Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenFabrutsel-schildpad

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
tikoes View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Fabrutsel-schildpad
    Posted: 11 Maart 2009 om 17:21
Ik kwam in een Ariadne van september 1976 een patroon tegen met de techniek: fabrutselen.
Iemand hiermee bekend ?

[5] Wat betekent fabrutselen? Fabrutselen is een samentrekking van fabrieken ('iets in elkaar fabrieken') en knutselen. Het betekent 'iets uit liefhebberij maken of in elkaar zetten' en naar alle waarschijnlijkheid is het schertsend gevormd.
Omstreeks 1950 kwam fabrutselen nog geregeld voor. Het staat zelfs op een kaartje dat indertijd bij een bol maaswol, een bepaald soort scheepjeswol, zat. Op dat kaartje stond: ,,Maaswol is een ideaal garen voor stoppen en mazen. Maar ook voor vrolijke kreatieve bezigheden als: fabrutselen, punniken, breien, borduren. Erg leuk voor de kinderen!''
In de afgelopen vijftien jaar is fabrutselen niet meer in de grote landelijke dagbladen gebruikt, mogelijk omdat het nogal kinderlijk, tuttig en oubollig aandoet - geen ideale combinatie voor de overlevingskansen van een woord. Wel komt het nog een doodenkele keer op internet voor. Zo schreef iemand op een website: ,,Met wat noeste huisvlijt zou je volgens mij toch hele leuke verlichtingen in elkaar moeten kunnen fabrutselen.''
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 11 Maart 2009 om 17:29
Fabrutsels waren pakketten met verschillende bij elkaar passende soorten wol of zelfs één lange streng met verschillende garens, waarvan je dan een knuffel oid kon haken of breien, en ze waren in verschillende kleure nte koop, volgens mij met patroon. Ik heb die Ariadnes hier toevallig liggen en zal ze zo nog eens doornemen, mnaar ik geloof niet dat er in de bladen zelf patronen stonden. En ja, die wolpakketten zijn niet meer te krijgen natuurlijk.
Ik ken het woord dan ook alleen maar in verband met die pakketten ; Fabrutsels. Ik vind het wel een leuke contaminatie eigenlijk.
Toch ,als je er op googelt, kom je hetwoord nog regelmatig tegen.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Mistig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2009 om 10:01
Net zoiets als FRØBELEN zeker ? Groetjes Mistig
Bloei daar waar je geplant wordt.
Back to Top
tikoes View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2009 om 15:19
In mijn Ariadne stonden ook pakketten die je kon bestellen. Deze schildpad stond er als beschrijving in.

Leuk L33ntje dat je nog handwerkbladen hebt waar fabrutselen in staat

Wordt vervolgd ?
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2009 om 07:32
Ik heb ooit van een oude juffrouw op school (nouja, ze is niet oud maar van een paar jaar terug zeg maar) vier verzamelbanden met oude Ariadnes gekregen omdat zei niet meer kon breien ivm armproblemen en ze wist dat ik graag handwerkte. Ook van haar oude wolresten heb ik er al veel verwerkt, dus van tijd tot tijd maak ik er iets leuks uit en dan maak ik er ook één voor haar (klas). Erg leuk.
Het zijn Ariadnes uit de jaren '70, (76-79 ongeveer) en alleen al voor inspiratie kijk ik er regelmatig in. En om te weten welke patronen ik 'heb', maar ik werk niet veel van patroon. Als ik alles er uit zou moeten maken wat ik leuk vind heb ik alleen al aan die vier jaargangen meer dan een mensenleven nodig.

En inderdaad, de patroontjes van de schildpadden ben ik ook tegengekomen. Erg leuk, maar vooral natuurlijk met dat garen ; heel seventies, daar hou ik wel van.

En over het woord fabrutselen ; je komt het inderdaad af en toe tegen, en eigenlijk vind ik het jammer dat het woord niet meer gebruikt wordt ; heb dan ook meteen besloten het maar weer in te gaan voeren. Meesta lzeg ik dat ik iets in elkaar heb gefrummeld of geprutst of gedingesd op zoek naar het goede woord, en ik denk dat ik het goede woord heb gevonden ; ik heb het in mekaar gefabrutseld. Helemaal goed.

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
tikoes View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2009 om 09:03

Ik ga het woord ook gebruiken. En ik heb de schidpad-fabrutsels op mijn doe lijstje gezet.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.688 seconden.
Lang Yarns