Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vraag over meerderen

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Wilma Dondergoor View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 April 2019
Locatie: Winterswijk
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Wilma Dondergoor Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vraag over meerderen
    Posted: 23 April 2019 om 13:47
Ik ben bezig met een patroon van dollknitting. Ik heb niet vaak dat ik patronen niet begrijp, maar nu kom ik er echt niet uit. 
 http://www.doll-knitting-patterns.com/0151D-breipatronen-poppenkleertjes.html

  •         Zet 86 steken op en brei 1 naald rechts. Brei dan 6 naalden gerstekorrel met aan het begin van de naald 6 steken in ribbelsteek (= flap voor de knoopsluiting).

Is dit aan het begin van elke naald of alleen aan één kant?

 

  •         Na 6 naalden gerstekorrel met 6 steken in ribbelsteek het eerste knoopsgat breien als volgt: brei 2 steken gerstekorrel, brei 2 steken rechts samen, 1 omslag, en brei dan verder in gerstekorrel en kantsteken gedurende 6 naalden.De volgende naald weer een knoopsgat breien en dan verder in gerstekorrel en kantsteken gedurende 6 naalden. De volgende naald: Kant de 6 kantsteken af en brei verder in het rond in tricot. Brei 2 naalden tricot.

Houd ik dan 80 of 74 steken over?

  • Volgende naald: brei 3 steken rechts, *3 steken averechts, 7 steken rechts*. Herhaal vanaf * tot * en eindig met 4 steken rechts. Herhaal deze naald 4 X.
  •  Volgende naald: brei meerderingen als volgt: brei 1 steek rechts, meerder 1 steek in de volgende steek, *brei 3 steken averechts, 1 steek rechts, meerder 1 steek in de volgende steek, brei 3 steken rechts, meerder 1 steek in de volgende steek, brei 1 steek rechts* Herhaal vanaf * tot * = 16 steken gemeerderd over de naald.

Ik kom niet uit met 16 steken gemeerderd. Ik kom (met 6 steken geminderd voor de flap) uit op 100 steken i.p.v. 96 (80 + 16).

  • Brei verder op deze manier en herhaal de meerderingen elke 6e naald tot het werk 15 cm hoog is. Brei dan gerstekorrel over al de steken gedurende 5 naalden en kant dan de steken af op de averechtse kant van het werk.

Wat zou deze manier kunnen zijn? Is dat het patroon van het derde bolletje?

Het zijn heel wat vragen. Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. Ik heb de vraag ook uitgezet via een contactformulier op de dollknitting website, maar krijg hier helaas geen reactie op.

Vriendelijke groet,

Wilma

 

 



Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 14:09
Ik had al een heel verhaal geschreven maar weer weggedaan. De vragen zijn wel duidelijk, maar de gegevens niet. Bij de 2e vraag gaat het over kantsteken. Die zijn nergens genoemd. Een kantsteek zit aan het begin en het einde van een naald. Hoe kom je aan 6 kantsteken?
Ik heb de plaatjes bekeken. Wat brei jij van deze voorbeelden? Iets in de rondte?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Wilma Dondergoor View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 April 2019
Locatie: Winterswijk
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Wilma Dondergoor Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 15:28
Ik ben het rokje aan het breien.
Met de kantsteken bedoel ik de 6 steken voor de flap voor de knoopsluiting van het rokje. Maar ik weet niet of dit voor beide kanten geldt of maar voor één kant. Ik denk zelf aan één kant omdat die flap er dan overheen gaat. Dan zou het denk ik logisch zijn om ook maar aan één kant de zes steken af te kanten.

Ik brei alles op twee naalden.

Vriendelijke groet,
Wilma
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 16:55
Je ziet niet of er in die band aan twee kanten rechte ribbels zijn voor de knoopsgaten én de knopen. Het hoeft niet, denk ik. Echt nodig is het ook niet om ribbels te breien als je gerstekorrel breit.

Als je 86 steken hebt en er 6 afkant, houd je 80 over om rond te breien. Volgens mij eindig je de toer dan niet met 4 steken rechts.

De 16 steken die erbij komen zitten in de zichtbare plooien, die rechts gebreid worden. Je begint met "boordsteek 7 rechts 3 averechts", 8 x en dan meerder je in elke plooi 2 x. Je meerdert zo nog 6 x in elke 6e naald. Dat wordt bedoeld met op deze manier. Meerderingen boven elkaar zijn het netste.


Ik zou de meerderingen juist verstoppen in de averechte steken, dan worden die plooien breder. Maar het gaat er om dat het rokje wijder wordt en zo doet zij het.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Wilma Dondergoor View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 April 2019
Locatie: Winterswijk
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Wilma Dondergoor Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 17:23
Magtelt ik brei alles met twee naalden.

Jij schrijft: je begint met "boordsteek 7 recht 3 averecht", 8 x en dan meerder je in elke plooi 2 x.
Hoe brei ik dan de naald na de meerderingen en de daaropvolgende vier naalden tot de volgende meerderingen zodat de plooien toch op de goede plek komen?

In het patroon begint elke naald met 3 recht en eindigt met 4 recht. Daartussen in zit het patroon *3 steken averechts, 7 steken rechts*.  Waar zitten dan de meerderingen?

Ik vind het zelf heel vervelend dat ik het niet begrijp. Het kwartje wil nog niet vallen. Smile
ik I
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 17:36
Je maakt je knoopsgaten ook niet in de gerste korrel maar in de ribbel.
Zoals ik het op de foto zie en wel in die 6 die je later afkant .
Nu schrijft ze 2 steken gerstekorrel 2 samen omslag verder in gerste korrel dan heb je toch nog geen 6 steken ribbel

Je eindigt ook niet met 4 recht Hoe ik ook reken ik kom er niet uit

Als je er 6 afhaalt en 80 overhoudt klopt het niet en als je er 12 afhaalt en er 74 overhoudt klopt het ook niet . Je moet met 3 beginnen ,dan het stukje tussen * * een paar keer maar je eindigt nooit met 4
Back to Top
Wilma Dondergoor View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 April 2019
Locatie: Winterswijk
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Wilma Dondergoor Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 19:26
Dan ben ik gelukkig niet de enige die het niet begrijpt! 
Misschien dat er toch nog iemand reageert die het wel snapt of er wel uit kan komen.
Er kan natuurlijk ook wel een fout in het patroon zitten, maar dat weet ik niet.
Wilma
___________________________
"Niets groots is ooit bereikt zonder passie!"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 20:00
de flap is maar aan 1 kant
ge hebt dan nog 80 steken (het zijn groepkes van 10 steken : 3 av en 7 r)

   3       7       7       7       7       7       7       7       4

      3       3       3       3       3       3       3       3


de bovenste rij zijn de rechtse steken, de onderste de averechte

ge hebt dan 8 rechte stukken plooi en daar aan elke kant een meerdering = 16 en dan komt ge op 96 steken

dit meerderen moet ge elke 6de naald herhalen totdat ge 15 cm hebt.


en dan terug 5 naalden gerstekorrel en afkanten in de averechte kant.



Back to Top
Wilma Dondergoor View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 April 2019
Locatie: Winterswijk
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Wilma Dondergoor Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 20:55
Wordt het dan zo met de meerderingen:
Ik heb dan wel 96 steken, maar ik heb dan maar 15 steken gemeerderd in plaats van 16.

(m = meerdering)

r r r m a a a m r r r r
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
r r r a a a m r r r r r
13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
r r m a a a m r r r r r
25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36
r r m a a a m r r r r r
37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48
r r m a a a m r r r r r
49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
r r m a a a m r r r r r
61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72
r r m a a a m r r r r r
73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84
r r m a a a m r r r r r
85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96
Wilma
___________________________
"Niets groots is ooit bereikt zonder passie!"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 21:19
in die 'platte stukskes recht' moet ge in het begin en op het einde meerderen, altijd na de eerste steek en voor de laatste steek. Het aantal steken ertussen wordt dus meer. Die eerste 3 steken is het einde van zo'n recht plat stukske en die 4 steken is het begin van zo'n recht plat stukske.

Ge hebt 8 platte stukskes dus dat zijn dan 16 meerderingen

/ // / a a a / // / / / // / a a a …….. / // / /

/ = rechts
// = meerdering
a = averecht

ik ben begonnen met die eerste drie steken (die het einde zijn van zo'n plat ding en ben geeindigd met die 4 steken die het begin zijn van zo'n platte plooi
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2019 om 21:45
Als ik het goed doorlees ga je aan het eind van het gerstekorrel stuk in het rond breien .3 recht 3.7 3.7 3.7 3.7 3.7 3.7 3.7 3.4.

Er staat je eidigt met 4 steken .volgens mij is dat i.p.v. 7 Als je nu alles bij elkaar telt dan krijg je 80 steken

Dan ga je meerderen in de tricot stukken . Volgens mij ga je meerderen aan het eind van de 3 steken nl 1 recht uit de volgende steek 2 steken 1 recht .Dan die 3 av en in de volgende 7 steken 2 meerderingen .Je hebt 8 tricot stukken 2x 8 is 16 zoals Bep al schreef
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 08:45
Ik vond dat met die 3 recht aan de ene kant en 4 recht aan de andere kant verwarrend. Bij rondbreien heb je dan geen probleem, maar met twee pennen wel. Op de foto vind ik de meerderingen niet zo mooi. Ik weet niet of het mooier wordt als je het dwarsdraadje tussen 2 steken op de rechternaald neemt en verdraait op de linker naald plaatst bij wijze van meerdering.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 09:51
Wilma, ik heb uwe tabel bekeken en daar zijt ge een meerdering vergeten na die 15 en op het einde hebt ge een rechte te veel. Daar hebt ge er maar 4 ipv 5. En dan hebt ge uw 16 meerderingen en 96 steken. En dat is inderdaad het principe. Volgens het patroon moet ge die meerderingen maken juist na de 1ste steek en voor de laatste steek. Maar als gij er direct wilt mee beginnen en eindigen is uw vrije keuze.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 11:36
Je kunt het natuurlijk best met 2 pennen breien ,dat is je eigen keuze ,maar krijg je dan geen naad in het tricot stuk ?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 11:37
Het is geen oorspronkelijk Nederlands patroon, het is vertaald uit een Skandinavische taal. Misschien daarom die verwarring rond de tailleband, eerst moeten het ribbels zijn, dan moet het knoopsgat in gerstekorrel. Ik zou die ribbels niet breien, maar de hele tailleband in gerstekorrel. Beide krullen niet. Bovendien zou ik aan de zoom beginnen omdat mijn minderingen mooier worden dan mijn meerderingen. Het zijn wel leuke patronen op die site. Beetje oubollig maar dat past bij sommige poppen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 13:45
die knoopsgaten in gerstekorrel slaat waarschijnlijk op die knoopsgaten vooraan om de rok op te houden. Die zullen wel ergens in het patroon staan maar zijn hier niet vermeld.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 14:12
Zou best kunnen Bep .Het is en blijft een vreemd patroon ,want wat ik ook mis ,als je niet rond breit je teruggaande pennen of ze heeft die niet opgeschreven .

Maar goed het heeft ons lekker bezig gehouden ,en de pop krijgt een nieuwe garderobe .
Back to Top
Wilma Dondergoor View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 April 2019
Locatie: Winterswijk
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Wilma Dondergoor Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 17:12
Dank jullie wel voor al jullie hulp. 
Ik heb toch maar een rondbreinaald gekocht; moet er toch maar aan geloven. Wellicht gaat het dan wel lukken.
Wilma
___________________________
"Niets groots is ooit bereikt zonder passie!"
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 17:41
Ik hoop wel dat je de juiste maat hebt gekocht ,het plastic
draadje niet te lang of te kort .

Mocht het niet lukken dan vraag je maar weer hoor ,niks geen punt .

Wat wel belangrijk is je vraag zo duidelijk mogelijk te stellen ,

Je hebt met vertaalde patronen vaak moeite .
Zo zat ik laatst met een sokken patroon wat in het rond gebreid moest .
Lidwina was toen zo slim naar het patroon in het Duits en Engels te kijken en daar stond helemaal niet dat het in het rond moest .

Inmiddels zijn er al heel wat sokjes van de naald gekomen .

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 18:56
Ik heb twee paar sokken gebreid met 5 pennetjes. Ik vond het net egeltjes temmen voor gevorderden. Dus ik stopte ermee. Zelfs met rondbreinaalden heb ik moeite. Ik had ooit een Amerikaans sokkenpatroon voor twee kleine rondbreinaalden, maar na een uurtje knoeien en rommelen, heb ik het opgegeven. Ik vertaal een patroon wel in twee naalden. In dat rokje zou ik de achternaad in de averechte naalden verstoppen en ik zou hem met gewoon naaigaren naaien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.656 seconden.
Lang Yarns