Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Sorteren van garens

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Sorteren van garens
    Posted: 27 Januari 2019 om 13:39
Hoe doen jullie dat? Op dikte? Op kleur? Op merknaam? Ik doe het iedere keer anders, maar een ideale manier heb ik nog niet ontdekt. Ik heb nu dozen met "jeans", dus garens die geschikt zijn voor poppenjeans, "roze, oranje en rood", de meeste meisjes zijn nu eenmaal dol op roze en het is vaak moeilijk te zeggen wat voor tint het is, "Royal en Saskia", de niet rode en jeans kleuren, twee dozen "glitter en fluffy", "Soft en Supersoft" behalve rood en jeans, wit voor bruidskleding, "Fenna" en wat er op lijkt, "Gemêleerd Wibra en Zeeman". "Katoen effen en redelijk dik", "superdunne katoen" en "katoen gemêleerd" verdeeld over twee dozen. Heel dikke garens, pen 8 en dikker, en "garens voor als Magtelt een trui/vest voor zichzelf wil gaan maken". Op dikte sorteren vond ik niet ideaal en van andere merken dan Wibra, Zeeman en Action garens heb ik niet voldoende om een doos te vullen. Doos noem ik zo'n grote plastic container met deksel op wielen. 40/50 liter? Geen idee, de etiketjes zijn er allang afgevallen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2019 om 14:24
Op de overloop hebben wij een grote kastwand. Daarbovenop staan 3 grote rieten manden met deksel. Daar bewaar ik mijn wol in. Het sorteervraagstuk is bij mij nog nooit tot een duidelijke oplossing gekomen.

In die manden heb ik bollen bij elkaar in plastic zakken zitten die absoluut gelijk zijn van verfbad, vaak nieuwe voorraad.

Heel veel zakken met halfgebruikte bollen van ongeveer eenzelfde kleur per zak (dik en dun verzameld).

Zakken met uitgetrokken wol van een enkel kledingstuk per zak waar een beschrijving bij zit over steekverhouding, pendikte en gewicht per uitgetrokken pand.

Zakken met niet definieerbare kleine kliekjes waar ik een randje mee op een trui kan borduren.

Restjes die korter zijn dan 2 meter gaan naar de schuur om tomaten e.d. op te binden.   
   
Back to Top
Nickie View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 13 Januari 2019
Locatie: Zuid Limburg
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nickie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2019 om 15:29
Ik doe alle nieuwe bollen bij elkaar die de banderol nog hebben en doe ze in een grote rieten mand.
De gebruikte bollen komen in een grote plastic afvalemmer  ( tis wel een nieuwe Smile )en de restjes gaan naar mijn dochter want die haakt er allerlei leuke dingetjes mee.
In een andere bak het ik breikatoen
De gebruikte bolletjes katoen liggen in een kleinere bak.
Leeftijd is niet belangrijk maar wat je met die jaren hebt gedaan wel.

Nickie's Hobbycorner
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2019 om 21:25
ik heb ze in roldozen onder het bed en twee laden kastjes. Ze zijn op kleur gesorteerd, ongeacht het merk en de dikte, alleen de fluffy heb ik apart bij elkaar en de gemêleerd garen ligt ook bij elkaar. In een klein laatje liggen de hele kleine bolletjes voor hele kleine frutsels of in elkaar te naaien of iets bij elkaar te binden.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 08:58
Heb van die doorzichtige plastic bakken...
Die staan in de kast en zijn gevuld op kleur...
Heb niet veel verschillende soorten garen liggen meer en deel is Catania en phildair 3 welke redelijk goed met elkaar te gebruiken zijn...
Overig is er niet veel dus die zitten in andere doosjes/bakkies...
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 09:26
Bij ligt alles zo'n beetje door elkaar, alleen borduurgaren zit in zo'n doos met vakjes en op kleurnummer. Maar voor de rest...
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 11:33
Ik heb het katoen & sokkenwol bij elkaar. Ook de royal en b.v. Saskia zitten bij elkaar in. De rest zit door elkaar. Ik ben momenteel
het spul van mijn oma en moeder bij mijn eigenvoorraad aan het voegen en denk wel eens dat opnieuw beginnen met een
schone lei veel eenvoudiger zou zijn.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 13:05
Bij mij is het denk ik eerder hoe hou ik bij welke kleuren van welk garen heb ik voor een project gebruikt...
Met welke haaknaald was ik ook alweer bezig ...
Wie weet heeft een van jullie nog een tip hoe dit bij te houden...
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 13:22
Originally posted by suziesfreubels suziesfreubels wrote:

... Wie weet heeft een van jullie nog een tip hoe dit bij te houden...


Van ALLE (!!!) garens die je in huis hebt, een stukje van 10 CM afknippen en in een map bewaren op een voor jou zinvolle volgorde. Etiketje erbij wat betreft pendikte en voorraad. Dan kan je vanuit je stoel met je map in de hand rustig bepalen welke combinaties je wilt maken.

Ik ben daar nog nooit aan toe gekomen wat garens betreft. Wel wat mijn totale CD-voorraad aangaat. Ik vrees dat als ik daar met mijn wol aan begin dat het verlangen naar "de schone lei" die LW noemde, vrij snel boven komt drijven.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 13:29
Oh daar ben ik ook bang voor...
Van sommige restant bollen heb ik niet eens meer de wikkels ...
Maar zo'n soort systeem zou ik inderdaad eens aan moeten gaan denken...
Nu nog de tijd vinden ( lees maken ) om te maken...
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 14:55
Ik heb mijn breigarens in doorzichtige afsluitbare plastic bakken. 3 voor katoen, 4 voor Stylecraft special Dk. Bakken voor wol, een voor Zeeman Soft, en nog wat bakken voor vanalles door elkaar en kleine restjes. De meesten zijn om en nabij 18 liter. In totaal zag ik dat het er 20 zijn. Ik lijk wel een hamster.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 18:09
Op de wikkel kun je allerlei informatie schrijven, twee sneetjes maken en een draadeindje er strak omheen knopen. Je kunt de wikkels dan in mapjes bewaren.

Tja, Lidwina, ik heb zo'n 10 bakken van ongeveer 40 liter, ik ben ook een hamster. En ik kan nooit nee zeggen tegen restjes garen of bakken knopen. Alleen echte wol geef ik door, daar krijg ik jeuk en bultjes van.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Geerlig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Februari 2014
Locatie: Anna Paulowna
Status: Offline
Points: 4155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geerlig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 18:27
Ik heb het op merk in een ladekast.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 19:28
Leuke ideeën die erbij staan ,ik heb ook alles per kleur in plastic bakken staan,zo kan je zien welke kleur je nodig hebt,mijn haak en breinaalden ...Daar moet ik nog iets voor vinden
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2019 om 22:30
ik heb ook geen ideale manier. Wel doe ik de bollen van 300 gram bij elkaar, als er nog plaats is die van 200 gram erbij, dan die van 100 gram (zitten we al aan 2 heel grote doorschijnende bakken vol). Dan de gewone bollekes in andere bakken. Katoen steekt bij mij in nog een andere bak en de sokkenwol ook in een andere. En dan hier en daar nog een zakske met bollekes wol verspreid. Maar ik weet wel welke ongeveer kleur (vb groen maar is het licht of donker of gras of zelfs kaki) waar ligt of steekt. Ik zal dus de groene verspreiden over verschillende bakken, de rode, de blauwe zodat ik vlug kan zien welke kleur groen bvb ik nodig heb.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2019 om 07:55
Mijn breinaalden staan in plastic emmers, per dikte gesorteerd in lege hulzen van keukenrollen. Haaknaalden zitten in een stoffen oprol etui, dat voor kleurpotloden bedoeld was. Voor de heel dikke heb ik de kleine naadjes tussen twee lusjes weggetornd. Ik heb ook een plastic bewaardoos met haaknaalden van nr. 2 t/m 6,5 en die moeten telkens meteen na een klus teruggestopt worden, anders gaan ze zwerven. Voor rondbreinaalden en ronde breiplanken of hoe ze heten, heb ik een rolbox in mijn hobbykamer, waar ook van die diktemeters in zitten. Ik heb ook boxen voor fournituren: knopen, ritsen, applicaties, vilt, lintjes, kralen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2019 om 10:23
Ik heb iets wat ik een lopende box noem, alhoewel dat een beetje tegenvalt - daar doe ik de rondbreiernaalden en de sjieke naalden in.
Ik heb er ook wol in zitten maar de naalden en de diktemeter doe ik dan tegen de buitenkant zodat ze zichtbaar zijn en ik dus weet
dat ik DAAR moet zoeken. Daar zitten de rondbreinaalden, de paar dure haaknaalden en de kabelnaalden. Als ik verder ben met
sorteren van de naalden van mijn (o)ma - dan maak ik denk ik daar een aparte naaldenbak voor.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2019 om 11:30
Ik heb niet veel haak&brei garen. Ooit heb ik een eierkist geschuurd en geschilderd en van wieltjes voorzien. Daar zit alles in. Zoals ze gekocht zijn, de bollen bij elkaar in een plastic tas. Wat ik gebruik haal ik er uit, wat over is gaat terug.

Speciaal voor de reparatie van een trui heb ik een enkel bolletje zwart gekocht, plus een nieuw setje haaknaalden, en een paar gebreide zwarte handschoenen. De bedoeling was, om de boorden van de handschoenen te knippen en vast te haken aan de trui. Ik heb alles bij elkaar in een tasje gedaan, dat ik prompt ben kwijtgeraakt. Had ik me maar aan het eierkist systeem moeten houden.

Voor naaigaren heb ik een aantal koppelbare mini ladekastjes, zoals ook voor opbergen van boortjes, schroeven en spijkers wordt gebruikt. Ik heb per lade 1 kleur. Kleine klosjes, 3 per kleur, samen met een spoeltje in die zelfde kleur. Past precies. En dan in de volgorde van de regenboog gesorteerd.

Knoopjes heb ik ook zo. 1 mini laatje per model en de laatjes in regenboog volgorde. Oude kleding die ik weg gooi, daar gaan de knopen weer vanaf en terug in de laatjes.

Ritsen is een ander verhaal. Als ik stof kocht, en direct wist wat ik ervan ging maken, dan kocht ik er meteen de rits bij en die legde ik tussen de opgevouwen stof, en die samen in een kast. Leek handig, maar is het niet. Want als ik een keer onverwacht een rits nodig heb, moet ik door de stoffen zoeken of weer een nieuwe rits kopen. Daardoor mist ook de rits later uit die opgevouwen lap stof, maar dat ben ik later dan vergeten en dus zoek ik me gek naar die rits die ik bij de stof gekocht had. Maar ritsen vind ik lastig om geordend op te bergen.

Ook de grote klossen voor de lockmachine zijn lastig, omdat ze groot zijn en er altijd 3 of 4 worden gebruikt. Naaigaren wil ik in precies de goede kleur van de stof gebruiken, dus heb ik veel kleuren. Bij Lidl heb ik een opbergbox gekocht, een soort kubus bekleed met stof en met afneembaar deksel. Dat kan als zitje of voetenbankje gebruikt maar meestal zit de kat er op. De lockmachine past daar samen met een doosje extra accessoires en een aantal grote garenklossen in. Het zitje heb ik ook in langwerpige vorm en daar passen 2 naaimachine is, plus een heleboel grote garenklossen. Bij Lidl komen die opbergboxen steeds terug heb ik ontdekt. De bekleding wisselt. De laatste keer dat ik keek waren die boxen met kunstleer bekleed.



Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns