Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vraag

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vraag
    Posted: 14 Maart 2020 om 14:32
Lieve dames,
Ik wil graag beginnen met een top down topje, maar loop al meteen bij de eerste toer vast ☹️
Er staat, haak een ketting van lossen dat voor jou wijdt genoeg is in een meervoud van 2 lossen.
Houdt dat dan in dat ik een ketting moet haken waarvan het totaal deelbaar is door2?
Of haak ik bijvoorbeeld 140 lossen plus 2 lossen extra?
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 18:25
Moet je de lossenketting sluiten of heen en weer haken? Ik doe meestal geen beginlosse(n), ik haak een vaste in de eerste steek van een toer en als het om halve of hele stokjes gaat, nog een vaste op de dwarslus. Dat is iets dikker dan de ketting van 2 of 3 lossen. Je kunt na twee toeren zien of het wijd genoeg voor je is of te wijd of te krap. Of het nou rondgehaakt of een rechte lap is.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 18:59
Het wordt rondgehaakt. Er staat inderdaad dat ik de ketting moet sluiten en dan vasten haken.
Maar mijn vraag is dus, wat wordt er bedoeld met een meervoud van 2?
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 19:07
Over die ene zin heb ik mijn hoofd ook al gebroken. Een meervoud van 2 leek mij in eerste instantie een "veelvoud van 2", maar dan hoeft het woord "lossen" er niet achter te komen. Het lijkt wel een krom vertaald patroon uit een ander taal.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 19:21
Maar moet ik nu een aantal lossen haken deelbaar door 2?
Of een aantal lossen plus 2 lossen extra?
Ik mag het patroon hier niet plaatsen want het is een koop patroon
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 20:23
Ik zou denken een veelvoud van 2, maar als je verder leest geeft het patroon daar misschien ook een aanwijzing voor ?
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 21:16
Wat is dan een veelvoud van 2 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Ik heb nog nooit een patroon gehad dat zo begon, van daar mijn vraag.
Ik snap er geen snars van
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 21:42
Ik snapte het ook niet vandaar mijn uitleg. In principe is een veelvoud van 2 een getal dat deelbaar is door 2. M.a.w. een even getal. Gewoon de tafel van 2 opzeggen. Tongue  Het meervoud van 2? Dat zijn "tweeën" (taalkundig gezien). Daarom meende ik dat het een kromme vertaling was met een vertaalprogramma. Is er bij het patroon geen mogelijkheid om vragen te stellen? Jammer dat het op zoiets stoms blijft hangen. Want jij hebt ervaring genoeg.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 22:43
Jaaaaaaaaa,dank je wel voor de oplossing.
Heb nog geen knop gevonden op die site waar ik mijn vraag kon droppen.
Maar ik kan beginnen 😂
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2020 om 10:13
Oplossing?? Geweldig, maar ik weet niet waar we de eer aan te danken hebben dat jij vandaag lekker kan haken.

In ieder geval succes!   
Trouwens, ik ben wel benieuwd naar een "top down topje". Geen idee wat ik me er bij voor moet stellen.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2020 om 10:29
Top down houdt in dat je van boven naar onder haakt. Dus geen naden in de top krijgt
Dit moet het gaan worden
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2020 om 11:09
Ik denk dat er in de patroontjes rekening mee wordt gehouden dat alles goed uitkomt als het aantal steken door 2 deelbaar is.
Omdat ze geen vast getal kunnen geven, want je moet het op jouw eigen persoon passen . . . nemen ze de toevlucht tot een veelvoud van 2.
In breisteek boeken, zie je dat heel vaak, een veelvoud van 5 plus 2 (dat soort beschrijvingen), maar omdat het een even getal moet worden is 
het ook nog heel makkelijk smokkelen als het net niet uitkomt . . . 

Ziet er leuk uit dat topje 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 10:19
Ik zou een proefje maken . Een even aantal lossen haken ,die sluiten tot een ring en dan kijken of je patroontje klopt .

Wat ik alleen niet begrijp hoe je aan de bovenkant kan meten of de ketting van lossen past .

Over je heupen is dat niet zo moeilijk ,dat trek je strak ,maar hoe doe je dat aan de bovenkant ?
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 11:02
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ik zou een proefje maken . Een even aantal lossen haken ,die sluiten tot een ring en dan kijken of je patroontje klopt .

Wat ik alleen niet begrijp hoe je aan de bovenkant kan meten of de ketting van lossen past .

Over je heupen is dat niet zo moeilijk ,dat trek je strak ,maar hoe doe je dat aan de bovenkant ?


Ik denk dat ik dat maar gewoon ga gokken
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 11:19
Die rand met lossen moet over je hoofd passen, net zoals ik als kind altijd ruw truien aangepast kreeg past het over het bolletje ja/nee.

Ik verwacht dat er verderop in het patroon ook af en toe gepast gaat worden . . . met top-down kan dat juist heel goed.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 11:39
Ja en dan nog het liefst met een vergeten speld .

Er zullen best meerderingen en minderingen komen .

Laat je het weten als het klaar is .
Ik vind hem heel leuk .

Succes
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 11:53
In de boeken met visserstruien staan gruwelverhalen over afgerukte oren door het over het hoofd passen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 12:13
Ik heb 1 boek met visserstruien,maar gelukkig nooit gelezen .

Ik moet zeggen dat ik een trui heb met een rits met col
Ik moet er aan denken dat ik mijn bril afzet voor ik hen aan of uittrek want anders gaat het mis .

Maar kinderen hebben natuurlijk in verhouding een vrij groot hoofd en ik denk dat ze met het maken van een patroon niet altijd rekening mee houden
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 13:44
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ja en dan nog het liefst met een vergeten speld .

Er zullen best meerderingen en minderingen komen .

Laat je het weten als het klaar is .
Ik vind hem heel leuk .

Succes


dat zal ik doen 👍
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 16:56
Originally posted by Jondala Jondala wrote:

Maar moet ik nu een aantal lossen haken deelbaar door 2?
Of een aantal lossen plus 2 lossen extra?
Ik mag het patroon hier niet plaatsen want het is een koop patroon


Je kunt op Ravelry ook je vragen kwijt bij degene die het patroon gemaakt heeft, mocht dat nog nodig zijn.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns