Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vriendje konijn

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
margrietha View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer margrietha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vriendje konijn
    Posted: 17 Juni 2013 om 15:21
hallo allemaal,

Ik ben enthousiast begonnen aan het breien van 'vriendje konijn' 
(Breipatroon - knuffels - Vriendjes konijn) deze gratis te vinden is op de website van Hobbydoos. 

Bij de kop loop ik echter helemaal vast. Hier staat het volgende:

• Naald 52: brei 15 steken en keer je werk
  • Naald 53: brei 10 steken en keer je werk (brei verder op de 10 steken)
  • Naald 54: brei de steken 2-3 en 8-9 samen (8)
  • Naald 60: brei de steken 2-3 en 6-7 samen (6)
  • Naald 66: brei de steken 2-3 en 4-5 samen (4)
  • Naald 70: brei de 4 steken, brei 9 steken aan de zijkant van de naalden 53 t/m 70, brei de laatste 5 steken
  • Naald 71: brei 17 steken, brei 9 steken aan de andere zijkant van de naalden 53 t/m 70 en brei de laatste 5 steken (32)
  • Naald 78: 1 steek minderen aan het begin en einde van de naald (30)

Tot naald 70 kan ik het goed volgen. Maar dan...ik snap dat ik een stukje heb met 4 steken en die kan ik breien. Maar dan heb ik aan beide kanten van de vier ook nog 5 steken. Moet ik nu 5 steken meerderen naar 9 toe en dan nog 17 naalden daarvan breien? Wat doe ik dan met de 4 en 5 overige.

Bij naald 71 wordt het raadsel nog groter: hier hebben ze het over 17 steken, maar 9+4+5 is toch echt 18? Moet ik dan nogmaals van 5 naar 9 meerderen of zit ik daarmee helemaal mis?

En hoe kom ik dan ooit aan 32 op het einde van naald 71? 

Het is voor mij een waar raadsel. Ik hoop dat iemand me kan helpen?

Met vr groet,
Lucia 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2013 om 15:35
Ik denk dat je 18 steken moet breien vervolgens 9 steken aan de zijkant en weer 5 steken dan kom je op
die 32 die je moet breien .Vervolgens minder je dan weer 1 steek aan het begin en 1 steek aan het eind van je pen = 30 .

Kom je dan uit ???
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer margrietha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2013 om 16:39
Bedankt voor het meedenken. Maar nee, ik kom er helaas nog niet uit. 
Hoe kom ik dan ooit bij 18 steken? Mijn uitgangspositie bij naald 69 is: 5 - 4 - 5, waarbij de strook met 4 (komende vanaf 10 steken) al gebreid is over naald 53 tot 70. Die 2 x 5 steken aan weerszijden hebben hun naald 53 - 70 dan nog niet gehad. Het raadsel zit em dus vooral bij naald 70 volgens mij. 

Lucia 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2013 om 19:40
Die 5 steken doen ook niet mee met de pennen 53 t/m 70 . Je breit ze na die 9 opgenomen steken aan de zijkant .Dan trekt het lapje een beetje bol . Dat doe je ook aan de andere kant .

Als het nog niet lukt vraag ik het patroontje ook wel even op
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer margrietha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2013 om 20:42
Ok, dan begin ik het een beetje te snappen, maar toch nog niet helemaal.  Want hoe krijg ik die 9 steken dan opgenomen tussen de 4 en de 5 die al op de pen staan? 
En klopt het dat het stukje breisel met 5 steken dan kort blijft en dus bijdraagt aan het boltrekken? Dus daarvan brei ik niet naald 53 tot 70.

Serieus, heel tof dat je meedenkt!! 

Lucia 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2013 om 21:33
Ik vind het heel vreemd dat er nergens staat dat je steken op moet nemen maar ik zie geen andere oplossing .
Ik weet niet of je wel eens sokken gebreid hebt ?maar dit is het zelfde principe .

Als je naar je lapje over 10 steken =4geworden (nld 53 t/m 70 ) kijkt zie je tussenlusjes liggen die pak je op  (met een hulpnld)9 in totaal en die ga je breien tot je aan die 5 steken komt en die brei je erbij = 18 steken .
Werk keren en terug breien t/m die 4 steken dan weer 9 lusjes opnemen en die 5 erbij breien dan kom je op 32 .

Dit is wat ik ervan kan maken .
Als het nog niet duidelijk is roep je maar weer

Mocht je gaatjes krijgen bij de overgang van 9 naar 5 dan maak je een steek extra en breit die samen met de voorgaande of volgende steek .

Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer margrietha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2013 om 22:35
Die lijkt inderdaad dan het meest logisch. Ik ga me morgen even verdiepen in het opnemen van steken. Helaas heb ik geen ervaring met sokken, maar ik ga dit zeker proberen. Dankjewel zover!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2013 om 09:30
Kijk eens of je op you tube soms filmpjes erover kunt  vinden .

Ik ben niet zo goed in het doorgeven van dergelijke linken sorry Cry
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer margrietha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2013 om 23:22
Ik geloof dat ik eruit ben. Het is me gelukt om die 9 steken op te nemen (dankzij inderdaad een filmpje op youtube). Vervolgens ging ik nog mis omdat ik dacht dat ik die 9 steken ook nog over naald 53 tot 70 moest breien, maar dat is niet de bedoeling volgens mij. Ik heb ze kunnen integreren in een pen met 32 steken en ben nu het lapje aan het afbreien en ik zie zowaar de snoet van een konijn ontstaan. DANK JE WEL!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juni 2013 om 11:12
Fijn dat het gelukt is en graag gedaan .

Het is en blijft moeilijk iets per mail uit te leggen .
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns