Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vraag breipatroon Vivienne trui - LMV

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
BeauGarde View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 December 2019
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer BeauGarde Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vraag breipatroon Vivienne trui - LMV
    Posted: 06 December 2019 om 13:36
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig aan mijn eerste serieuze breiwerk. Ik brei de Vivienne trui uit het boek "Truien 20 modellen om zelf te maken" van La Maison Victor. Het voor- en achterpand zijn al goed gelukt na veel YouTube-filmpjes te kijken maar bij de mouwen loop ik helaas vast en hoop ik dat jullie mij hulp kunnen bieden.
Ik ben de mouw begonnen bij de boord en heb reeds tot bijna bovenaan gebreid. In stap 12 minder ik aan weerszijden 1st op de raglan* manier voor elke rechte naald waardoor ik 23 steken overhoud. 
Bij stap 13 loop ik vast. Deze staat als volgt beschreven: 
"Brei aan de ene kant van de mouw (= kant van de rug) nog 2x 1 st raglan. Langs de andere kant van de mouw ( = kant van het voorpand) kant je 1x 9st en 2x7 steken af in de teruggaande nld."
Kan iemand dit iets uitgebreider voor me toelichten? Ik weet namelijk niet of ik raglan brei op dezelfde naald als dat ik moet gaan afkanten en het afkanten in teruggaande naald is me ook nog niet helemaal duidelijkEmbarrassed

Ohja en bij mouw twee moet dit dan natuurlijk in spiegelbeeld

(*In mijn boek beschrijven ze raglan als: brei 2 st r, neem de 3de st af zonder te breien, brei de 4de st r, haal de 3de st over de 4de. Brei verder r tot 4 st voor het einde, brei 2 st r samen, brei 2 st recht.)

Alvast bedankt!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2019 om 17:47
Het gemakkelijkste is om de 2 mouwen samen te breien (elk met hun eigen bol garen natuurlijk). Dan kunt ge Ineens in spiegelbeeld breien en hebt ge altijd juiste mouwen.

Zoals het beschreven staat is aan de goede kant, het begin, de kant van de rug omdat ge in de teruggaande naalden die 1x9 en 2x7 steken moet afkanten die voor het voorpand dienen.

Als ge die laatste raglansteek hebt gedaan (die op de rechte kant valt) moet ge nog de teruggaande naald doen en daar kant ge al die 9 steken af.
keren en 1 raglan
keren en 7 steken afkanten
keren en 1 raglan
keren en de laatste 7 steken afkanten.

En de andere mouw doet ge het dus andersom. Die 2 raglansteken in de teruggaande naalden en die 9 en 2x7 aan de goede kant.
Back to Top
BeauGarde View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 December 2019
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer BeauGarde Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2019 om 20:21
Dankjewel, deze uitleg is al super.
Misschien nog een dom beginners vraagje: Hoe werkt het spiegelbeeld dan? Doe ik dan raglan op de averechtse steken en afkanten op de rechte?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2019 om 20:43
die 2 raglan doet ge gewoon op de rechte steken maar dan op het einde van de naald.

Efkes misschien duidelijker uitgelegd : die 2 extra raglan doet ge aan de goede kant maar bij de ene mouw in het begin van de naald en bij de andere mouw op het einde van de naald. En die afkantingen aan de andere kant van die naald. Maar omdat ge op het einde van een naald geen 9 steken kunt afkanten, doet ge dat in het begin van de volgende naald.
Het kan dan zijn dat ge gewoon een naald zonder iets te doen moet breien om die laatste 7 te kunnen afkanten. Daarom is het handiger dat ge de twee mouwen tegelijkertijd breit, dan ziet ge het vorm krijgen en of ge tegengestelde hebt.
Back to Top
BeauGarde View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 December 2019
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer BeauGarde Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2019 om 20:54
Helemaal duidelijk, duizendmaal dank, dan raakt de trui misschien toch nog af voor kerst :)
Morgen ga ik dan nog een setje naalden bijhalen om ze inderdaad gelijktijdig te breien.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2019 om 21:39
Maar ge kunt ze met twee tegelijk op één paar naalden breien hoor.

Ge kunt degene die ge aan het breien zijt gewoon helemaal naar achteren schuiven en ge zet terug met een nieuwe bol het aantal steken op en ge kunt beginnen. Dan kunt ge ook zien wanneer ze even lang zijn en dan gaat ge verder met de twee mouwen vanaf het punt waar ge gebleven waart. (wel zien dat de goede kanten dezelfde kant ophangen als ze op dezelfde naald staan).
Back to Top
BeauGarde View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 December 2019
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer BeauGarde Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2019 om 22:55
Ok, zo ver had ik nog niet gedacht
Bedankt voor alle tips, er valt nog véél te leren
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 09:00
Het is altijd handig om gelijke delen tegelijk op één naald op te zetten. Of ze nu hetzelfde zijn of in spiegelbeeld. Je kunt ook twee delen rondbreien bijna tegelijkertijd, maar dan is het handig als je met een toerenteller of met stekentellers aangeeft wat links en rechts is. Bijvoorbeeld altijd een groene voor rechts en een rode voor links. En altijd met groen beginnen. Er bestaan toerentellers, die je om je nek kunt hangen, het is handig om daar meer van te hebben.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 11:42
Je kunt het misschien beter visualiseren als je naar een trui van jezelf kijkt of t-shirt beide mouwen hebben als je ze plat ziet een rechts en een links
Maar wat bij de ene mouw achter (rug) zit is rechts van de platte mouw en bij de ander links vandaar dat je spiegelbeeld moet breien.
Of in ieder geval bij raglan, er zijn ook andere mouwtypes die gewoon gelijk zijn.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns