Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Tutorial gebreide driehoek sjaal :)

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Tutorial gebreide driehoek sjaal :)
    Posted: 07 September 2011 om 19:58

Ik geef jullie hier het basispatroon of recept voor de gebreide driehoek sjaal.

*LET OP: de sjaal wordt van boven naar beneden gebreid!

-Zet 3 steken op;
-Rij 1 (verkeerde kant): 3 averecht;
-Rij 2 (goede kant): 1 recht, 1 meerderen, plaats markeerder, 1 recht, plaats markeerder, 1 meerderen, 1 recht. (= 5 steken);
-Rij 3: 5 averecht;
-Rij 4: 1 recht, 1 meerderen, recht tot de 1e markeerder, 1 meerderen, markeerder overnemen op de andere naald, 1 recht, markeerder overnemen op de andere naald, 1 meerderen, recht tot de laatste steek, 1 meerderen, 1 recht (= 9 steken).

Rij 3 en 4 herhalen tot je het gewenste formaat sjaal gebreit hebt. Je meerdert iedere pen aan de goede kant dus 4 steken.

Het meerderen kun je doen dmv een omslag, je krijgt dan een leuk gaatje in de sjaal. Vind je dit niet mooi en kies je bewust voor een ander patroon zonder gaatjes, kun je 1 steek meerderen door de draad tussen 2 steken op te nemen en te breien.

*LET OP: de sjaal wordt van boven naar beneden gebreid!

-Zet 15 steken op;
-Rij 12 (verkeerde kant): 1 averecht, 1 meerderen, 4 averecht, plaats markeerder, 5 averecht, plaats markeerder, 4 averecht, 1 meerderen, 1 averecht (= 17 steken);
-Rij 2 (goede kant): 1 recht, 1 meerderen, recht breien tot 1e markeerder, markeerder overnemen op andere naald, 1 meerderen, recht breien tot de volgende markeerder, 1 meerderen, markeerder overnemen op andere naald, recht breien tot de laatste steek, 1 meerderen, 1 recht (= 21 steken);
-Rij 3 (verkeerde kant): 1 averecht, 1 meerderen, averecht tot de laatste steek, 1 meerderen, 1 averecht (= 23 steken);

Rij 2 en 3 herhalen tot je het gewenste formaat sjaal bereikt hebt. Je meerdert iedere pen aan de goede kant 4 steken en de teruggaande toer 2 steken.
Het meerderen kun je doen dmv een omslag, je krijgt dan een leuk gaatje in de sjaal. Vind je dit niet mooi en kies je bewust voor een ander patroon zonder gaatjes, kun je 1 steek meerderen door de draad tussen 2 steken op te nemen en te breien.

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 19:59

Nu je het basispatroon voor de sjaal hebt kun je je fantasie de vrije loop laten gaan.

Gebruik verschillende kleuren, effen of gemeleerd garen, wissel averechte toeren af met rechte toeren en gaatjesrijen. Gaatjesrijtjes creëer je dmv 2 steken samen breien, omslag, een hele toer uit.

Zoek een leuk patroontje uit en brei dit in je sjaal, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 20:00

Dit is ook een leuke variant. Zoek 2 garens uit en brei met garen A 1 pen recht, 1 pen averecht en brei met garen B vervolgens 2 pennen recht.

Dit is ook heel erg leuk als je voor garen A een gemeleerd garen neemt en voor garen B een effen garen die daarbij past.

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 20:06

En nu nog wat tips voor de afwerking aan de randen.

*Een golvende rand krijg je door als je het gewenste formaat sjaal hebt gebreid de steken over te zetten op een dikkere naald. Dus heb je bijv. gebreid op 4 of 4,5 zet je de steken over op naald 7 of 8. Dan brei je nog een paar pennen en krijg je een mooie golvende rand.

*Een ruffle krijg je door steken te meerderen (zo'n 20% van het aantal steken op je pen) en daarna nog een paar toeren te breien tot je de gewenste breedte van de ruffle hebt bereikt.

Dit vond ik ook een heel leuk idee: je kant de steken af met een andere kleur wol!

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 20:09
weer heel knap, ik heb ongeveer het zelfde groen in sakia
liggen en het zijn 3bollen en half dus daar kom ik al mee
toe om een te haken
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 20:20

Gewoon lekker beginnen Christine. Je hebt hem zo gehaakt. Ik heb er net alweer 1 opgezet en zit alweer op toer 12

Dit keer rode Saskia.

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 September 2010
Status: Offline
Points: 1746
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 20:24
hoeveel van die omslagdoeken heb je Jips hahaha

Het lijkt ook wel of je in sneltreinvaart gaat. Ik lijk
meer een slak
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 20:27
zou dat ook mooi zijn in de gemeleerde van wibra (bianca)
of is effen wol beter

jij hebt vitesse pilletjes genomen zeker
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 20:30

Geeft helemaal niks, je komt er ook.

Ik heb nu 4 omslagdoeken, de antraciet grijze pull through (daar heb ik weken aan gebreid!), de groen/aqua gemeleerde nummer 3 van de omslagdoek A Long, een grijze granny stripe 3-hoek met gekleurde randjes erin en deze paarse.

Ik heb er wel meer geshowd op het forum, maar dat waren weer cadeautjes voor anderen

Ik ging 4 weken op vakantie naar Zuid Frankrijk en ieder jaar is het hetzelfde. Tas vol wol mee en de eerste 1,5 a 2 weken raak ik het echt niet aan. Dan kijk ik ernaar en denk ik bah, jakkes. Echt niet.

En dan moet mijn man altijd lachen als zo gedurende de 2e week van de vakantie de tas tevoorschijn komt en ik weer aan de slag ga

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 20:32

Originally posted by ladyken ladyken wrote:

zou dat ook mooi zijn in de gemeleerde van wibra (bianca)
of is effen wol beter

jij hebt vitesse pilletjes genomen zeker

Ach, ik kan de pillen van mijn zoon nemen,  maar bij ons werkt dat averecht. Nee hoor dames, ik handwerk echt alleen maar 's avonds na half 8. Behalve nu want ik kom niet achter de pc weg.

De paarse heb ik zo snel klaar omdat we zondag in Noord Groningen een etentje hadden en dat is 2 x ruim 2 uur rijden. Ik vind het dan zonde om al die tijd naar buiten te staren, dus heb ik lekker zitten haken!

Je kunt alle wol gebruiken Christine, het is echt een persoonlijke keuze. Ik heb effen en gemeleerd, maar ik vind persoonlijk de gehaakte Kate niet leuk in gemeleerd garen. Maar gebreide 3-hoeken vind ik prachtig in gemeleerd garen en de Bianca gemeleerde van Wibra en de Royal melange van Zeeman zijn echt super mooi. Maar dat is mijn mening. Ik zou zeggen ga ervoor en show die mooie doeken!

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2011 om 21:00
we gaan ons best doen zo kan ik mijn zinnen wat verzetten
ook al zit er in mijn hoofd altijd de gedachteb naar mijn
schoonzusje
Back to Top
Eugenie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 December 2005
Locatie: nog net veluwe
Status: Offline
Points: 4201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eugenie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2011 om 08:46
Dank je voor zo`n fijn basispatroon. ik heb het gelijk opgeslagen.

~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~



Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2011 om 10:01
Jips, je bent geweldig, dank je wel. Ik heb natuurlijk alles opgeslagen. Groetjes, Lida
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2011 om 22:40
Je bent er maar druk mee Jips, en de één is nog mooier dan de ander. Dank je wel voor al je moeite
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
Corneliaz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corneliaz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 September 2011 om 11:54
Mooie ideeën, maar eerst die afmaken waar ik aan bezig ben.
Groetjes Corneliaz

Ga met je tijd mee maar kom van tijd tot tijd terug.
Back to Top
grootkoerkamp View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 22 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 457
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer grootkoerkamp Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 September 2011 om 17:26
hoi jips en andere brei en haaksters hoeveel uur hebben jullie in een etmaal ik vind het alle maal zo mooi  ik kan niet kiezen dat is het probleem . wol genoeg te koop  . maar nu de energie nog en de tijd .  maar jips bedankt voor de mooie doeken enpatronen grtj ineke
Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 September 2011 om 22:08
dank u voor dit basis werk.
Groetjes IngeDev
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html



Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2011 om 15:58

Ik ben met deze gebreide driehoeksjaal bezig te beginnen met de 3 steken opzetten.(de bovenste dus).Maar ik kan nog steeds niet begrijpen dat ik van boven naar beneden brei.Komt die punt echt in mijn nek?? Iemand enig idee wat een beetje omslagdoek aan cm.en eindtotaal steken moet zijn?

Op de rondbreinaald is moeilijk te zien hoe breed hij eigenlijk is. Ik zit nu op 225 steken. Ik denk dat hij te vergelijken is met de gebreide Kate sjaal.Op hoeveel steken zijn degene die hem al af hebben gestopt?

groetjes Frea.

Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2011 om 16:29

Wat vreemd dat je een pun krijgt. De doek wordt echt van boven naar beneden gebreid en leek mij zo handig omdat je dan gelijk de rand eraan kan breien.

Zou het zo "rommelen" omdat je het op de rondbreinaald breit? Ik zal je even de pdf mailen waar het patroon en de uitleg op staat.

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2011 om 16:42
Van 07
Van 07
Het is niet echt een punt.Maar mij lijkt het de onderkant van je omslagdoek
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns