losse en halve vaste |
Reageer ![]() |
Autheur | |
ed raket ![]() Newbie ![]() ![]() Lid sinds: 01 Juni 2014 Locatie: baarle-nassau Status: Offline Points: 6 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 06 Juli 2014 om 15:43 |
Hoi,
even een vraagje. Ik ben aan een patroon begonnen waarin je rond moet haken. Nu sluiten ze met een halve vaste en beginnen met een losse. Kan ik dit ook gewoon overslaan en gewoon zo verder haken. Waarom wordt dit eigenlijk zo gedaan? |
|
![]() |
|
lw1463 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nou ben ik niet zo van de haak, maar volgens mij is het verschil dat je of
- een steeds groter wordende cirkel krijgt (als de jaarringen in een boom)
- een meer spiraalvormige cirkel
Als je met verschillende kleuren werkt zie je daar een heel duidelijk verschil tussen
|
|
![]() |
|
Cully ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 29 Augustus 2012 Status: Offline Points: 3834 |
Je kunt in rondes haken en in spiraal (doorhaken). Het heeft allebei voor- en nadelen.
Bij rondes, zie je een soort van naadje lopen, maar blijft je haakwerk gelijk. Dus mooier voor bijv een onderzetter. Bij spiraal haken is er geen naadje te zien, maar loopt je werk een beetje scheef. Wordt vooral toegepast bij amigurumis. Het ligt er dus aan wat je wilt maken en wat je persoonlijke voorkeur is. Zelf haak ik het liefst in spiraal. Mocht het scheve storend zijn, kun je na de laatste toer ook altijd een paar hv haken om weer ui te komen, voor bijv een telefoonhoesje. |
|
![]() |
|
Dansk ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 06 Mei 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1229 |
Ik haak altijd in spiraal, dan zie je ook geen naad. Ik leg wel altijd een draadje ertussen bij de 1e vaste van de nieuwe toer. Als je eindigt met een halve vaste aan het eind van je werk lijkt het redelijk recht.
|
|
Annemarie
|
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |