Vilten en blokken en dat soort dingen |
Reageer |
Autheur | |
Chrissie
Hobbywonder Lid sinds: 01 April 2020 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 733 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 April 2020 om 16:11 |
Hai,
Omdat ik nog niet alle spullen heb om verder gaan met de pop, had ik een tussenprojectje gemaakt. (Van die geweldig goedkope Zeeman-wol.) Het is een zitmat die na afloop gevilt wordt. Doet iemand hier aan vilten? Op het plaatje zag het er heel mooi uit, je had zeg maar de vorm van een in het rond gehaakte mandala maar dan zonder dat je de steken nog ziet. Het zag eruit als iets wat je in een winkel kan kopen. Nou, vanmiddag heb ik het in de wasmachine gegooid, ik was heel benieuwd naar het resultaat. Maar er was nauwelijks iets veranderd. Misschien heb ik gewoon het verkeerde materiaal gebruikt. In het patroon staat geloof ik een honderd procent wol-garen, maar dat van mij is 20 procent wol en 80 procent acryl. Ik heb het project alsnog opnieuw in de wasmachine gegooid, en nu op 60 graden. Als ik het verwoest heeft het me maar twee euro gekost. Ik vind het wel heel leuk om mijn werkstukken een 'nabehandeling' te geven. Sommige dingen worden bijvoorbeeld zoveel netter en mooier als je ze blokt. Ik blok meestal met water en spelden. Maar het schijnt dat je ook kunt blokken met hitte. Heeft iemand nog leuke tips over nabehandelingen (om het werk te verfraaien/anders te maken)?
|
|
Hulten1
Hobbyguru Lid sinds: 24 November 2012 Locatie: Kruiningen Status: Offline Points: 2354 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik vermoed dat er niet genoeg wol in het garen zit. Acryl vervilt niet én kun je niet blokken.
|
|
Chrissie
Hobbywonder Lid sinds: 01 April 2020 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 733 |
Post Options
Thanks(0)
|
O, dat wist ik niet. Bedankt voor het antwoord.
Ik heb meerdere keren acryl geblokt (met water)... het werd wel iets platter en netter. Maar in mijn boek staat inderdaad dat je acryl niet heet moet blokken. Dat heb ik eens gedaan met een weefwerkje, en toen begon het heel vreemd te ruiken. |
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |