ze: "wat vond ik nou zo moeilijk hieraan".

Dat ben ik dus nu ook aan het doen. Ik probeer steeds iets anders om de spanning goed te krijgen, en brei gewoon rustig verder met 1r 1av.

Ik moet eerlijk zeggen dat het erg goed gaat. De snelheid zit er totaal nog niet in, maar dat komt vanzelf wel (hoop ik dan maar).

Voor de afwisseling ga ik fijn verder met mijn vest die ik op 2 pennen brei, ga ik huissokken breien (op meerdere pennen), een proeflapje voor het nieuwe vest breien en ook nog knopen. Lekker druk dus

Groetjes, Christa
Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2011 om 19:32
Ik wil hier toch even op spreken
eenmaal je continentaal begint te breien zet de andere pennen best
aan de kant
Verplicht jezelf die manier verder te gebruiken dan pas krijg je het echt
onder de knie.
De avrechste steek is eigenlijk eentje wat je eens met je rechterhand moet
doen en kijken wat je met je draad doet.
zo moet je ze krijgen op de andere manier ook.
J steekt in en de draad moet gekruist over je steek komen dan even een klein
wipje en hebbes.
Groetjes en succes IngeDeV
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html

Back to Top
Nubia View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nubia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2011 om 08:16
Je het gelijk, Inge. Ik ben ook van plan om continentaal breien verder te gebruiken. Het gaat heel goed en ik vind het een verademing vergeleken bij wat ik eerst deed. Ik had al gekeken hoe de averechtse steek met de rechterhand gaat, de draad hou ik dan met mijn pink vastgeklemd als het ware.  Met de linkerhand draai ik de draad een keer rond mijn pink. Het is even wennen, maar het komt goed

Maar ik ben nog een vest aan het breien op de "gewone" manier, die maak ik dan nog af. Anders is het verschil te groot in breien.

Met continentaal breien wordt het toch veel losser. Wel erg mooi hoor, maar het is best wel even uitzoeken welke naalden ik ga gebruiken. Dat is  anders dan hoe ik het het eerst deed.

Ik denk dat ik nieuwe naalden moet kopen, in ieder geval kortere. Dat lijkt me handiger.

Heeft iemand hier nog een tip over?

Groetjes,
Christa
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2011 om 08:30
Ja, rondbreinaalden zijn handiger. Ik ben ook ooit begonnen met gewone naalden maar heb ze ieder keer weer weggelegd. Dit jaar met rondbrei gestart, bevalt prima. Je kunt met rondbreinaalden net zo goed heen en weer breien als met andere. Succes, Lida
Back to Top
Nubia View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nubia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2011 om 08:37
Dus als ik het goed begrijp hoef ik niet echt andere naalden aan te schaffen? Ik heb zo'n rondbreinaaldenset van Knit Pro en dat bevalt me echt prima! Ik ben nu ook hevig aan het oefenen op de rondbreinaalden.

Ik heb een patroon gevonden voor hele mooie sokken. Die worden echter gebreid met gewone sokkennaalden. Maar ook dat kan dan natuurlijk op de rondbreinaalden of niet? Of kan ik beter (ik ben een beginneling) eerst beter op gewone sokkennaalden breien?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2011 om 08:48
Ik heb nooit sokken gebreid. Wel eens geďnformeerd hoe dat gaat met een rondbreinaald. Er zijn er die daar ook bij zweren. Dat schijnt je dan te doen met de magic-loop. Ik heb het een keertje op een filmpje gezien, zul je even moeten googelen Succes, Lida
Back to Top
Nubia View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nubia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2011 om 09:01
Ik ga het eens uitzoeken hoor. Ach en een paar sokkenbreinaalden zijn nooit weg toch?
In ieder geval heel erg bedankt voor je snelle reactie Lida!

Groetjes,
Christa
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2011 om 09:15
Graag gedaan. (Ik had stiekem nog geen zin om met het huishouden te beginnen, dus bedankt voor het goede excuus) Groetjes, Lida 
Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2011 om 21:19
Originally posted by Nubia Nubia wrote:

Dus als ik het goed begrijp hoef ik niet echt andere
naalden aan te schaffen? Ik heb zo'n rondbreinaaldenset van Knit Pro en
dat bevalt me echt prima! Ik ben nu ook hevig aan het oefenen op de
rondbreinaalden.Ik heb een patroon gevonden voor hele mooie sokken.
Die worden echter gebreid met gewone sokkennaalden. Maar ook dat kan
dan natuurlijk op de rondbreinaalden of niet? Of kan ik beter (ik ben een
beginneling) eerst beter op gewone sokkennaalden breien?

je hoeft inderdaad geen andere naalden aan te schaffen voor sokken.
Enkel twee nummers die niet in het pakket zitten,2 van 1,20m en 2,5 van
1,20m,,omdat je met de rondbreiers losser werkt heb je voor de
sokkenwol
van 420 meter op een kluwe nr 2 nodig.
Ik werk met deze lengtes zowel voor sokken vingertjes of een rok of pull
in het rond.Inderdaad mat de looping maar typ dat even in YouTube en je
zal verbaast staan hoe makkelijk dit werkt
Groetjes INge
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html

Back to Top
Nubia View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nubia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2011 om 10:05
Inge,

Dank je voor de uitleg. Ik ga zeker op youtube kijken, lijkt me erg handig en leuk om te doen.

Groetjes van Christa
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pralientje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2011 om 10:07
Gisteren toch terug de brei vast genomen op de rondbreinaalden en ik moet zeggen het gaat wel maar niet zo vlot als de gewone priemen
Back to Top
Nubia View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nubia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2011 om 10:46
Hallo Pralientje,

Ik weet precies wat je bedoelt. Op dat punt zullen best veel mensen de gewone pennen weer pakken en op de vertrouwde manier gaan breien.

Maar ik wil doorzetten, ik heb gelezen dat de snelheid er vanzelf weer in komt.
Daar vertrouw ik dan op. Zodra ik mijn vest, die ik al aan het breien was op gewone pennen en op de oude vertrouwde manier, af heb ga ik alleen maar verder met continentaal breien.

Het breit veel fijner vind ik.

Dus............volhouden hoor.

Groetjes,
Christa
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.328 seconden.
Lang Yarns