Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenpinwheel krult teveel

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Capri View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: pinwheel krult teveel
    Posted: 04 Mei 2008 om 19:50

Hallo, ik ben bezig met een eerste poging voor het pinwheel patroon (gehaakt cirkelvest van drops). Ik ben aangekomen bij toer 8, en had gehoopt dat die het krullen/rimpelen van toer 7 een beetje in toom kon houden, maar het wordt er niet beter op. Mijn werk klopt tot dusver nog precies met het patroon, dus ik begrijp niet waar het aan ligt? Ik hou echt teveel ruimte over om het een platte cirkel te laten zijn, maar als ik steken weg zou halen in toer 7 denk ik dat ik verderop ook in de problemen kom wegens te weinig steken. Iemand ideeën om dit op te lossen? Lost dit zich misschien verderop vanzelf op, door het gewicht of straktrekken van het geheel? Ik haak redelijk strak omdat het zo'n luchtig patroon is, om het nog een beetje stevigheid te geven, maar misschien moet dat juist niet?

Alvast bedankt voor eventuele tips! Groetjes!

Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2008 om 20:15

Om krullen te voorkomen moet je af en toe een toer haken zonder meerderingen. Daarmee blijft je lapje plat. Bij een pinwheel is het geheel verdeeld in een aantal segmenten (weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel) en als je dan in de volgende toer voor ieder segment weer hetzelfde aantal meerderingen toevoegt blijft het patroon intact.

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd. Het is namelijk altijd moeilijk om dat zo zonder patroon en plaatje of iets dergelijks te doen. Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2008 om 18:47
Weet je echt zeker dat het aantal meerderingen klopt met het patroon. En maak je wel dubbele stokjes...... Ik roep ook maar iets hoor..... 
odette
Back to Top
Capri View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2008 om 21:47

Ja ik dacht ook ik zal wel wat fout gedaan hebben, maar heb nog geen fout kunnen ontdekken. Inderdaad gebruik ik ook dubbele stokjes.

Ik ben hem nu opnieuw aan het maken. Toer 6 is af, alles nog mooi vlak. Maar dat herinner ik me van de vorige keer ook, en met toer 7 begon het rimpelen. Misschien dat ik 1 losse tussen de groepjes van 3 stokjes ga haken ipv 2, dat levert voor toer 8 geen probleem op, maar zou wel het ruimte-overschot kunnen oplossen.

Bedankt alvast voor jullie meedenken! Ik laat nog weten hoe het verder gaat...

Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2008 om 14:12
Je zou ook in toer 8 geen meerderingen kunnen uitvoeren. Dan zal het ook wel weer glad worden verwacht ik.
Groetjes,
Dorine
Back to Top
Capri View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2008 om 22:18

Ik denk dat als ik steken ga weglaten uit het patroon, het patroon niet meer uitkomt als ik de toer erna verder wil? Dan heb ik namelijk niet meer het juiste aantal basissteken.

Ik heb geprobeerd met in toer 7 ipv 2 nog maar 1 vaste tussen elk groepje van 3 dst, dat hielp behoorlijk goed voor toer 7, maar nu met toer 8 rimpelt het toch weer  Ook met driedubbele stokjes in zowel toer 6 als 7 geeft geen verbetering, terwijl ik dan de tussenlossen niet vermeerder. De diameter van het geheel wordt dan groter, je zou zeggen dat het dan weer strak moet trekken?

Ik begrijp er niets van. Vooral niet omdat het patroon van drops (cirkelvest) is wat zoveel gemaakt wordt onder de leden van dit forum, en ik niks heb kunnen vinden van anderen met hetzelfde probleem...

Teleurstellend om steeds weer te moeten uithalen tot rij 5 en opnieuw proberen met kleine wijzigingen... ik heb nu 2 versies onder handen liggen zodat ik de verschillen kan vergelijken, maar ik zou liever gewoon 1 vest haken zodat ik het resultaat kan bewonderen

Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2008 om 10:19

Dat is begrijpelijk en wij allemaal. Maar ik heb het vest dus niet gemaakt. Alleen een klein exemplaartje voor de Baby born, dus weet niet hoe het patroon van drops verder verloopt. Maar ik had destijds een vast aantal meerderingen per ronde. Evenveel als deeltjes want bij een pinwheel wordt de ronde in deeltjes verdeelt. Als je in een toer dan dat aantal meerderingen weglaat kun je in de volgende dit aantal wel weer toevoegen. Je hebt in totaal dan wel minder steken maar dat geeft niet als de deeltjes maar kloppen want dat aantal (die van de deeltjes) heb je straks nodig voor het maken van de mouwen en de armsgaten.

Ik hoop dat ik je zo een beetje kan helpen. Anders moet je Hester maar eens vragen die heeft er al een paar gemaakt dacht ik.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
amandel View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2008 om 12:32

Ik heb 2 kleintjes gemaakt en 1 voor me zelf.

Ik heb gewoon het patroon gebruikt, die toer heeft allemaal stokjes als ik het goed heb.

Hij komt volgens mij gewoon goed. Zelf heb ik gewoon het patroon gevolgd.

En niets verandert.

Maar als idee, zou je die toer misschien met een haaknaald een halve nummer dunner kunnen doen misschien ( is maar een ideeetje hoor.) Ik heb ook geen idee of het dan beter zou lijken.

groetje irene.

Creatieve mensen hebben geen rommel, creatieve mensen hebben overal ideeen liggen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns