Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Waarom - naaien - b.v. T-shirt

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Waarom - naaien - b.v. T-shirt
    Posted: 28 April 2019 om 20:00
Uhm beetje rare titel maar ik weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven. Ik ben nog steeds aan het denken over naaien.
En voor ik ook maar iets ga doen moet ik altijd eerst een hele tijd denken, zo zit ik gewoon in elkaar.
Gisteren was de stroom uitgevallen en heb ik met een naaiblad op de bank gezeten en een naaipatroon van een t-shirt bestudeerd.
En het gaat er niet om of ik dit wel of niet ga maken, het gaat mij om het "begrijpen"
 
Waarom knippen ze het voor en achterpand boven elkaar uit de stof, kan dat niet naast elkaar of is het voor de ontwerpers makkelijk om
het zo te beschrijven omdat dit altijd past ook als je grotere maten en dus bredere panden hebt ? Dat bedenk ik nu even ter plekke.
 
 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2019 om 22:23
waarschijnlijk liggen die stukken aan een stofvouw. Als ge een stof hebt van 140 cm. dan plooit ge die zo , dat het voorpand en het achterpand elk uit één stuk kan geknipt worden door het midden op de stofvouw te leggen. Dan hebt ge daarnaast nog genoeg over om er een mouw of 2 uit te krijgen.
Als ge geen mouwen nodig hebt zoudt ge kunnen zien om in de lap stof 2 stofvouwen te maken, langs rechts een stukske dubbelvouwen zodat het achterpandstuk erop past en aan de linkerkant ook dubbelplooien en dan hopen dat het voorpand erop past. Zo ver ben ik al.



Ik was eergisteren begonnen aan het lezen van het patroon van de scarlett dress. Die wordt uit katoen gemaakt. De 2 rokken worden gerimpeld aan het lijf gezet. Er stond dat ge rimpelelastiek moest gebruiken en aantrekken tot de gewenste breedte. En dan moest ge die rok aan een ander katoenstrookske zetten en dan dat strookske aan het lijf. Dan zat ik ook met mijn handen in mijn haar en vroeg op fb welk nut die rimpelelastiek daar had. Krijgt ge zo een antwoord het rokje is toch gerimpeld. Ik zeg ja maar waarom met die elastiek, wat voor nut heeft die omdat ge het aan een plat stuk moet zetten en dan aan het lijf, en vooral staat er 20 keer, de elastiek niet uitrekken. Een plat stuk katoen aan een ander plat stuk katoen kan niet rekken. Ge kunt toch ook gewoon rimpelen? En toen kreeg ik als antwoord : ge doet wat u het gemakkelijkste lijkt. En dan nadien nog tig antwoorden van mensen die dat kleedje al hadden gemaakt in katoen, allemaal zonder elastiek. Maar dus nog altijd geen antwoord op mijn vraag van het nut van die rimpelelastiek.


Maar als ge dus uw patroon hebt (wel kijken of er naadwaarde al in zit of dat ge die er zelf nog moet bijtekenen) kunt ge uw stof plooien en het erop leggen en kijken wat de voordeligste oplossing is. Ontwerpersgewijs denk ik dat het het simpelste is om de stof in 2 te vouwen en dan de stukken boven elkaar te leggen, omdat de stoffen niet allemaal even breed zijn. In sommige boekskes staan er verschillende legpatronen voor de verschillende breedtes van stoffen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2019 om 07:32
Er staat dus uitdrukkelijk bij "stofbreedte 1m40" dus ik denk dat het gewoon gemak is, zo past het voor alle maten ook als je een
erg breed shirt maakt. Het is ook een korte mouwen patroon.
Op de jijtube (waarom kijken we eigenlijk nog, we plagen onszelf maar) zag ik ook dat je voor de boord het beste een stuk
bias (diagonaal) kunt knippen omdat het zich dan beter schikt.
 
Ik denk dat ze rimpelelastiek gebruiken omdat ze bang zijn voor het leggen van plooien - het klinkt makkelijker, wat het volgens mij niet eens is.
Of dat ze dan moeten schrijven hoeveel rimpels je moet maken, het doet mij ook wel denken aan een breipatroon dat er soms staat dat je
verdeeld x steken moet minderen en dat veel handwerksters liever hebben dat dat precies uitgeteld voor hun snufferd staat. Als je zegt
rimpelelastiek, dan vermijdt je die vraag.
 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2019 om 08:24
Tricot = breisel = v-tjes. Je kunt beter niet één pand bovenaan beginnen te breien en één vanaf de onderboord. Dat zal met op stof leggen ook zo zijn. Eén keer het patroon uitproberen met goedkope tricot lijkt me het beste. Van de restjes kun je een patchwork poezendekentje naaien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2019 om 14:01
Ik naai al mijn t-shirts. Ik leg ze op de voordeligste manier op stof. Dat is in de meeste gevallen niet de middenvouw gebruiken maar beide zijkanten van het stof naar het midden vouwen zodat voor- en achterpand naast elkaar komen te liggen. Ik leg de vouw zo dat het stof niet breder is als ik nodig heb voor het betreffende deel. Zo kan ik er in de meeste gevallen een mouw tussen leggen. Dan leg ik 2 mouwen boven elkaar. Ik maak altijd 3/4 mouwen. 2 keer de mouwlengte is wat ik dan nodig heb aan stof. Natuurlijk wel de mouwen ieder apart knippen en opletten dat je niet 2 dezelfde mouwen hebt. Afwerken doe ik met een bies van hetzelfde stof. Niet schuin geknipt, maar in de breedte van het stof geknipt. Schuin is bij tricot niet nodig. Ik kijk wel naar de manier van op stof leggen bij een patroon, maar houd mij er nooit aan. Ze gebruiken altijd veel te veel stof.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2019 om 07:36
Kijk dat is het antwoord waar ik op zat te wachten, de ervaring spreekt.
Gewoon zo voordelig mogelijk verdelen en als het dus kan leg je de panden naast elkaar
De mouw(en) tussen de panden
Boordje schuin knippen is bij tricot niet nodig (maar ik denk dat ik een filmpje met een hals die richting een V-hals ging aan het kijken was)
En, ze gebruiken altijd te veel stof
 
@Lidwina, weet je dan ook het antwoord op de vraag van Bep ?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2019 om 10:09
@lw1463, bedoel je die rimpelelastiek? Dat is mij ook onduidelijk. ik gebruik bijna nooit rimpelelastiek, heb er een hekel aan. Ik zie ook niet in waarom je rimpelelastiek gaat gebruiken als je hem daarna gaat aantrekken en een strook er aan zetten. Ik rimpel dingen door 2 keer naast elkaar met een grote steek een stiksel te maken, de onderdraad aan te trekken en vast zetten. Dan aan het betreffende deel te zetten. Waarom daar eerst nog eerst een strook aan moet begrijp ik ook niet. Zou ik moeten zien wat het gaat worden. Ik heb geen idee wat een scarlett dress is. Ik denk meteen aan Scarlett O'Hara uit Gejaagd door de Wind.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2019 om 14:12
Ik naai nooit tricot of anderssoortige moderne stoffen. Vandaar dat er mij het een en ander ontging bij deze vragen. Wat betreft stofverdeling ben je natuurlijk vrij, maar je wilt het wel zo voordelig mogelijk neerleggen. Omdat ik nog wel eens met stoffen naai die hergebruikt gaan worden, moet ik vaak om vlekken, slijtplekjes, verkleuringen e.d. heen leggen. De stofrichting is dan van cruciaal belang.

Het inrimpelen doe ik ongeveer zoals Lidwina beschrijft, alleen doe ik dat met 1 stiksel met een grote steek.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2019 om 19:11
Je kunt rimpel elastiek ook op de spoel winden en dan rimpelt je stuk katoen vanzelf ,en dan kan je je gerimpelde stuk zo rekken dat het op je rechte lap past

Maar als er iets knapt zit je ,dus ik doe het gewoon met 2 stiksels gewoon garen als er dan iets knapt heb je nog een hulpdraad .

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2019 om 20:23
Precies Mutti, vanwege het risico van een geknapte draad 2 stiksel. Een bijkomend voordeel vind ik dat je het gerinmpelde gedeelte gemakkelijker aan het gladde stuk kunt naaien.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2019 om 22:36
Nou is er bij mij in de 40 jaar dat ik er een naaihobby op na houd nog nooit een rimpeldraad gesprongen tijdens het trekken, maar de logica van 2 stiksels begrijp ik wel. Hoe ver liggen die twee stiksels dan van elkaar? Niet veel zou ik dan denken. Millimetertje of 3?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2019 om 07:03
@Kamilla, voor hoe ze in een naaiblad de patroondelen op de stof leggen maakt het weinig uit of iets katoen of katoen tricot is.
Het viel me gewoon op en dacht dat kan toch veel gunstiger, maar als ei wilde ik er toch eens het mijne van weten. En ik geniet
erg van de reacties LOL
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns