Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Trui breien

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Anneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Trui breien
    Posted: 10 Juli 2012 om 00:08
Hallo,

Heb me net aangemeld op deze forum en kom gelijk met een vraag, en wel deze:
Ik ben 72 jaar en heb ooit voor me zelf vaak wel een trui gebreid, maar een aantal jaren al niet meer. Nu wil ik het opnieuw proberen maar weet niet hoeveel steken of je op moet zetten, want je verleert het toch aardig. Ik heb op de site van Jessica gekeken en daar vond ik een trui met ronde hals. Heb ook in de maattabel gekeken en daar de afmetingen uitgehaald en dan zou ik uitkomen op maat 38(bovenw. 97 cm, taillewijdte 76 cm, heupw. 102 cm en armlengte 40 cm)(alleen mijn taillemaat is 88 cm)en de rest klopt. Het patroonnummer is: 5015.
Patroon: Patroon Ajourtrui.
Ik ga breinaalden 4,5(boorden)en 5,5(voor trui)gebruiken. Ik hoop dat de vraag wat makkelijk overkomt.

m.vr.gr.

Anneke
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2012 om 07:22
je moet eerst een proeflapje breien, om te kijken hoeveel steken er in ongeveer 10 cm zitten, dan kun je het heel gemakkelijk terugrekenen, op de site van jessica kun je ook kijken naar patronen met dezelfde stekenverhouding, dit is de simpelste methode.
lydia wijsbroek
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2012 om 09:42
Het proeflapje wel in het ajourpatroon doen, want door de gaatjes zou het wel ruimer worden dan bijvoorbeeld een kabelpatroon. Je kunt bij het breien een trui van jezelf ernaast leggen om te kijken of het allemaal klopt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Anneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2012 om 23:34
Hallo Lydia,

Had al een vraag over een trui geplaatst, maar nu de volgende vraag.
Ik heb nu ook op de site van Jessica een patroon gevonden in de maat 38, waar mijn bovenwijdte ook beter bij past. Alleen ik weet nu niet hoe ik mijn vraag duidelijk aan jouw kan voorleggen. Ik weet dat je een proeflapje moet breien van 10 bij 10 cm. Doe je dat dan met de naalden die je voor het boord gebruikt of de naalden waar je de trui mee breid, in dit geval tricotsteek. Mijn bovenwijdte is 96 cm en boordwijdte 103 cm, waar moet je nu naar kijken. Het garen waar ik de trui mee wil breien heb ik bij de zeeman gehaald met een naalddikte van 8 mm. Heb daar een proeflapje mee gebreid maar vond de steken veel te los. Heb toen andere naalden genomen 4.5 en 5.5 mm en met 18 steken en 22 toeren gebreid, kan ik dan toch dit patroon gebruiken. Bovengenoemde trui wordt met de naalden 3.5 en 4 mm.
Ik hoop dat je hier uit kan komen want het valt niet mee om het goed te verwoorden. Alvast bedankt voor de aandacht om het te lezen.

Groetjes, Anneke

Originally posted by l.wijsbroek l.wijsbroek wrote:

je moet eerst een proeflapje breien, om te kijken hoeveel steken er in ongeveer 10 cm zitten, dan kun je het heel gemakkelijk terugrekenen, op de site van jessica kun je ook kijken naar patronen met dezelfde stekenverhouding, dit is de simpelste methode.
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rittepetit Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2012 om 06:55
Anneke, als je dit even doorneemt, sta je al een stuk verder
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.893 seconden.
Lang Yarns