Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

losse en halve vaste

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
ed raket View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ed raket Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: losse en halve vaste
    Posted: 06 Juli 2014 om 15:43
Hoi,
even een vraagje. Ik ben aan een patroon begonnen waarin je rond moet haken. Nu sluiten ze met een halve vaste en beginnen met een losse. Kan ik dit ook gewoon overslaan en gewoon zo verder haken. Waarom wordt dit eigenlijk zo gedaan?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2014 om 17:07
Nou ben ik niet zo van de haak, maar volgens mij is het verschil dat je of
- een steeds groter wordende cirkel krijgt (als de jaarringen in een boom)
- een meer spiraalvormige cirkel
Als je met verschillende kleuren werkt zie je daar een heel duidelijk verschil tussen
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2014 om 17:11
Je kunt in rondes haken en in spiraal (doorhaken). Het heeft allebei voor- en nadelen.

Bij rondes, zie je een soort van naadje lopen, maar blijft je haakwerk gelijk. Dus mooier voor bijv een onderzetter.
Bij spiraal haken is er geen naadje te zien, maar loopt je werk een beetje scheef. Wordt vooral toegepast bij amigurumis.

Het ligt er dus aan wat je wilt maken en wat je persoonlijke voorkeur is. Zelf haak ik het liefst in spiraal. Mocht het scheve storend zijn, kun je na de laatste toer ook altijd een paar hv haken om weer ui te komen, voor bijv een telefoonhoesje.
Back to Top
Dansk View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dansk Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2014 om 01:41
Ik haak altijd in spiraal, dan zie je ook geen naad. Ik leg wel altijd een draadje ertussen bij de 1e vaste van de nieuwe toer. Als je eindigt met een halve vaste aan het eind van je werk lijkt het redelijk recht.
Annemarie
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns