Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vraag over breiterm

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
M0nique View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 10 November 2020
Locatie: Sint Pancras
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer M0nique Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vraag over breiterm
    Posted: 10 November 2020 om 12:26
Hallo allemaal,

Vorige week heb ik na jaren het breien weer opgepakt. En toen ik het breien uitlegde aan mijn zoon gebruikte ik de termen: insteken, omslaan, doorhalen, af laten gaan.

Op die laatste term kreeg ik van iemand anders in huis commentaar: "Het is niet af laten gaan, maar af laten glijden."

Misschien is er helemaal geen goed of fout en het is natuurlijk niet belangrijk wie het juist heeft en tóch laat het me niet los.

Welke term gebruik jij? Af laten gaan - of - af laten glijden?

Ben benieuwd!

Fijne dag en groet,
Monique
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2020 om 12:40
als ik het aan de kleindochter uitleg dan zingen we : erin, errond, erdoor en eraf.
En bij haken erin, errond, erdoor, errond en erdoor.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2020 om 13:47
af laten glijden was het bij ons Smile

af laten gaan klinkt onaardig vind ik.

Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2020 om 14:59
Het maakt het niet zoveel uit, als er maar begrepen wordt wat er bedoeld wordt

Af laten gaan kan wel.
Maar af laten glijden dekt de lading beter, je laat de steek tenslotte van de naald af glijden.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2020 om 15:46
Voor het ritme van de zin zou ik af laten glijden gebruiken, je kunt het bijna zingen.

Er zijn wel meer problematische termen, wij zeiden vroeger 1 naald, als je één naald breide, en 1 toer, als je een heengaande en een teruggaande naald breide, maar nu staat er vaak toer voor 1 naald.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2020 om 18:21
Af laten gaan,  dat is wat er bij mij van jongs af aan in het hoofd zit. Rijmt ook op omslaan, dus makkelijker te onthouden.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 November 2020 om 11:02
Ik heb glijden geleerd, maar het gaat om het idee - dat ze snappen wat er bedoeld wordt. Ik zeg ook wel eens een verkeerd woord, maar
als ze maar begrijpen wat ik bedoel.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 November 2020 om 16:03
Ik leerde de 6 jarigen .

Jasje aan ,dasje om ,huisje uit en naar school toegaan .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 November 2020 om 16:07
Ik ben met 4 pennen aan het breien en het is een patroon waarbij niemand je moet storen .

Ze hebben het over 1 pen recht ,volgens mij moet dat 1 toer recht zijn en zo kom je vooral als beginneling lekker in de war
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns