Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wanneer breiwerk blokken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wanneer breiwerk blokken
    Posted: 01 April 2023 om 20:38
Ik ben nu bezig met een spencer breien voor mijn man. Maar die krult gelijk om aan de zijkanten waar de tricotsteek begint, nu heb ik al gelezen dat dit vrij normaal is omdat de rechte steek korter is dan averecht.
Nu staat in het patroon ook wel dat als die helemaal af is en aan elkaar  (je breit eerst het achterpand en daarna voorpand) dat die inderdaad goed nat gemaakt moet worden en dan voorzichtig in model getrokken moet worden.
Maar is dit niet handiger om te doen voor het aan elkaar zetten? Ben nog lang niet zover maar vroeg het me af.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2023 om 23:19
Vroeger legde ik de delen tussen 2 natte handdoeken.totdat het geheel.droog was. Op een gegeven moment vond ik dat veel te omslachtig. Nu zet ik alles met matras steek in elkaar. Daarna was ik het kledingstuk op de hand, niet in de wasmachine!. Dan centrifugeer ik het wel op een lage stand in de wasmachine.  Meestal wel een paar badhanddoeken erbij anders zit er te weinig in de machine en dat vond ik niks. Daarna liggend drogen en klaar. Vroeger had ik een lossen centrifuge, was eigenlijk handiger.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2023 om 10:23
Ok dus eigenlijk helemaal niet in vorm trekken.

Mijn moeder had vroeger ook een losse centrifuge weet ik nog wel. Aan 1 kant toch wel jammer dat dat soort dingen verloren gaan, zou inderdaad wel ideaal zijn met handwas.
Ja 1 kledingstuk in de wasmachine op welke stand dan ook doe ik ook nooit, vind 't zonde om daarvoor de wasmachine aan te zetten haha
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2023 om 10:30
Maak je de schouders trouwens ook aan elkaar vast met de matrassteek? Is dat wel sterk genoeg?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2023 om 10:40
De schouders doek ik met een stiksteek vanwege de stevigheid en de vormvastheid. Na alles geprobeerd te hebben is dit mijn conclusie. Liefst alle onderdelen apart breien en met matrassteek aan elkaar zetten behalve de schouders met een stiksteek. De mouwen brei ik soms in de rondte, maar dan moet ik goed opletten. Bij in de rondte breien heb een andere hand van breien.
 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2023 om 17:58
Ik stik bij de schouders nog wel eens een bandje mee voor de vormvastheid .

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2023 om 20:55
Dat heb ik nog niet geprobeerd Mutti. Ik doe dat wel bij t shirts. Ga ik zeker bij het volgende vest doen. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 287
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2023 om 21:00
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ik stik bij de schouders nog wel eens een bandje mee voor de vormvastheid .


Wat voor een bandje bedoel je precies? Ik heb 1 shirtje en 1 trui gehaakt  en bij het shirtje lopen de bandjes door naar de rug en werden daar vast gezet en de trui werd volgens mij in het rond gemaakt, dat weet ik niet precies meer.
En nou ja breien is toch weer een beetje anders en zou het jammer vinden als de naden snel los laten o.i.d hihi

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2023 om 10:51
Een dun bandje even lang als de schoudernaad .

Een soort biais bandje , ik weet zo gauw de naam niet , dat stik ik mee zodat het niet rekt .

Ik bedenk me ineens dat ik breiwerk altijd stik met naaigaren in de kleur van de wol .
Ik gebruik zelden de wol om het inelkaar te zetten .

Mijn moeder deed dit altijd en ik heb het overgenomen .
Ze deed dit omdat dan het uitelkaar halen makkelijker te zien was .
Er werd vroeger veel uitelkaar en uitgehaald om het weer te kunnen hergebruiken .






Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2023 om 11:13
Een tante van mij stikte breiwerk ook in elkaar. Ik heb het nooit gedaan. Naai je dan niet door de draad? Of zie je dat toch niet?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2023 om 11:28
Je ziet het niet 

Ik naai wel met een stompe naald .
Vroeger waren die vleermuis mouwen in de mode en die deed ze op de naaimachine , ging ook goed 
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: Belgiƫ
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2023 om 20:16
Ik heb eigenlijk alle truien gewoon met het garen waarmee ik gebreid heb in elkaar gezet. Zijkanten met matrassteek, schouders mazen of aan elkaar breien. Nooit problemen mee gehad.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns