Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Voor de naaisters

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Voor de naaisters
    Posted: 18 Juni 2020 om 08:27
Vanaf zondag komt er elke week een aflevering van The great British sewing bee op NPO1 rond half tien. Herhalingen zijn op zaterdagen. Zie omroep MAX. Ik volg ze al jaren op BBC, met ondertiteling. Komisch en leerzaam. Ooit was er zo'n Nederlands programma, maar de deelnemers waren lang niet zo solidair als de Engelsen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2020 om 09:46
Mooi zo, ik heb een handvol op de utoeb gezien, maar dan kan ik ze nu gewoon online bij uitzending gemist zien of de herhaling.
Dat gaat in de agenda. Zo.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2020 om 22:47
wat 'n mooie finale zeg! en wat 'n prachtige jurken Clap

Zo'n gilet maakte ik eens voor mijn ex waar ik toen nog mee getrouwd was.
Het was een onderdeel van een kostuum wat ik voor het kerstbal maakte. voor mezelf maakte ik een bruin satijnen jurk maar hij liep te mopperen dat ik aan kon trekken wat ik leuk vond en hij in een pak moest. toen heb ik om hem tegemoet te komen voor mezelf precies hetzelfde pak gemaakt, incl. strik maar dan met een rok ipv een broek. LOL

heb met veel plezier naar deze serie gekeken Thumbs Up en had Ricardo wat meer waardering gegund ClapClap

Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2020 om 23:01
Typisch de vooroordelen van de tegenwoordige tijd. 
Vrouwen die kunnen perfect de kleding van mannen aandoen, (inclusief een echt herenkostuum) daar wordt niks op gezegd. 
MAAR OWEE 
Als een man een jurk of ander kledingstuk van een vrouw aantrekt, dan is het alle hens aan dek, qua (negatieve) commentaar
Om verwarring te voorkomen, Mij om het even wie er een jurk draagt. 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2020 om 08:37
Ik heb het opgenomen, maar ik had die serie al eerder op BBC gezien, er is ook een tweede serie met Joe Lycet en die juryleden.

Volgens mij kwam dat gedoe over verschil in mannen- en vrouwenkleding uit de religieuze hoek. Hoewel in de streek waar Jodendom, Islam en Christendom oorspronkelijk begonnen, de mannen gewaden droegen en de vrouwen een soort harembroek.

Overigens kun je dan beter naar de programma's van Ru Paul kijken, ik weet niet of die al op Nederlandssprekende zenders zijn, wel op BBC. De mannen in jurken zien er daar beter uit dan de meeste vrouwen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2020 om 10:08
Tot in de jaren 1950 droegen ALLE kinderen, (jongetjes tot hun 4 - 5 jaar) jurkjes. Dat werd gedaan omdat bij een jurkje de pisdoek veel gemakkelijker vervangen kon worden dan bij een broekje. Een jurkje had dan meestal een rokgedeelte wat iets uitwaaierde, en bleef op die manier veel gemakkelijker droog, een broekje daarentegen, dat werd dan ook nat en moest dan ook vervangen worden. (want de pipi die liep gewoon door de doek heen. 
De broekjes zijn pas ten tonele gekomen toen er geen zogenaamde pisdoeken (gewone tetradoeken, een soort van keukenhanddoek) vervangen werden door die wegwerpluiers. 
Komt nog bij dat een kleuter pas vanaf de volle leeftijd van 3.5 jaar, naar het eerste kleuterklasje mocht gaan. Want het kind moest eerst DROOG  zijn. 
Nu met die luiers plassen de kinderen onbewust nog langer dan die 3.5 jaar in hun luier, omdat ze het niet gewaarworden dat ze geplast hebben, want dat voelt meteen droog aan. Komt nog bij dat de kleuters nu vanaf 2.5 jaar al naar de eerste kleuterklas MOETEN gaan. 
En dan hoor je de kleuterleidsters klagen dat ze meer tijd steken in het droogleggen van de kinderen dan van die bezig te houden om ze al iets van vaardigheid bij te brengen. 
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2020 om 11:50
het gezin waarvan ik de jongste ben, werd geworen tussen 1944 en 1959, ons broer droeg gewoon een broek. ook ons vader, te zien op foto, droeg als peuter een broek.
toen ik heel jong was en mijn oudste zussen kinderen kregen, gebruikten zij gewoon nog katoenen luiers; hydrofiel heette dat, en ook ik gebruikte voor mijn dochters katoenen luier. 'snachts met een extra opgevouwen erin.
daar overheen ging, ook bij de kinderen van mijn zussen een plastic strikslip; voor mijn dochters had ik later een platic broek met kantjes Smile

toen ik klein was mochten we met 4 en moesten met 5 jaar naar de kleuterschool. ik ging met 4 maar bleef 'smiddags nog wel eens thuis om te slapen. met mijn jongste dochter, nu 35, ging het nog net zo.
kinderen nu van 2.5 die nog niet voldoende de taal beheersen of op ander gebied een ontwikkelingsachterstand hebben, worden geadviseerd naar voorschool, voor andere kinderen is de leeftijd nog onveranderd, met 4 jaar mag en vanaf 5 jaar moet.

ik zie kinderen die thuis weinig aandacht krijgen heel erg opknappen op de voorschool. tegelijk vraag ik me af of het wel goed is alle kinderen in zo'n 'haast' te 'dwingen'. sommige kinderen, net als volwassenen, hebben nou eenmaal meer tijd nodig om alles goed in zich op te nemen, te verwerken en 'n plek te geven. ik ben er voorstander van ook die kinderen het recht en de ruimte te geven voor een ontwikkeling in eigen tempo.

overigens, we dwalen steeds verder van het onderwerp af, wilde mijn man niet een jurk aan naar dat bal maar gewoon zijn mooie ouwe vieze spijkerbroek LOL en dat is ook het enige wat hij in de ruim 40 jaar dat we elkaar kennen, heeft gedragen.
behalve die avond van dat bal dan.....Wink

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2020 om 11:55
Mijn vader was een Haagse baby. Die droeg tot zijn 3de witte jurkjes met kantjes en daarna fluwelen pakjes met een witte kraag, net De kleine Lord. Ik heb twee foto's kunnen bemachtigen, hij heeft er heel veel weggegooid. Hij had ook lange zwarte pijpenkrullen, tot zijn vader hem eens meenam naar de kapper.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2020 om 00:00
Als je de post van carolina 2 en die van mij vergelijkt, dan merk je meteen de verschillen op tussen Nederland en Belgiƫ
Zo heeft (had) elk land toch zijn / haar gewoontes en regeltjes
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2020 om 13:59
vanmorgen gaf ik weer naailes.
wat is zo'n knippatroon vreselijk ingewikkeld als je er met de ogen van een beginner naar kijkt!
ruim twee uur hebben we erover gedaan, maat nemen, opschrijven, patroon overtrekken (en maar steeds de juiste lijn blijven volgen) en uitknippen. poeh!!
maar....het is klaar dus volgende week gaan we het uit de stof knippen; hoera!!

wat wel grappig was... leen ik haar 2 knip mode bladen om een patroon uit te zoeken, ziet ze in een van die bladen een advertentie van iets anders en precies die jurk die de vrouw van de advertentie draagt, precies die wil ze maken. ze was flink teleurgesteld dat daar geen patroon van was; hihi (de smileys doen het ineens niet meer op mijn computer)
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2020 om 14:01
oja zaterdag is het boeken en cd marktje in de kerk, daar ga ik voor haar kijken voor zo'n cursus in zo'n blauwe map met 7 basis patronen, was dat van knip ofzo? 30 jaar geleden denk ik.....
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2020 om 17:07
Misschien die Teleac cursus?

Ik vond bij die British Sewing Bee, dat ze zo kort de tijd kregen om iets te maken. Er was soms maar eentje die het af had.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2020 om 17:26
ik weet niet of de tijd kort was omdat ik nooit heb gemeten hoe lang ik over een bepaald kledingstuk doe.
ik vond het er wel erg stressvol uitzien elke keer. daar zou ik zelf na de eerste keer al helemaal kierewiet van zijn
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns