Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Verzameling granny squares

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Verzameling granny squares
    Posted: 04 Maart 2011 om 16:21

Het lijkt me leuk om met elkaar een verzameling patronen van granny squares aan te leggen. Dit kunnen bv linken zijn naar ontwerpen die op internet staan, engelstalige patronen of iets dat je op een blog gezien hebt. Maar ook dingen die je gemaakt hebt van deze vierkantjes.

Zelf stuitte ik op het probleem dat er in het nederlands niet zo heel veel variatie is; ik ben dus aan het zoeken geslagen. Maar ik vind het leuk om dit met jullie te delen. Ik zal zelf het startsein geven..., en wie volgt???

Groetjes, Elizabeth

Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maart 2011 om 16:26

Hier komt dan dus mijn eerste aanzet. Het vierkantje wordt ong.11 cm bij gebruik van haaknaald 3 en "gewone" katoen.

Zonnebloem granny 

 

Noot: een d.stk groep = dubbele stokjes groep van 3; je slaat de draad tweemaal om de haaknaald en haal steeds door met 2 lussen, de laatste lus laat je staan, doe dat nog twee keer, zodat je 4 lussen op je haaknaald hebt staan, en haal die in één keer door.

 

5 l. haken en tot een ring sluiten met een hv

Kleur A

1)    15 stk in de ring (1e stk=3l), sluiten met hv

2)   In elk stk v.d. vorige toer nu 2 stk haken (1e stk=3l), sluiten met hv (30stk)

Kleur B

3)   Steeds in 3 stk v.d. vorige toer een d. stkgroep haken, 6 l ertussen, sluiten met hv  (10 d. stk groepen en 10 x 6 l.ruimte)

Kleur C

4)   In elke 6 l ruimte 6 v haken, sluiten met hv

5)   Begin in de 1e v van toer 4 en haak in deze v. 2 d.stk ( 1e d.stk=4 l), * op de volgende 13 v. haak je 13 stk, op de volgende v. haak je (2 d.stk, 2 l, op de volgende v. weer 2 d.stk àdit is de hoek), herhalen vanaf * tot einde toer, sluiten met hv.

Kleur B

6)   De hele toer afwisselend half stk en 1 l haken, waarbij je telkens een stk van de vorige toer overslaat (1e halve stk=2 l), in de hoek haak je 1 half stk-1l-1 half stk- 1l, toer sluiten met hv.

7)   Hele toer v haken , voor de hoek : 1 l- 1v- 1l -1 v -1 l, sluiten met hv en draad door de laatste steek halen.

 

Back to Top
Wen370 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 19 Januari 2011
Status: Offline
Points: 643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Wen370 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maart 2011 om 18:51
Ik zag het op je blog ook al, heel mooi!
Back to Top
ilyani View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juli 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilyani Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maart 2011 om 12:14
Wat een leuk blog heb je, ga ik zeker vaker op kijken. En
idd er zijn zoveel verschillende Granny's. Ik heb tot nu
toe alleen de simpele gemaakt maar ga zeker andere
proberen.
groetjes miranda
Back to Top
Lenie25 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4034
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lenie25 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maart 2011 om 12:41

Erg leuk idee


http://spelen-met-kleurige-draadjes.blogspot.nl/
Back to Top
*Grietje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 20 Juli 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 717
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer *Grietje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Maart 2011 om 16:46
Leuk idee! Mijn bijdrage staat hier
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten.
Back to Top
Liesbeth49 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 244
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesbeth49 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Maart 2011 om 19:16
Leuk idee, Elizabeth.
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2011 om 15:12
< =text/> //

 

Stuurrad granny square 

Dit vierkantje komt ook van Drops, maar er zijn een aantal toeren aan toegevoegd.

Kleur A

1)     Haak 6 l. en vorm een ring met een hv,  maak daarin 16 stk (1e stk= 3 l.), sluit met hv.

2)    5 l (= 1e stk en 2 l) en dan afwisselend 1 stk en 2 l., sluit met hv. (16 stk, 16 x 2 l. ruimte)

Kleur  B

3)    Ga met hv.  naar de 2 l. ruimte en haak 3 l. en 2 stk daarin, * 1 l, 3 stk. in de volgende 2 l. ruimte, herhaal vanaf *, en eindig met hv (16 groepjes van 3 stk, 16 x 1 l. ruimte)

4)    Een v. tussen de stk. groep, 3 l, 1 v. tussen de volgende stk. groep, 3 l, 1 v., * dan 6 l (=hoekruimte), 1 v , 3 l, 1 v , 3 l , 1 v , 3 l, 1 v , herhalen vanaf * en sluit met h.v. de toer.

Kleur C

5)    Om elke 3 l. boog van de vorige toer haak je nu 3 stk (1e stk = 3l.), in de 6 l. ruimte van de hoek: 5 stk-2l- 5 stk, sluit met hv. de toer.

Kleur D

6)    Op alle stk van de vorige toer nu v. haken, in de 2 l. ruimte van de hoek: 1v- 2l -1v, sluit met hv de toer.

Kleur C

7)    Op alle v. van de vorige toer nu halve stk. haken, in de 2 l. ruimte van de hoek: h. stk-2 l- h. stk, sluit de toer met hv.

Kleur E

8)    Op alle h. stk van de vorige toer nu v. haken, in de 2 l. ruimte van de hoek: 2 v., sluit de toer met een hv.

 

Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2011 om 15:39
Leuk gevonden
dankuwel
IngeDeV
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html



Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2011 om 20:29

Bloemetje in kleurig lijstje - granny square

 

Geïnspireerd door de dahlia…

 

 

Noot: er worden in dit patroontje een 3-dubbele stokjes groep (3-d.stk groep) en een 4-dubbele stokjes groep (4-d.stk groep) gebruikt.

Bij een dubbel stokje maak je twee keer een omslag om de haaknaald alvorens je de doorhalingen maakt zoals bij een gewoon stokje. Bij een stokjesgroep doe je echter de laatste doorhaling niet en laat je deze lus op de haaknaald staan. Ieder stokje dat er in de stokjesgroep nog bij komt geeft dus een extra lus op de haaknaald. Na het laatste stokje van de groep maak je nog één draadomslag en haal je in één keer alle lussen door. De stokjesgroep krijgt daardoor een mooi puntje aan de bovenzijde.

Bij een 3-d.stk groep heb je net voor de laatste doorhaling 4 lussen op de haaknaald.

Bij een 4-d.stk groep heb je net voor de laatste doorhaling 5 lussen op de haaknaald.

In toer 6 worden halve stokjes gehaakt (h. stk). Deze maak je zoals je een stokje haakt, maar je haalt de omslag in één keer door de 3 lussen op de haaknaald.

 

Kleur A

1)     Maak een ketting van 5 l en sluit deze met een hv.  Haak 3 l (=1e stk), 1 l, (1 stk – 1 l. ) 2x , maak de hoek (=1 stk.- 2 l.- 1 stk.) en * dan 3x ( 1 l.- 1 stk), een hoek, herhaal vanaf * totaal 3 keer en sluit hv. Je hebt nu 12 stk.

2)    Haak 4 l op het stk v.d. vorige toer (=1e d.stk), 1 d.stk in de ruimte tussen het genoemd stk en het volgende stk (maar laat de laatste doorhaling achterwege), nog een 1 d. stk op dezelfde manier maar dan in de ruimte tussen de volgende twee stk, en tenslotte nog 1 d. stk op het 3e stk van de vorige toer. Haal dan in één keer met een omslag de haaknaald door de 4 lussen op de naald. Je hebt nu een 4-d.stk groep gemaakt. * Vervolgens 3 l. , in de hoekruimte: 3-d. stk groep, 5 l, 3-d.stk groep. Weer 3 l, een 4-d.stk groep, herhaal vanaf * en sluit de toer met hv. Je hebt nu 4 hoeken 2x een 3-d.stk groep, met 4 l. ertusen, en tussen de hoeken een 4-d.stk groep met aan beide zijden een 3 l. ruimte.

Vergelijk met de foto eventueel.

Kleur B

3)    Haak deze toer met v. In elke 3 l. ruimte haak je 4 v. en in de hoekruimte van 5 l. haak je 3 v. -2 l. – 3 v. Sluit de toer met hv.

4)    Op elke v. van de vorige toer haak je nu een stk. In de hoekruimte maak je: 1 stk – 3 l. – 1 stk.  Sluit met hv.

Kleur C

5)    Op elk stk van de vorige toer weer een stk haken. In de hoekruimte: 2 stk – 2 l. – 2 stk. Sluit met hv.

Kleur D

6)    Hele toer: h. stk, 1 l., h. stk, 1 l. In de hoekruimte: 1 h.stk – 2 l. -1 h.stk. Sluit de toer met hv.

Kleur E

7)    Hele toer v. haken: op elk h.stk van de vorige toer en in elke 1 l. ruimte een v. maken. In de hoekruimte maak je 3 v. Sluit de toer met hv.

Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2011 om 16:05

Op mijn blog verschijnen van tijd tot tijd nieuwe foto's met patroontjes of links.

Groetjes, Elizabeth

Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2011 om 20:20
Leuk! Ben meteen volger geworden van je blog! Ga straks al je granny's uitprinten en in een boek plakken.
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2011 om 20:23
erg leuk!!!
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2011 om 06:29

Nederlandse vertaling van Flower love in 3D...

Pasgeleden heb ik van Aurora toestemming gekregen om haar patronen te vertalen en op mijn blog te zetten. Ik wil jullie hier graag van op de hoogte stellen. Natuurlijk link ik steeds naar haar blog, want het zijn haar ontwerpen. Ik vind ze heel bijzonder, niet de gemakkelijkste squares om te maken, maar dat geeft net dat beetje extra dat ik zoek en waardeer. Aurora schreef het volgende:

Hi Elizabeth, I am honored that you would want to translate my patterns for those who don't speak english.  I know how frustrating it can be to see a pattern picture you like, but then can't read the actual pattern.  As long as you are linking back to my blog and letting them know it is my pattern.  I am ok with this.  I would love to see your blog too. 

Ik zit dus te popelen om jullie de beschrijving van Flower in love 3D te geven, zodat iedereen die wil aan de slag kan! 

Flower love in 3D square
Ontworpen door Aurora Suominen, zie haar blog  http://myblueangels.blogspot.com/ en met haar toestemming vertaald.
Vanaf toer 8 heb ik het patroon aangepast. Het oorspronkelijke patroon heeft 8 toeren en de laatste toer staat bij Aurora omschreven als: 2 h.stk in de hoekruimt, 2 l, nogmaals 2 h.stk in de hoekruimte, op elk stk uit toer 7 haak je h.stk.

Kleur A
1)    Haak 4 l. en sluit met hv tot een ring, maak 12 v. in de ring, sluit met hv.
2)   * 2 stk in de volgende 2 v uit toer 1 (1e stk= 3 l), 1 l, herhaal vanaf *, sluit met hv. (=12 stk )
3)   * 2 stk in de volgende 2 stk uit toer 2 (1e stk= 3 l), 2 l, 1 d.stk in de 1 l. ruimte van toer 2, 2 l, herhaal vanaf * en sluit met hv.
Kleur B
4)   * hv tussen de 2 stk van toer 3,  4 stk in de  2 l. ruimte, hv in d.stk van toer 3, 4 stk in de volgende 2 l. ruimte van toer 3, herhaal vanaf * en sluit met hv. (er zijn nu 12 bloemblaadjes)
5)   Werk achter de blaadjes. Haak 5 l (= 1e stk en 2 l), * 1 reliëfstokje achterkant om het d. stk van toer 3 (voor uitleg; zie rechterkolom blog helemaal onderaan bij video’s haakstekenàfilmpjes) , 2 l, 1 reliëfstokje achterkant om de 2 stk uit toer 3, 2 l , herhaal vanaf * en sluit met hv.
6)   *Haak 2 stk (1e stk = 3 l.) op het reliëfstk van toer 5 (dus in dezelfde steek), 2 l., nogmaals 2 stk in dit reliëfstk (je hebt nu een hoek), 2 stk in de 2 l. ruimte van toer 5, 1 stk op het volgende reliëfstokje, 2 stk in de volgende 2 l. ruimte, 1 stk op het reliëfstk, 2 stk in de volgende 2 l. ruimte, herhaal vanaf * en sluit met hv. (er zijn nu aan één zijde 12 stk en op elke hoek 2 l.)
Kleur C
7)   Begin in de 2 l. ruimte van een hoek.* Haak 2 stk (1e stk=3 l), 2 l, 2 stk in die ruimte. Op de volgende 4 stk uit toer 6 haak je 4 stk, 1 achterwaarts gekruist stk (sla stk uit toer  6 over, haak stk in de volgend stk, haak nu een stk in het overgeslagen stk maar ga daarbij achter langs je 1e stk en dan van voor naar achter door de overgeslagen steek) , 1 l, 1 achterwaarts gekruist stk, 1 l, 4 stk, herhaal vanaf * en sluit met hv. de toer.
Kleur D
8)   Begin in de 2 l. ruimte van een *hoek: maak daar 2 stk – 2 l- 2 stk. Haak op elk stk van toer 7 een stk, in de l. ruimten (tussen de achterwaarts gekruiste stk van toer 7) ook 1 stk, herhaal vanaf * en sluit de toer met hv. (er zijn nu aan één zijde 21 stk en op elke hoek 2 l.)
Kleur E
9)   Begin in de 2 l. ruimte van een *hoek: 1 h. stk- 1 l – 1 h.stk. Ga verder met afwisselend 1 h. stk, 1 l tot de volgende 2 l. ruimte van de hoek en herhaal vanaf *, sluit met hv.
10) Haak de hele toer vasten; op elke v. van toer 9 en in elke 1 l. ruimte van toer 9. In de hoek: 1 v – 1 l – 1 v. Knip de draad af.
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 April 2011 om 17:12

Dit kussen heb ik van twee verschillende granny square patronen gemaakt. De blauwe bloemetjes komen weer van het middelste vierkantje. De stofjes had ik nog liggen en ik ben heel blij met dit kussen; past precies op onze slaapkamer!

Groet, Elizabeth

Back to Top
linda1959 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Februari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4600
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer linda1959 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2011 om 00:13

edaillon granny square

ronde granny square

Deze granny square heb ik met Catania katoen gehaakt met haaknaald 3 mm. De doorsnee is ong. 10 cm.

Afkortingen:
l. = losse(n)
h.v. = halve vaste(n)
v. = vaste(n)
st. = stokje(s)
volg. = volgende

Zet 3 l. op.
1e toer: 19 st. in de 1e l. haken. Sluit de toer af met 1 h.v. in de 3e beginlosse.

2e toer: In deze toer in de achterste lussen insteken.
1 l, 1 v. in dezelfde steek als de h.v, 3 l, *1 st. in het volgende st, 1 l.* Tussen ** herhalen tot het eind van de toer. Je hebt nu 19 1-lossebogen. Sluit de toer met een h.v. in de 2e beginlosse. Dit is de 20e 1-losseboog.

3e toer: 1 h.v. in de volg. 1-losseboog, (1 l, 1 v, 2 l, 1 st.) in dezelfde losseboog, 2 st. in elke volg. 1-losseboog. Sluit de toer met een h.v. in de 2e beginlosse.

4e toer: In deze toer in de achterste lussen insteken.
1 l, 1 v. in dezelfde steek als de h.v. *4 l, sla 1 st. over, 1 v. in het volg. st.* Tussen ** 19x herhalen, 4 l. Sluit de toer met een h.v. in de 2e beginlosse. (20 x 4-lossenbogen)

5e toer: 1 h.v. in de 4-lossenboog, (1 l, 1 v, 2 l, 1 st.) in dezelfde 4-lossenboog, 1 l, *3 st. in de volg. 4-lossenboog, 1 l.*  Tussen ** 19x herhalen, 1 st. in de eerste 4-lossenboog, 1 h.v. in de 2e beginlosse.

Veel haakplezier 


dit is mijn bijdrage Elizabeth



In het leven telt de strijd
Het voornaamste is niet te hebben gewonnen ,
Maar goed gestreden te hebben GROETJES LINDA
Back to Top
Loepke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Augustus 2010
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1747
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Loepke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2011 om 11:53
Oooh,ook weer zo'n mooie!
Mijn moeder is op zoekt naar granny's en aangezien haar engels niet goed is,pluk ik deze voor haar mee.
Hartelijk bedankt dames,ook namens mijn moeder
Back to Top
linda1959 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Februari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4600
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer linda1959 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2011 om 13:04
ja loepke , ik vind  ze ook het liefst in het nederlands hoor 
 
veel plezier ermee
In het leven telt de strijd
Het voornaamste is niet te hebben gewonnen ,
Maar goed gestreden te hebben GROETJES LINDA
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2011 om 13:45

Niet om reclame te maken voor mijn blog..., maar je vindt er wel een heleboel squares met patroonbeschrijving in het nederlands. En er gaan er ook nog meer volgen...

Linda, ik vind je edaillon erg mooi. Catania is een geweldig merk haakkatoen; ik gebruik het ook heel graag.

Groetjes, Elizabeth

Back to Top
linda1959 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Februari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4600
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer linda1959 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2011 om 13:57
elizabeth   ik moet nu wel eerlijk zeggen dat dit patroon wel een bestaand patroon is en niet van mijn hand .
ik heb wel 3 bollen catania wol gekocht (was 2+1 gratis), in het bordeau  maar heb ze nog niet gebruikt

kan je daar ook knuffels mee breien of haken of is dit niet zo geschikt daarvoor ? is wel glansachtige wol e
In het leven telt de strijd
Het voornaamste is niet te hebben gewonnen ,
Maar goed gestreden te hebben GROETJES LINDA
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.656 seconden.
Lang Yarns