Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Tunesisch Haken

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Veerletje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Tunesisch Haken
    Posted: 16 September 2009 om 09:42
Bij mijn zoektocht om nog eens een leuk Ipod zakje te maken, heb ik weer iets nieuws ontdekt, Tunisian Crochet.

Ik heb het geprobeerd, maar zag daarna bij het opzoeken op internet dat er heel veel steken in bestaan. Nu zou ik graag een boek willen vinden waar het tunesisch (of afghan crochet) in uitgelegd staat, zodat ik me er verder in kan verdiepen. Ik heb het internet al afgespeurd naar boeken (die ik dan hier in Gent zou kunnen halen), maar vind niet direct iets (wel heel veel online uitleg en filmpjes).

Is er iemand die een idee heeft van een titel van een boek? Dan kan ik daarmee verder zoeken .

Groetjes!
Veerle

PS: dit is mijn probeersel:


Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 09:54
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit eerder een boek gezien speciaal over tunisch haken. De meeste uitgebreide haak- en handwerkboeken behandelen het echter wel, soms ook heel uitgebreid incusief de verschillende steken (zoals de breisteek die jij hierboven hebt getoond).
Ik weet zo uit mijn hoofd geen titels, maar als je ergens een
echt dik handwerkboek / handwerkencyclopie hebt staan (vaak voor een prikkie op de rommelmarkt of bij de kringloopwinkel) kun je gegarandeerd al heel wat vinden.

Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Veerletje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 10:04
Bedankt, ga vanmiddag eens kijken in de bib of ik iets kan vinden. Alhoewel de bib niet zoveel heeft over haken en breien... Maar misschien wel een dikke handwerkencyclopedie!

Moest iemand anders nog namen van boeken kennen, ik hoor het graag!
Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4896
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer boek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 11:50

begrijp ik nu goed dat je bovenstaande hebt gehaakt, of zeg ik iets doms

 

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 12:09

ik dacht ook al dat het gebreid is,tunische haaksteek is toch anders.renske heeft een boekje intermezzo tunisch haken voor 2.29 euro dacht ik.een tasje.

groetjes puck

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 12:35
Het boekje heet Zo gaat Tunisch haken en je krijgt het cadeau als je een Tunische haaknaald en een bolletje wol bestelt.

Ik zal eens gaan zoeken in mijn haakboeken (dat rijmt) en een Tunisch gidsje samenstellen. Ik zie het altijd wel, maar de lust om daaraan te beginnen ontbreekt me. Ik heb ook nog een of twee Tunische haaknaalden liggen, die van mijn moeder zijn geweest, die stuur ik dan mee.

Want die liggen nu al 20 jaar ongebruikt en versmaad te wezen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
mimisa View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2089
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mimisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 13:03
Zo als ik het begrijp gaat  Tunisian Crochet net iets anders dan Tunisch haken.
Bij Tunisian Crochet steek je helemaal door naar achteren om dan een nieuwe lus te maken en zo ziet het eruit als breiwerk en bij Tunisch haken neem je alleen het lusje op en maak je daar een nieuwe lus van.




maar ik kan het ook mis hebben.

Mijn moeder maakte altijd babypakjes met de tunische haaksteek.
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Veerletje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 13:31
@ Boek en Puck, het is wel degelijk gehaakt hoor! Maar op een speciale manier.

Blijkbaar ben ik hier verschillende dingen door elkaar aan het gebruiken?

Dus, Tunisch haken is het voorste lusje opnemen, en Tunisian Chrochet is wat ik gedaan heb? Dat het er gebreid uitziet?

Ik vond het leuk om het gebreid te laten lijken, omdat breien me nog steeds niet zo mooi lukt, en het zo toch een gebreid zakje werd, ook lekker dik trouwens wat een goede bescherming geeft .

Tis niet dat ik er grote dingen mee zou gaan maken zoals truien of dekens, maar wou een leuk zakje voor mijn ipod, en misschien dat ik er dan ook nog eens eentje maak voor mijn gsm. Altijd leuk als vriendinnen dan stomverbaasd kijken dat je dat zelf gemaakt hebt .
En als dat lijkt de lukken (de zakjes), dan zou ik misschien ook proberen om er een knuffel mee te maken (op basis van een telpatroon van breien). Geen idee of het me zou lukken het aan te passen naar een tunisch crochet- werkje, maar lijkt me wel leuk .

Dus Magtelt, doe het nog even rustig aan, hoor. Ik heb momenteel geen nood aan een grote Tunische haaknaald, ze kunnen nog op een gewone haaknaald momenteel. En misschien dat ik dat boekje van Renske ga bestellen, maar eerst eens kijken of ik nog andere dingen zou nodig hebben (zodat de verzendkosten wat naar beneden komen )
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Meia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 15:19
Ik zal even een kopie maken uit mijn boekje van tunisch haken. Het is erg leuk vind ik, Je kleine tasje lijkt idd gebreid, ik vind hem mooi!
     All you need is love.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 20:35
Maar ze zijn al onderweg. Ton heeft de envelop al naar het postkantoor gebracht, nadat ik de kopieën had gemaakt en de naalden gepakt, 3 had ik. Over een paar dagen heb je een gidsje met steken en een paar patroontjes. En ik ging er toch echt niet mee werken, daar heb ik de motoriek en lust niet voor. Mocht jij er ook niets in zien, wordt het een doorgeefpakketje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Meia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 20:47
Wat hebben we toch een leuk forum hè.
     All you need is love.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 21:24
In de Happy Hooker stond de suggestie dat je op Tunisch haakwerk heel leuk kunt borduren, omdat je de borduursteken tussen de draden van de haaksteken kunt steken (3 x steken, lelijk Nederlands), zodat je aan de achterkant geen lelijke draden ziet. Ik vond alles wat ik in mijn boeken zag heel inspirerend, alleen niet voor mij.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer odette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 22:13
Ik heb dat tunisch haken ook eens geprobeert maar ik kwam iedereen een steekje te kort bij de volgende toer. Snapte er niks van....
odette
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 December 2008
Status: Offline
Points: 4351
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rittepetit Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 22:46

Halo Veerle

kijk eens bij www.jessica-tromp.nl , bij haken staat de uitleg voor tunisch haken

groetjes rita

Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Meia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2009 om 23:04

O dat is handig, ik vergeet soms dat zij er zo heel veel heeft staan op haar site

Dit is de link naar tunisch haken:

http://www.jessica-tromp.nl/crochet_stitches/tunische_haakst eken_afghan_stitches.htm

     All you need is love.

Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Veerletje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2009 om 09:07
Wat ontzettend lief van jou Magtelt! Ik voel me er wel wat schuldig over dat je zo lief alles opstuurt... Maar ik kijk enorm uit naar de haaknaalden!  Als ik eens iets kan terugdoen, laat je het maar weten!

Heb de ingescande blaadjes van Meia uitgeprint gisteren, en een zakje gemaakt voor mijn broer zijn gsm, maar die is er ondertussen al mee gaan lopen (en het was niet eens afgewerkt!! ) dus kon ik geen foto trekken. Deze keer heb ik de "echte" Tunische haaksteek gebruikt, en niet die die lijkt op breien .

Vanmiddag vertrek ik "op reis" (op weekend), dus kan ik (hopelijk) lekker veel handwerken .

Bedankt allemaal voor de hulp! Die link is ook heel handig, straks ook uitprinten om mee te nemen
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Veerletje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2009 om 09:15
PS: Met de breisteek van Tunisch haken wou ik proberen om dit te maken, want ben niet zo overtuigd van mijn breikunsten . En haken doe ik stukken liever .


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2009 om 16:08
Volgens mij staat er in die beschrijvingen zelfs iets over "rechts" en "averechts" tunisch haken. Geen idee wat er bedoeld wordt, maar jij komt er vast wel uit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2009 om 16:53
Tunisch haken is eigenlijk een aparte techniek naast haken en breien, en je gebruikt er een haaknaald voor die meer op een breinaald lijkt ; een hele lange.Alle steken moeten namelijk in één keer op de naald opgenomen worden, en worden dan 1 voor 1 weer afgehaakt.

In Tunisch haken zijn verschillende soorten steken te maken die het een totaal ander uiterlijk geven, afhankelijk van de plaats waar en hoe diep je insteekt. Het tasje op de eerste foto haak je door de naald alleen door de voorste lusjes te steken bijvoorbeeld.

Het unieke van Tunisch haakwerk is dat het helemaal recht symmetrisch is. Je kunt dus hele strak afgewerkte kleurvlakken en strepen in maken (wat met haken toch niet echt lukt) , er op borduren en telpatronen op maken (omdat alle steken even breed als hoog zijn). Het is ook iets soepeler dan haakwerk. Absoluut een leuke techniek voor erbij, heelgeschikt ook vor tassen, pannenlappen, kleden en dergelijke, maar je kunt er ook hele kleertjes mee maken. Echt wel de moeite waard, en makkelijk te leren. Maar aparte boeken zijn er dan weer niet over. Jammer.

Dat het tasje op de bovenste foto gehaakt is trouwens, zie je heel goed aan de bovenste toer; kijk maar eens goed ; beslist geen breiwerk.




Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Veerletje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2009 om 17:47
Bedankt Magtelt, ben heel benieuwd naar de omschrijving en kan niet wachten op de post!

Leentje, jij ook bedankt voor de uitleg . Klinkt interessant dat van die telpatronen, van dat mannetje heb ik een telpatroon, dus ik denk dat ik dat ga proberen . Ik laat nog weten of het gelukt is!


Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns