Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenVraag over rondhaken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
marjolein999 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Vraag over rondhaken
    Posted: 07 November 2009 om 23:58

Hallo,

Recent heb ik kikker en eend gehaakt van Max Velthuijs. Ik ben bang dat ik iets verkeerd doe, want bij mij lukken ze alleen als ik na veel denk- en uithaalwerk het patroon aanpas. Dat lijkt me toch niet de bedoelong.

De knuffels haak je in het rond. Je keert je werk dus niet. Ik markeer steeds de eerste steek. Ik haak in vasten en steek mijn haaknaald dan onder de beide draden door.

Het probleem is nu als volgt: gedurende het haken "verschuift mijn eerste steek". Als die eerst bijvoorbeeld aan de zijkant van het lijf zat, zit hij na een heel aantal toeren voor op de buik. Ik tel steeds netjes mijn steken.

Volgens mij komt dit doordat je als het ware in de nieuwe toer de steken half laat overlappen. Maar is hier dan iets tegen te doen? Doe ik iets verkeerd?

Het gevolg bij mij was dat de vorm van de knuffel niet meer klopte. Als ik het patroon volgde ging ik meerderen en minderen op de verkeerde plekken, alsog het lijf gedraaid was.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast hartelijk bedankt.

Groet, Marjolein

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 08 November 2009 om 00:35
In elk geval doe je niks verkeerd ; dat is precies wat er met rondhaken gebeurt. Je kunt het proberen te voorkomen door de toeren te sluiten en met een losse naar de volgende toer te gaan (maar DAN krijg je een lelijke naad achter ,die echter wel mooi recht loopt), of door alleen in de achterste lussen in te steken (dan heb je nog wel iets verschuiving, maar lange niet zo veel als met beide lissen).

Vaak staat in het patroon wel welke werkwijze je het beste kunt volgen. Voor amigurumi wat we tegenwoordig veel doen, is het inderdaad spiralen haken inclusief de verschuiving van de steken, maar als het een ouder patroon is ; vroeger was het heel normaal om de toeren te sluiten een losse over te stappen op de volgende toer (waarbij je dus de eerste steek overslaat en zo een rechte naad van boven naar beneden krijgt). Even goed lezen, of anders naar het jaartal van je boekje kijken ;-)
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 08 November 2009 om 19:11

Ik heb de kikker twee keer gehaakt,maar de kop blijft scheef op het lijf,er klopt gewoon iets niet in het patroontje.

de tweede kaar heb ik de meerderingen verschoven,maar kreeg hem niet goed.

het ligt dus niet aan jou,maar aan dit patroontje.

Back to Top
marjolein999 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 11 November 2009 om 08:34

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik begreep echt niet wat ik "verkeerd" deed. Maar kennelijk viel het erg mee. Wel weer wat geleerd over de oudere patroontjes. Zo zie je maar, zo'n forum is hartstikke prettig!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.750 seconden.
Lang Yarns