|
Reageer ![]() |
Pagina 12> |
Autheur | |
ilseilona ![]() Newbie ![]() ![]() Lid sinds: 30 Januari 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 12 |
![]() Posted: 30 Januari 2008 om 13:05 |
hallo, ik heb nu een paar leuke patronen voor een pop. maar helaas weet ik niet zoveel van kleertjes in elkaar zetten. wel maak ik de broeken korter van mijn oudste dochter. dat is eigenlijk ook alles wat ik weet van naaien. ik heb ook wel een boekje liggen van de margriet/knip uit het jaar 1989. maar word er niet zoveel wijzer van. ik heb nu de patronen overgenomen op dat overtrekpapier. maar hoe nu verder. er staat je moet het overnemen op dubbele stof. moet je het stof gewoon dubbeld vouwen of twee lappen op elkaar leggen. en welke kant van het stof moet je het patroon tekenen. als ik dit weet kan ik weer een stukje verder. of weet iemand een duidelijk boekje waar dit in staat. groetjes henny |
|
![]() |
|
boek ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 23 September 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 4896 |
![]() |
1e trek of teken patroon over op papier,vergeet niet de kleine tekentjes op het patroon te zetten, vaak staat er ook langs de lijnen of je het aan de stofvouw moet leggen. 2e knip dit uit 3e leg de stof dubbel met de zelfkanten op elkaar. 4e leg het patroon er op. als er op staat stofvouw .leg je het patroon aan de dichte zijkant van de stof. de rest leg je gewoon op de dubbele stof. vaak staat er wel bij op enkele of dubbele stof. wel rekening houden met de richting van de stof, dat je het wel allemaal de zelfde kant uit legt. dus de onderkant voor en achterkant de zelfde kant uit. 5e patroon vast spelden en met naad uitknippen, als je gebruik maakt van Andrea poppenpatronen hier hoef je geen naad bij te knippen staat in het boekje heb je meer vragen mail me gewoon komt het wel goed.
|
|
<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu">
![]() |
|
![]() |
|
ilseilona ![]() Newbie ![]() ![]() Lid sinds: 30 Januari 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 12 |
![]() |
hoi tineke, ga gelijk weer verder. moet gaan lukken. bij dit patroon moet de naad er nog bij. zijn patronen van deze site. bedankt. |
|
![]() |
|
Petra T. ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 21 November 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 737 |
![]() |
Kijk eens HIER
Klik op de link van het laatste artikel (middenboven). Deze site heeft ook een forum. |
|
Geduld kun je oefenen.
www.petriek.blogspot.com |
|
![]() |
|
![]() |
heb net even op de site van de link gekeken. is ook duidelijk. maar toch nog even een vraagje. op het patron voorpand en achterpand staat boven bij de hals beleglijn, wat houd dat presies in. en ook bij het achterpand staat beleg. klopt het dat ik de beleg uit moet knippen en dan op de beleglijn moet naaien of zit ik nu fout. groetjes henny |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23720 |
![]() |
De hals is rond, dus die kun je niet mooi naar binnenvouwen en vaststikken, daarom maak je een beleg. Dat wil zeggen dat je het aangegeven stukje hals nog eens uit de stof knipt en met de goede kant op de goede kant van bloes/jurk legt en stikt. Daarna op een halve centimeter doorstikken en je hebt een mooi inkijkje.
Als een patroontekening niet met naad is getekend, kun je na het overtrekken zelf een naad afmeten op één of 4 centimeter (zijnaad of zoom), met onderbroken lijn aangeven en zo uitknippen. Je kunt de stof dan "doorslaan", met lusjes van rijgdraad, maar op een gegeven moment weet je wel waar de stiknaad zit ten opzichte van de streepjes naast de naaivoet. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
claudine ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 26 September 2005 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 496 |
![]() |
Hay, |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23720 |
![]() |
Dat bedoelde ik ook. Het is vaak ook een beginnersfout om het patroon over te nemen en dan uit te knippen zonder naad. Als je de gewoonte aanneemt om de naad er gelijk omheen te tekenen, doe je dat niet.
Pas ook op dat je niet op de rijgdraad stikt, dan zit je uren te pulken om die er uit te krijgen. |
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
![]() |
ik ben bezig geweest, de naadwaarde lukt wel die heb ik er bij getekend op de stof, misschien is het makkelijker om gelijk op het patroon te doen. alles is uitgeknipt en wilde het nu aan elkaar zetten. eerst de schouders dus de voorpand met de achterpanden verbinden. de achterpanden moest uit twee lossen stukken. de voorpand uit een geheel. nu past alleen de achterpanden niet. volgens mij moest ik een achterpand in spiegelbeeld overnemen. wat ik ook lastig vind is dat je aan de buitenkant niet kan zien waar het patroon zit. dat zit aan de binnenkant wel. ga morgen weer verder ermee. het is zeker wel leuk om te doen, en al het begin is lastig. groetejs henny |
|
![]() |
|
![]() |
Als je doorslaat, d.w.z. heel losse lusjes maakt met rijgdraad langs de rand van het patroon, dan zie je aan twee kanten het model. Het is wel een gepriegel met poppenkleertjes. Kijk maar eens in je leerboek hoe dat moet.
Alle begin is moeilijk, dit is een leerproces. Dus als niet alles naar zin gaat, dan leer je in ieder geval hoe het niet moet. En poppen zijn niet zo kritisch, gelukkig. En kleine meisjes meestal ook niet. |
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
boek ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 23 September 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 4896 |
![]() |
je hoeft het patroon niet twee keer over te trekken als je je patroon op dubbel stof legt, heb je van zelf een linker en rechter kant. je legt je lap stof dubbel, dus geen twee losse lappen stof. danmoet het goed komen. heb je toch twee losse lappen dan leg je die met de gelijkse kant op elkaar. denk er om met naaien dat je de mouwen en pijpjes eerst zoomt voor je het inelkaar stikt, nu kun je er nog gemakkelijk bij. 1schoudernaadjes sluiten 2 mouwen inzetten. 3 mouwen zomen 4 zijkant blouse en mouw in eenkeer dicht naaien. |
|
<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu">
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
En de middenachter- en voornaad van een broekje naai je het makkelijkst als je de pijpen in elkaar schuift met de goede kanten tegen elkaar aan. Wel eerst zomen, dan de zijnaden en dan huup de barbatruuk.
|
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Henrice ![]() Newbie ![]() Lid sinds: 23 Januari 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2 |
![]() |
De Knip en de Burda hebben beide boeken uitgegeven over naaien. Daar staat duidelijk in van begin tot eind hoe je een kledingstuk maakt. Misschien kun je 1 van deze uitgaven bij de bieb lenen?
|
|
![]() |
|
![]() |
Ze heeft boeken van de Margriet/Knip uit 1989, maar die kunst is niet verjaard.
|
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
![]() |
ik heb nog even geen tijd gehad om verder te gaan. (twee kleine kinderen). ga vannavond weer eens verder. helaas snap ik het niet zo uit boeken. ik heb meestal als ik het zie dan weet ik het. ben ook op zoek naar een naaicurses in de buurt, maar nog niks gevonden. mijn eigen moeder woont zo'n twee uur rijden bij me vandaan en mijn schoonmoeder is een weekje met vakantie. die maakt vroeger ook vaak eigen kleding. ga zeker vanavond weer verder.
|
|
![]() |
|
![]() |
Weet je, het is net als met haken en breien, je vindt vanzelf wel een manier uit, die jou bevalt. Als je liever op enkele stof werkt, mag je best de patronen van mouwen en voor- of achterpanden twee keer uitknippen op papier, in spiegelbeeld en het patroon voor de stofvouw aan beide kanten ervan tekenen. Het gaar er maar om dat jij je prettig voelt bij je werkwijze. Let wel op de pijl voor de draadrichting, die moet bij elk onderdeel dezelfde kant opwijze.
|
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
claudine ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 26 September 2005 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 496 |
![]() |
Hoi,
Het is elk zijn methode, maar met enkele stof werken is gevaarlijker. Je kan dan ff verstrooid zijn en dan heb je 2 linkermouwen of zo. Ikzelf vind het gemakkelijk als je je stof in 2 plooit met zelfnaden op elkaar en mooie zijden binnenin. Dan kan je gemakkelijk je patroon erop leggen. Natuurlijk middenvoor eventueel aan stofvouw enz. Je moet ook rekening houden met recht van draad enzo. Met een krijt of zeepje kan je gemakkelijk je patroon uittekenen en dan knippen maar ... Als je dan alles geknipt hebt kun je dan eventueel verder merktekens aanbrengen. |
|
![]() |
|
![]() |
nou ben weer ijverig bezig geweest. het jurkje lukte nog niet. ben even verder gegaan met het broekje stoffen uit geknipt en inelkaar zetten. nou dat laatste lukt niet. je moest de zijpand aan de voor en achterpand naaien. maar er stond niet bij aan welke kant je het moest naaien. gelukkig is mijn schoonmoeder weer thuis en heb haar al even gemaild dat ze me een keer wil helpen. nu ben ik bezig met een jurkje wat er een stuk eenvoudiger uit ziet. heb de patronen over genomen. en vanavond even op een stuk stof legen en uit knippen en dan kijken dat deze wel lukt. van het stof dubbel legen snap ik wel. het is echt het in elkaar zetten wat niet lukt. maar ik blijf doorgaan. oude stof lappen genoeg.
|
|
![]() |
|
![]() |
hoi ben ik weer even. heb vandaag videobanden van iemand overgenomen. ik heb er een bekeken. en nu word het wel wat duidelijker. bedankt voor de uitleg en de tips. kom zeker nog vaker even op het forum kijken en natuurlijk op de site. en voor vragen. groetejs henny |
|
![]() |
|
Dikky ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 28 November 2007 Status: Offline Points: 2403 |
![]() |
Zien doen, is nu eenmaal vaak makkelijker dan uit een boekje. Geldt voor bijna iedereen. Groetjes, Dorine |
|
![]() |
Reageer ![]() |
Pagina 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |