Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

trui te groot geworden; hoe krimpen?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Carola10 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Augustus 2023
Locatie: Noordlaren
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carola10 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: trui te groot geworden; hoe krimpen?
    Posted: 11 Maart 2024 om 18:02
De trui 'Warm Blush' van Drops Design heb ik met het garen Karisma (100% wol) gebreid. De maat zou goed moeten zijn, maar de trui viel te klein uit. Vooral te kort. Na enkele dagen dragen, heb ik de onderboord uitgehaald, 10 cm patroon bij-gebreid en de onderboord opnieuw gemaakt. Omdat de nieuwe 10 cm afstak tegen de 'oude' steken, heb ik de hele trui in de badkuip goed nat gemaakt (30-40 graden), met mijn handen het meeste water eruit geknepen, de trui tussen handdoeken opgerold, en daarna plat laten drogen. Nu bleek de trui te groot geworden. In de lengte en de breedte. Vraag: hoe kan ik de trui het beste laten krimpen? 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maart 2024 om 19:39
Verzorging: Fijne was of wolwas 40ºC / Gebruik geen wasverzachter / Plat laten drogen
Superwash: ja

dat staat bij die karisma wol.

En dit https://www.natur-el.nl/blogs/natur-el-blogt/superwash-is-dat-nou-echt-zo-super/ wil superwash zeggen.

Ik zou die trui dus in het wasmachine steken 40° en laten zwieren, uitkloppen en dan plat laten drogen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2024 om 07:57
Wij adviseren altijd om een proeflapje te maken en dat te wassen, dan weet je hoe de wol zich houdt bij het gebruik. Ik ben allergisch voor wol en te groot uitgevallen truien in acryl geef ik weg.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2024 om 13:47
Je hebt gedaan wat je moest doen , beter kan niet , zelfs geen wasmiddel gebruikt 

Draag je hem nog als hij zo is ? 
Dan kan je radicaal zijn en in de centrifuge gooien ,zoals Beb schreef 
Maar mooier wordt het niet , je hebt nog kans dat hij dan gaat vervilten .
Je kunt er ook een passend papieren patroon opleggen , het rijgen en af.zigzaggen , passen de naad afknippen en nog een keer zigzaggen..

Ik moet je iets bekennen , ik ben niet zo van het wassen , ik ben meer van het 1 dag dragen altijd met een dun t shirt er onder , luchten en in de badkamer hangen , maar dan moet er geen vlek inzitten . De boorden was ik soms heel voorzichtig .

Heb je het al eens aan Drop's laten weten ? ik vind dit erg sneu ,van je werk en het geld .

Back to Top
Carola10 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Augustus 2023
Locatie: Noordlaren
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carola10 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2024 om 15:38
Dank voor jullie reacties en adviezen! Ik heb gedaan wat Bep zei: in de machine gewassen met wolwasprogramma op 40 graden en 800x/minuut centrifugeren. Daarna plat laten drogen. 
De trui kwam er ongeschonden uit (op zich mooi!) en is nog net zoveel te groot als ervoor. 
Ik wil graag dat ie een maat kleiner is. 
Kan ik hem nu beter heter wassen of harder centrifugeren?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2024 om 18:01
Ik heb op internet zitten kijken en daar vind je diverse  methodes om een wollen trui te laten krimpen .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2024 om 19:52
misschien efkes in de droogkast steken na de volgende keer wassen?

Wollen stukken steek ik dus in het wasmachine en was dat met babyshampoo.
Vroeger ook al een keer gehad dat een trui dus idd gekrompen en een beetje vervilt was, maar dat lost ge op met hair conditioner.

Of anders chocolade en cake en snoep gaan kopen, dat tot u nemen tot de gewenste truimaat.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns