Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vraag over nr.287 uit Creaties 10/11

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Annegien View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annegien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vraag over nr.287 uit Creaties 10/11
    Posted: 23 November 2011 om 12:24

Heel graag zou ik een beroep doen op jullie expertise.

Na een hele middag puzzelen, breien, uithalen, opnieuw breien, weer uithalen,

enz., enz., enz…….ben ik echt uitgedacht en uitgeprobeerd.

Na het succesvol breien van nr.298 (herenvest) en nr.345 (kindersetje) is mijn ervaring

dat de beschrijvingen zeer nauwkeurig zijn, en het dus w.s. aan mijn leesvermogen

ligt dat ik er niet uitkom.

Het gaat nu om nr.287 (ajourvest).Na de eerste 8 cm fantasiesteek ben ik nu toe aan het ajourpatroon.

Het gaat om maatje M. Daar brei ik: 4 st. recht, 1 overhaling (= 1 steek afhalen, 1 st. breien en de afgehaalde over de gebreide heenhalen),

1 omslag (= de draad van de voorkant over de naald naar de achterkant slaan en vervolgens 1 st. recht breien), dan 1 st. averecht, 1 omslag,

2 st. samen recht, 3 st. recht, 1 overhaling, 1 omslag en weer van het begin af aan, te beginnen met 1 st. averecht.

Als ik dit zo doe, kom ik 1 steek te kort. Dan eindig ik namelijk met de draad van voor het breiwerk over de naald naar achteren,

meteen gevolgd door 1 st. averecht, waardoor ik mijn omslag kwijt ben en nog maar 116 st. heb. Dus heb ik de laatste st. maar recht gebreid.

De volgende naald is 1 st. recht, 7 st. averecht. Ook dan kom ik niet uit. Ik eindig dan namelijk met 1 st. recht, 7 st. averecht, 1 st. recht en 4 st. averecht.

En dan de 3e naald. Moet ik die beginnen als de 1e? D.w.z.: 4 st. recht, 1 overhaling, 1 omslag, 1 st. averecht, 1 st. recht, 1 omslag, 2 st. samen recht,

1 st. recht, 1 overhaling, 1 omslag, 1 st. recht en dan weer van voren af aan, te beginnen met 1 st. averecht.

Op de één of andere manier kom ik steeds niet uit, kunnen jullie mij uit deze brij helpen?

Graag zie ik je antwoord tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Annegien van Baak

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2011 om 12:51

hoeveel steken heb je op de pen ???

Dan brei ik het even na

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2011 om 12:53
als je die steek av moet breien na die omslag dan haal je hem a.h.w. eerst weer naar voren dan moet het lukken
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2011 om 16:09

als ik even tijd heb en m,n kleinzoon weer naar huis is probeer ik het even uit .

maar ik geef geen garantie .

staat er nog iets over rapport ?

Back to Top
Annegien View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annegien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2011 om 16:47

Beste Mutti,

dit hele forumgebeuren is compleet nieuw voor mij en ik heb geen idee wat je bedoelt met rapport. Dit staat niet ergens in de patroonbeschrijving, toch

Wel supergaaf dat je er serieus naar wilt kijken!

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2011 om 18:40

ja rapport slaat op je patroon . het staat vaak tussen *****sterretjes . Het stukje tussen die sterretjes  moet je dan steeds herhalen

Ik heb het aantal steken op de pen staan en een paar pennen recht gebreid .

Ik snap niet zo goed dat er eerst staat 4 st recht overhaling maken enz en dat je dan verderop in het patroon ineens met av moet beginnen Daarom dacht ik dat er misschien sprake was van een rapport

Ik ga er morgen goed voor zitten en dan doe ik het niet lachen hardop . Als ik dat nu doe krijg ik ruzie ..

Dus wordt vervolgd

Back to Top
Annegien View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annegien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2011 om 20:06

Ja, dat klopt, er staan steken tussen **.

nld 1:*1 st. av, 1 omsl, 2 st. samen re, 3 st. re, 1 overh, 1 omsl* eind. met 1 st. av.

nld.2 en 4:*1 st. re, 7 st.av.* eind. met 1 st. re.

nld.3:*1 st. av, 1 st.re, 1 omsl, 2 st. samen re, 1 st. re, 1 overh, 1 omsl,1 st. re*

eind. met 1 st. av. Deze 4 nld. steeds herhalen.

Is geen ruzie waard, hoor.  Vind het al hartstikke tof dat je mij wilt helpen met het vest voor mijn dochter.

Fijne avond,

Annegien

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2011 om 20:15

ah ha .

Begint je 1e pen dan wel met die 4 recht ??? Waar staat dan precies je sterretje ?

Back to Top
Annegien View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annegien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2011 om 21:47

Ja, ik moet de maat Medium hebben en dan zegt het patroon: Na de boord: verder breien in ajoursteek en hierbij beginnen voor: M(edium): met 4 st. re, 1 overh, 1 omsl, dan van * tot *.

Vannacht bleef ik er over denken en met name pen 2 en 4 bleven mij bezig houden, omdat die over 8 steken gaat +1 en 117 is wel deelbaar door 4 + 1 (116:4 +1), maar niet deelbaar door 8. Ik zei al tegen mijn man: volgens mij moet ik niet 117, maar 121 st. hebben, want dat is deelbaar door 4 + 1 en deelbaar door 8 + 1.

En nu zie ik ook staan dat de ajoursteek gaat over een aantal steken deelbaar door 8 + 1.

Dus ik denk dat ze in het patroon gewoon het verkeerde aantal op te zetten steken hebben aan gegeven.

Ga het zo meteen nog een keer proberen.

Back to Top
Annegien View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annegien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2011 om 08:48

Goedemorgen Mutti,

door omstandigheden is het mij nog net voor het naar bed gaan gelukt die 4 pennen te breien. En met 121 st. meteen met het patroon begonnen (meteen met tussen de sterretjes, niks niet 4 st, enz. vooraf)) klopt het nu helemaal!

Aangezien onze dochter lang is en erg rank, denk ik dat ik dan maar voor de 113 (112 + 1) steken ga. Dan zit ik ook dichtbij de opgegeven 117 st.

Daarbij heb ik gedacht: in de 1e naald is de 2e st. een omslag (dus gaatje) en kan ik er misschien beter 2 meer opzetten zodat het straks in de zijnaden wat makkelijker en mooier aan elkaar te zetten is.

Dan begin en eindig ik met 1 steek (re/av) extra.

Wat vind je van mijn gedachten.

Heerlijk dat ik zo tegen je aan mag praten en mijn gedachten met een mede breister kan delen.

Dank je wel.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2011 om 08:57

goede morgen .

Ik heb er vannacht ook nog aan liggen denken en ik snapte maar niet waarom je met 4 steken  recht begint en dan het tussen **** gebeuren en dat je dan niet ook met 4 steken recht moet eindigen .

Ik had ook al het idee dat het door die 4 steken aan het begin mooier aan elkaar zetten was  

Ik vind je gedachten niet zo gek .

Ik ga het nog wel even proberen met 4 steken r en dan kiken waar het schip strandt

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2011 om 09:42
Wat is het inderdaad heerlijk als er iemand meedenkt. Veel succes met het vest. groetjes, Lida
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2011 om 10:03

ik heb het uitgeprobeerd ,maar zoals het er staat klopt het inderdaad niet

ik heb het 3x geprobeerd .

je kunt wel eindigen zoals je begonnen bent met die 4 steken , maar dan kloppen je teruggaande pennen natuurlijk ook niet .

Ik zou het dus maar doen zoals je al eerder schreef  2 steken extra opzetten  eventueel 4 voor een betere afwerking en dan het tussen ***** gebeuren

succes .

En mocht er nog wat zijn 2 weten meer dan 1 . laat staan het hele forum

Back to Top
Annegien View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annegien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2011 om 13:37

Beste Mutti,

Ontzettend bedankt voor je meedenken en je aanbod voor eventueel verdere hulp. Echt gaaf zo'n forum!

Nogmaals, ontzettend bedankt!

Annegien

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.608 seconden.
Lang Yarns