Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vilten wanten mislukt

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
annejee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annejee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vilten wanten mislukt
    Posted: 08 December 2012 om 18:44
Beste allemaal,

Ik ben bezig met de DROPS 103-32 by DROPS Design (zie foto). Het gaat allemaal goed behalve het vilten. Ik heb het op 40 én later ook nog op 60 graden in de wasmachine gewassen met groene zeep en op een gewoon programma maar de want komt er even groot en behoorlijk pluizig uit. Ook met plastic aan de binnenkant etc. 
Wat doe ik fout? Of gaat vilten niet met Alpaca? Kan dit alleen met 100% wol? (Dan staat er een fout in het patroon....)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Annejee

annejee

http://pinterest.com/annejee/
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2012 om 18:54
Hallo Annejee,
Wat gek, ik heb vorig jaar ook gevilt met Alpaca van Drops ... Ik kan me niet voorstellen dat je iets verkeerd hebt gedaan. Ik heb het overigens met wasmiddel gedaan, maar volgens mij is groene zeep ook goed. Helaas .. ik kan je niet verder helpen. Ze lijken me wel heerlijk warm! 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
annejee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annejee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2012 om 19:01
Hoi,

Dank je voor je reactie. Mijn laatste poging wordt dan met gewoon wasmiddel! Als het niet lukt, hang ik de wanten in het voorjaar buiten. Misschien dat de vogels er plukjes uit kunnen halen voor hun nestje ;-)

annejee

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2012 om 19:11
Ik zou zeggen dat het met alpaca moeilijker is omdat alpaca een glad haar is, wol is van zichzelf al gekroesd. De schubben gaan daardoor waarschijnlijk iets makkelijker open staan zodat de wol inelkaar klit, dus vervilt. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
annejee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annejee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2012 om 10:15
Hoi Lida,

Dank je voor je antwoord. Dat verklaart veel.
De volgende poging wordt dan een vilten want van 100% wol, en geen alpaca!

De laatste keer wassen was trouwens geen succes. De want is nog net zo groot en pluizig! Dat worden fijne, warme vogelnestjes het komende voorjaar!

annejee

Back to Top
haakes View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer haakes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2012 om 10:45
Ik heb een keertje een tas gevilt , de wol had mijn moeder in Duitsland gekocht het was speciaal viltwol. De verkoopster raadde aan om tennisballen bij het wassen te doen. Ik heb er vervolgens drie ballen bij gedaan, gewoon los in de trommel er bij doen. Misschien helpt dit bij jou ook.

Succes, ik hoop voor je dat het nog goed komt.
Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2012 om 08:41
het vilten kan alleen met 100% wollen garens!!
Ik heb sloffen gevilt en deze gevilt met groene zeep ipv wasmiddel...
Misschien is dat een optie. Als er ook synthetische garens doorheen zitten kan het niet, het gaat erom dat de schubben van de wollen draad op gaan staan en in elkaar grijpen.
Als er toch niets verloren is, kook ze in de machine (90 graden)
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2012 om 09:04
Als je alpaca van drops hebt gebruikt, ligt het niet aan de alpaca. Dat is 100% alpacawol en geschikt om te vilten. (wel de echte Alpaca en dus niet Alpaca baby silk of zoiets, want daar zit zijde bij in)
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2012 om 14:02
Ik heb alpaca en vilten gegoogeld. Ze hebben het over vilten van alpaca bij ongesponnen wol.
Je moet de wol voorzichtig wassen voor het spinnen en absoluut niet wrijven om vilten te voorkomen.,
Als ik dit procedé omkeer zou ik zeggen, goed wrijven om de gesponnen wol toch te laten vervilten.
In mijn textielboeken hebben ze het bij vervilten alleen over schapenwol.
Alpaca is afkomstig van een tamme lamasoort uit Peru.
De vezels zijn 10-20 cm lang, glanzend en bruin tot zwart van kleur.
Alpaca wordt gebruikt voor dure fijne stoffen.
De letterlijke tekst. Ik heb wel gezien dat men ook Alapaca's in Nederland fokt en zelfs witte. Conclusie: er is vanalles mogelijk.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2012 om 14:11
Ik ben erg benieuwd waar het hem nu toch in zit ...!
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
annejee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annejee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2012 om 19:22
Beste allemaal,

Heel erg bedankt voor alle tips en het meedenken!

Zou het misschien aan de plastic zakjes kunnen liggen die in de want moeten worden gespeld om te voorkomen dat de want aan de binnenkant aan elkaar komt te zitten? Dat daardoor niet goed kan vervilten? 

annejee

Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2012 om 19:36
Kan ik me niet voorstellen. Ik deed dat ook bij mijn sloffen, alleen ik had niet gespeld dus die gingen er in de wasmachine wel uit. Maar Drops schrijft dat wel voor in het patroon, dus dan zou het toch ook moeten lukken. Misschien kan je Drops ook een berichtje sturen met deze vraag. 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
annejee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annejee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2012 om 21:12
Dat is inderdaad een goed idee! Dat ga ik doen. Bedankt.

annejee

Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2012 om 08:34
De 1e keer vilten heb ik precies gedaan wat er werd gezegd. De sloffen in de wasmachine en met 2 tennisballen laten draaien op 40 graden. Ze waren nog niet helemaal goed vervilt.
De 2e keer heb ik ze gewoon bij de bonte was gegooid, dat ging veel beter, waarom ??????? geen idee. Misschien nog een tip.....
ik zou alleen een klein zakje in de duim doen en niet in de want zelf.
De sloffen plakten ook niet aan elkaar.
Back to Top
annejee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annejee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2012 om 19:48
Inmiddels keurig antwoord gekregen van garnstudio NL:

"Goedemiddag mevrouw,

Ik kan niet zeggen waarom het vilten bij u fout is gegaan. Alpacawol is een 100% wol soort en kan prima vilten.

Het is altijd een goed idee om eerst een proeflapje te breien en te vilten in uw wasmachine, zodat u precies weet welk programma u nodig heeft. Het kan aan de zeep liggen, of de programma (centrifugering) van de machine. Het is ook een tip om samen met het werkstuk een of meerdere kledingstukken mee te wassen (ik gebruik zelf een oud spijkerbroek), dan ontstaat er meer wrijving en dat is ook nodig voor een goed resultaat.

Ik weet niet of het nu nog gaat lukken om uw wanten te vilten na meerdere pogingen en dat is inderdaad jammer. Maar heeft u nog wat wol over, probeer dan een proeflapje te breien en vilt deze om te zien welk programma bij uw wasmachine het beste resultaat geeft en probeer dan opnieuw.

Met vriendelijke groet,"

Voortaan toch maar eerst met proeflapjes aan de slag!LOL

Het ligt waarschijnlijk dan toch aan de wasmachine/ wasprogramma; te weinig wrijving geweest voor alpacawol.
annejee

Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2012 om 12:08
Ik hoop voor je dat de volgende exemplaren wel lukken! 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
annejee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annejee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2012 om 13:18
Zeker weten, hoor! Zo snel laat ik me niet uit het veld slaan LOL. Voorlopig waag ik me alleen niet meer aan de alpacawol. De overige wol gebruik ik voor  babymutsjes voor Azië. 
annejee

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns