Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vest Drops 112-11

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vest Drops 112-11
    Posted: 22 Juni 2015 om 15:43

Zoals sommigen hier misschien wel weten ben ik een tijdje geleden begonnen met mijn allereerste vest te breien. Het patroon is me niet altijd even duidelijk en daarom loop ik af en toe tegen wat dingen aan. Om niet om de haverklap een nieuw topic te hoeven openen, dacht ik dat ik mijn vragen over het vest hier zou kunnen stellen.

Het volgende vest ben ik aan het breien:

http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=112&d_id=11&lang=nl

Ik ben op het moment bij het voorpand aangekomen. Maar als ik het patroon doorlees is me iets niet helemaal duidelijk. Dit gedeelte:

Zet 43 st op (inclusief 1 kant st aan de zijkant en 8 voorbies st middenvoor, deze worden steeds in ribbelst gebreid) op nld 5 mm met 2 draden Kid-Silk.

Minder bij een hoogte van 10 cm aan de zijkant als beschreven voor het achterpand = 40 st.

Meerder bij een hoogte van 30cm aan de zijkant als beschreven voor het achterpand = 45 st. 

Ik heb dus 43 steken opgezet. Vervolgens moet ik gaan minderen (zoals beschreven voor het achterpand). De beschrijving van het achterpand is:

Minder bij een hoogte van 10 cm 1 st aan iedere kant elke 5 cm in totaal 3 keer

Er staat dan dat ik aan iedere kant 3x 1 steek moet minderen. Dat zou in totaal 6 steken zijn. Maar volgens de beschrijving in het patroon bij het voorpand zou ik maar 3 steken moeten minderen (van 43 steken naar 40 steken)Hetzelfde geldt daarna bij het meerderen.

Ik heb zelf dan het idee dat alleen aan de linkerkant 1 steek (3x) moet minderen en niet aan beide kanten. Klopt dit? Ik ben niet ervaren genoeg om dit zo maar uit te gaan proberen. Terwijl mijn conclusie straks misschien  helemaal niet klopt…

Het verward me een beetje dat er staat ‘zoals beschreven voor het achterpand’ .

Zou iemand mij kunnen helpen hiermee? 

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2015 om 16:01
Het is een vest hè ? Met 2 voorpanden, dus dan maak je alleen de minderingen voor het armsgat, dus niet aan beide zijden.
Het ene voorpand maak je links een armsgat en het andere rechts. Soms is het ook simpeler om beide voorpanden tegelijk te breien.
Dan weet je zeker dat het gelijk opgaat (als je het op dezelfde naalden breit) en dan zijn de minderingen ook duidelijk (links en de ander rechts).
O niet het armsgat - de taille, maar dat is hetzelfde principe.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2015 om 19:40
Het ging inderdaad om de taille, had ik er bij moeten vermelden natuurlijk. Smile

Niet aan gedacht dat je beide voorpanden tegelijk zou kunnen breien. Maar dat gaat niet passen op mijn naald ben ik bang. Maar wel handig, zoiets zou ik niet zelf bedenken Smile
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2015 om 20:08
Ik brei beide voorpanden nooit samen, veel te veel gedoe. Bovendien vind ik het na het achterpand best fijn om eens korte pennen te breien. 
Als ik zie waar iemand die voor het eerst een kledingstuk breit tegen aanloopt verbaasd het mij dat het toch meestal goed komt. Maar ik denk dat als je even verder gelezen had, je gezien had dat er waarschijnlijk staat dat je het 2e pand spiegelbeeldig moet breien en dan was het je waarschijnlijk duidelijk geweest.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2015 om 20:34
Originally posted by Aranince Aranince wrote:

Het ging inderdaad om de taille, had ik er bij moeten vermelden natuurlijk. Smile

Niet aan gedacht dat je beide voorpanden tegelijk zou kunnen breien. Maar dat gaat niet passen op mijn naald ben ik bang. Maar wel handig, zoiets zou ik niet zelf bedenken Smile
Maakt niet uit - ik had zelf eerst getypt en toen pas doorgeklikt naar het patroon, maar volgens mij kom je nu wel weer verder
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2015 om 15:08
Nog bedankt lw1463, het was gelukt Smile

Maar nu mijn volgende vraag... Ik ben nog niet zo ver, maar ik las het patroon wat verder door en snap er niet veel meer van... Confused

Ik zit pas op 31 cm, maar vanaf 40cm (voorpand) wordt er begonnen aan de hals, en als ik het zo lees kom ik er niet veel wijs uit.

Het patroon zegt:

LEES DE HELE BESCHRIJVING HIERONDER GOED DOOR VOOR U VERDER GAAT MET BREIEN!

Brei bij een hoogte van ongeveer 40 cm 2 nld ribbelst over alleen de 8 voorbies st.

Ga verder over alle st en minder 1 st voor de hals,  4 x om de nld en dan 10 x iedere 4e nld. 

--- Minder als volgt na de 8 ribbelst: 1 st r afh, 1 r, afgeh st overh.

Minder als volgt voor de 8 ribbelst: 2 st r samenbreien. ---

 Kant TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 45 cm af voor de armsgaten aan de zijkant als beschreven voor het achterpand. 


Bij 40 cm moet ik 2 naalden recht breien over alleen de eerste 8 steken. Dat is nog duidelijk, maar dan..

Ga verder over alle steken en minder 1 steek voor de hals

Ik heb dan 2 naalden de andere steken niet gebreid, ontstaat daar dan geen gat als ik daarna weer alle steken ga breien?

Waar moet ik precies minderen voor de hals? (dat schuine gedeelte van minder als volgt na etc. heb ik er tussen geplakt, staat zo niet letterlijk in het patroon). Eerst 8 steken recht breien en dan 1 minderen en de rest gewoon breien?

1 steek minderen moet 4x om de naald. Met andere woorden; iedere recht gebreide naald dan toch? (patroon is tricot).

Er komen zeker nog meer vragen als ik eenmaal op dat punt ben aangekomen haha. Maar voor het zo ver is hoop ik dat het grootste gedeelte mij al een beetje duidelijk is. Zou iemand mij kunnen helpen met bovenstaande? 



Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2015 om 17:54
Je kunt een gaatje krijgen, door de verkorte naalden (= alleen de 8 steken breien) er zijn trucjes om dat te vermijden. Ik weet niet of je dat
makkelijk zelf vinden kunt ? Maar als je wegbreit van de plek waar het gaatje zou ontstaan, dan haal je de 1e steek op een bepaalde manier af.
Je steekt averechts in en terwijl je de draad naar achter trekt. Later is het erg oppassen want deze steek lijken er dan net 2 en je moet de
2 lussen wel tegelijkertijd breien.
Minderen doe je dus 4 keer om de naald, de ene keer wel de andere keer niet (lijken mij 8 naalden) en dan 10 keer iedere 4e naald (3 naalden niet, 1 minderen) en dat 10 keer.
Ik denk dat het minderen links en rechts precies contra is en dat daarom beide manieren beschreven staan (voor of na de 8 ribbelsteken)
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Juli 2015 om 17:57
Dit soort mindering heb ik ook ooit gehad bij een Drops patroon. 
Ik kan al stoppen met uitleg. Ik zie net dat LW het al gedaan heeft. Veel succes.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2015 om 14:53
Dank jullie wel, dames! Vanwege de hitte heb ik niet meer zoveel gebreid, dus ik ben nog altijd niet op dat punt aangekomen. Maar het is me al een stukje duidelijker.

Ik ga eens op Youtube kijken of daar uitleg filmpjes staan om dat gaatje te voorkomen. Heeft dat toevallig een bepaalde naam (in het Engels)? Ik krijg vrijwel alleen filmpjes over het maken van een knoopsgat.. maar dat is misschien omdat ik daar ook veel naar gezocht heb Smile
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2015 om 15:40
Garndesign heeft zelf ook oplossingen via video voor het voorkomen van gaatjes
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2015 om 18:09
Ik heb nog een keer jullie hulp nodig, ik weet het even niet meer hoe ik verder moet.. 

Ik ben nu bij het gedeelte waar ik moet afkanten voor de armsgaten (rechter voorpand).

Er staat dat ik de armsgaten moet afkanten zoals beschreven staat bij het achterpand. Dat staat als volgt beschreven:

1x 4 steken
0x 3 steken
1x 2 steken
3x 1 steek

Omdat ik aan de linkerkant moet afkanten voor de armsgaten, moet ik dat doen aan de averechte kant, want dat is aan het begin van de naald.

Dit heb ik mij bedacht dat ik moet doen:

Rij 1: averecht 4 steken afkanten
rij 2: recht

Rij 3: (0x3st. overslaan) averecht 2 steken afkanten
rij 4: recht

Rij 5: averecht 1 steek afkanten
Rij 6: recht

Rij 7: averecht 1 steek afkanten
rij 8: recht

Rij 9: averecht 1 steek afkanten
Rij 10: recht

Klopt het wat ik hier geschreven heb?
Ik durf er namelijk niet aan te beginnen omdat ik te zeer twijfel of het wel klopt zo. En ik weet niet zeker of ik het nog fatsoenlijk kan herstellen als ik fout heb afgekant (ben niet heel erg goed in netjes terugwerken)


Verder moet ik ook nog voor de hals minderen. Daarvoor staat:

4x om de naald en dan 10x iedere 4de naald. 

Ik heb nu 4x om de naald geminderd. Nu kom ik dus bij 10x iedere 4de naald. Wanneer begin ik daarmee? 

Ik bedoel, ik heb net 4x om de naald gedaan. Moet ik nu eerst 3 naalden niet doen en dan 1 minderen? Of 1 minderen en dan 3 naalden niks doen?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp! Smile


Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2015 om 19:39
Wat je voor het armsgat beschreven hebt is precies zoals je het moet doen. 
Bij de hals minder je dus 4 keer iedere 2e naald en dan begin je bij de 4e naald met de minderingen die iedere 4e naald moeten. Zou je het meteen de 2e naald doen heb je in principe 5 keer iedere 2e naald geminderd, dat is niet de bedoeling.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 10:18
Eigenlijk twijfel ik niet aan jou expertise Lidwina, maar wordt het armsgat niet te klein zo? 
Wanneer het zo (0x3)beschreven staat brei ik zelf eigenlijk altijd van die toer alle steken zonder te minderen. Zo kom ik op 12 toeren uit in plaats van 10 als volgt.
Rij 1: averecht 4 steken afkanten
rij 2: recht 
Rij 3: averecht 
rij 4: recht
rij 5: averecht 2 steken afkanten
rij 6: recht
rij 7: averecht 1 steek afkanten
Rij 8: recht .
Rij 9: averecht 1 steek afkanten
rij 10: recht
Rij 11: averecht 1 steek afkanten
Rij 12: recht

Maar nu ik er verder over nadenk, wanneer je voor de meerderingen bij de mouw maar dezelfde methode aanhoudt maakt het voor het geheel weer niet uit behalve dat de mouw iets smaller of wijder wordt. Ermm
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 11:36
Natuurlijk kun je het doen zoals jij bedacht hebt. Ik heb dat zelf eerlijk gezegd nooit overwogen. Het maakt alleen iets uit voor de lijn van de ronding van het armsgat. De lengte blijft gelijk. Die 2 pennen die jij er tussen doet zouden anders vanzelf na de minderingen erbij komen. Dus de hoogte van het armsgat blijft gelijk.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juli 2015 om 13:41
Dank jullie wel, dames!

Ik begin het gelukkig door te krijgen hoe het ongeveer werkt met afkanten voor de armsgaten. Toch wel lastig in het begin.

(Sorry voor de late reactie, zeer traag internet gehad de afgelopen dagen)
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2015 om 15:04
Nou, het is bijna zo ver! Ik ben aan de laatste mouw bezig van mijn vest en dan is die eindelijk af Big smile

Nu kom ik op websites steeds tegen dat je je breiwerk moet blocken voor je het in elkaar zet. Maar het ligt aan het garen welke block methode je moet doen. 
Ik heb garen Kid Silk gebruikt. Dat is 75% mohair en 25% zijde (dubbele draad). Hoe kan ik dit het beste blocken? Stomen of met water? En is het wel echt nodig?
Ik heb een keer een jurkje van een van mn gebreide knuffelkonijnen geblocked, maar dat mislukte compleet... Jurkje opnieuw moeten breien. Dat wil ik liever vermijden nu, dit vest heeft me ruim 3 maanden gekost haha.
Kunnen jullie me helpen of het nodig is om te blocken en welke methode ik dan moet gebruiken bij 75% mohair/ 25% zijde?


Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2015 om 15:12
Hoe goed is je Engels ? Blocking
Er zitten wat links in naar vervolg stukjes, maar er staat iets in over zijde . . . minder sterk als het nat is en dat je ook de wasvoorschriften als
uitgangspunt kunt gebruiken.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2015 om 16:00
Dankje lw1463! Mijn Engels is vrij goed, dus daar kom ik wel uit. Smile

Stom dat ik er zelf niet aan dacht om ook in het Engels te zoeken.. Ik was alleen op Nederlandse pagina's aan het lezen over blocken.

Ik zag op nog een andere (Engelse) site, dat je mohair niet heel nat mag maken en zijde ook niet. Dus dan zou het met stoom moeten. Helaas, want daarmee ging het mis de vorige keer. Ik weet niet of ik dat nog een keer durf. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2015 om 16:59
Tussen natte handdoeken ??? Of sprayen met de plantenspuit ??? Even lezen en moed verzamelen, succes.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 September 2015 om 16:36
Ik ga dit weekend proberen te blocken, alhoewel ik er nog steeds tegenop zie haha. Maar mijn vest bestaat toch uit allemaal losse onderdelen, dus ik dacht ik begin gewoon met een mouw, als die mislukt dan heb ik die vrij snel wel weer opnieuw gemaakt. Smile

Maar ik had nog een vraagje. (sorry ik blijf aan de gang..)

Mijn vest is gebreid met Kid Silk. Dit is een heel dun garen en als je er te hard aan trekt dan knapt het meteen. Mijn vest is met een dubbele draad gebreid.
Maar hoe zet ik mijn vest nu in elkaar? Ook met deze draad? Omdat die zo dun is ben ik bang dat het vest niet echt stevig in elkaar zal zitten. En moet ik dan voor het in elkaar zetten ook een dubbele draad gebruiken? Misschien dat het dan wat steviger is.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns