Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vragen over een patroon

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
illusion View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer illusion Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vragen over een patroon
    Posted: 04 December 2013 om 22:01
Ik heb nog een paar vraagjes.
1. In het patroon staat:  Brei 5 cm boordsteek.
Minder vanaf het boord 3 x 1 steek aan beide kanten van elke volgende 12 centimeter. Dit betekent voor mij dat ik op 17 cm hoogte de 1e mindering doe, en vervolgens op 29 cm en 41 cm.
Of lees ik fout en moet ik gelijk de 1e tour die ik na de boord brei beginnen met minderen? En vervolgens op 17 cm en 29 cm.

2. Ik moet bij het rechter- en linker voorpand de bies er gelijk bij aanbreien.
Ik brei eerst 5 cm boordsteek en na het breien van de boord brei ik door in tricotsteek, behalve de 1e of laatste 6 steken (linker/rechter voorpand), die brei ik namelijk ook in boordsteek om zo een bies te krijgen.
Volgens het patroon bestaat de boordsteek uit 2 recht, 2 averecht, 2 recht enz.
Dus als ik de 1e tour na 5 cm boord ga breien dan begin ik met 2 recht, 2 averecht, 2 recht. De rest van de pen brei ik recht.
De enige 2 steken die dan opvallen als bies zijn de 3e en 4e averechtse steek.
Ik had beide voorpanden al gebreid maar vond de bies er op deze manier knullig uitzien en vraag me af of ik het goed heb gedaan.

Mijn vraag is. Is het logisch dat deze bies bestaat uit 2 recht, 2 averecht en 2 recht? Of is het 2 averecht, 2 recht en weer 2 averecht. Zo ja, dat betekent volgens mij dan ook dat ik ook bij de boordsteek dat patroon aan moet houden. Dus beginnen met 2 averecht, 2 recht en vervolgens weer 2 averecht.

Ik had inmiddels het hele vest af, maar inmiddels alles weer uit elkaar gehaald omdat het erg klein was uitgevallen en het totaalplaatje er ietwat vreemd uitzagLOL

Ik begin gewoon opnieuw en ga wat vaker iets vragen in plaats van gewoon door te breien.
Dit is mijn 1e grote project en de aanhouder wint. Tenminste zo is het spreekwoord.

Alvast bedankt.
vrgr Vlinder
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2013 om 09:48
Ik zou zelf direct na de boord beginnen met de mindering ,maar ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt .
Als er een schema tekening staat dan zou je het daar eventueel uit op kunnen maken .(gaat de lijn gelijk al teruglopen )
Als jij die 6 steken boordsteek voor je bies te veel vindt wegvallen maak je er toch 8 van dan zijn je laatste 2 steken av .

Als je met av begint dan krult het waarschijnlijk wat meer om .
Maar nog een vraagje als je 2r-2av breit dan eindig je toch met 2 av ??
Dan kun je zelf al zien hoe het wordt als je met av zou beginnen .Houd er in ieder geval rekening mee als je in spiegelbeeld moet breien

Staat er in je patroon niets over een kantsteek breien ? Zijn op you tube filmpjes van geeft een mooiere afwerking

Vragen staat vrij en de aanhouder wint zijn ook zegswijzen   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2013 om 10:11
Ik moest even wakker worden en de uitleg van Mutti lezen, maar nu begrijp ik de vraag. Als je een veelvoud van 4 steken opzet en je begint de boord van het linker voorpand met 2 recht, eindig je met 2 averecht en zo wordt die boord dan in het midden 2 av 2 re 2 av, dus dat boordje kun je beter met 2 averecht beginnen om met 2 re te eindigen aan de voorkant.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
illusion View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer illusion Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2013 om 17:27
Ik vind het schema niet zo duidelijk. Van het rugpand is geen tekening. Ik heb besloten gelijk na de boord te gaan minderen.

En vwb de boord en bies. Ik moest 50 steken opzetten en als ik begin met 2 recht, eindig ik ook met 2 recht. Zowel bij het linker- als rechter voorpand blijft dit hetzelfde. Dus 8 steken biessteek is niet zo'n gek idee. Thanks.

En nee, er staat niks over een kantsteek breien. Ik heb een tijdje terug een beginnerscursus breien gedaan. Daar hebben ze het wel over een kantsteek gehad.

En het was inderdaad een gezegde en geen spreekwoord. Tsja, eenmaal gepost kan ik mijn tekst jammer genoeg niet meer wijzigen.

Bedankt voor je reactie.
Back to Top
illusion View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer illusion Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2013 om 17:46
Hallo Magtelt,

Als ik inderdaad een veelvoud van 4 steken opzet en de boord van het linker voorpand begin met 2 averecht dan krijg ik hetzelfde effect als wat ik nu krijg en waar bovenstaande vraag over ging. Ik eindig dan inderdaad met 2 r, 2 av en 2 r. En deze 6 steken vormen vanaf de 1e tour na de boord dan de bies. Het enige zichtbare effect van de bies zijn dan de 2 averechtse steken, hetgeen ik wat weinig vind.

Pff, het is even wat puzzelen en hersenkraken.

Bedankt voor je reactie.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.389 seconden.
Lang Yarns