Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat doen jullie met de kerst...

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wat doen jullie met de kerst...
    Posted: 21 December 2018 om 10:03
Wij kijken nu al een aantal dagen het programma mijn kerst is de beste...
Echt verschrikkelijk vind ik het want ze kraken elkaars traditie compleet af...

Zo maakt het mij nieuwsgierig naar jullie kerst tradities...
Wij hebben de kersttuin zoals ieder jaar...
En doen we gezellig bij oma cadeautjes onder de kerstboom die op eerste kerstdag worden uitgepakt...
En het eten is ook bij oma gezellig aan een grote tafel met meestal verschillende dingen voor ieder wel iets wat we lekker vinden...
Dit jaar is de kersttuin zowel eerste als tweede kerstdag open wat we normaal alleen de tweede zijn dus ben benieuwd...
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2018 om 10:33
Een kerstboom. zo laat mogelijk opgezet. Alleen wit en zilver.
Vroeger deden we dat op kerstavond als de kinderen in bed lagen en dan de verwonderde kopies als ze 's morgens de versierde kamer met brandende kaarsjes in kwamen.
Nu doen we het in de week vóór kerst.
Kerstontbijt bij kaarslicht en dan naar de kerk.
Verder is de invulling zoals het uitkomt. Meestal 1e dag gewoon thuis blijven
Tweede met bezoek of zelf op bezoek.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2018 om 10:53
We hadden een tijdje de traditie dat mijn man en 1 van de 3 zonen samen een rijsttafel maakten, daar begonnen ze dan al 1 a 2 dagen van tevoren aan. Dit jaar zouden we het niet meer doen. Wij zouden uit eten naar een bepaald restaurant. Maar nu blijkt dat restaurant 1e Kerstdag gesloten te zijn. Ok, dan toch maar de rijsttafel doen.  

Helaas moet ik dus bekennen dat het met Kerst bij ons wel een vreetfestijn is. Kerkgangers zijn we niet en dat gaan we ook niet alleen met Kerst doen. 

Ik doe zelf ook graag gezelschapsspelletjes, hopen dat de kinderen daar dan ook nog voor te porren zijn.

2e Kerstdag moeten mijn man en 1 van de jongens werken, dan doen we niets bijzonders en wordt het restjes van de rijsttafel eten.

De relatie van de jongste is net uitgeraakt (ze woonden pas sinds half oktober samen, alle meubels zijn er nog niet eens) en hij zou eigenlijk met zijn vriendin naar haar ouders in Tsjechië. Hij wou nu graag dat we ook wat op Kerstavond gingen doen anders zit hij daar maar zo alleen, nou dan doen we dat toch. We gaan dan met hem hier gourmetten. 
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2018 om 11:14
De kerstboom en andere kleine versieringen heb ik nu ruim 2 weken staan; al dat licht heeft wel wat. Met de kerstdagen zelf ben ik met mijn vriend op de Veluwe (hebben een arrangement geboekt waar het goed van eten en drinken is). Verder doen wij het heel rustig aan en gaan dan langzaam op naar het nieuwe jaar. Allemaal hele fijne feestdagen en zoals men hier in Limburg zegt: "Unne gooie Rutsch in 2019!"
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2018 om 11:18


Oh wat leuk om allemaal te lezen...
Hierboven mijn kerstwens voor iedereen...
Dat 2019 maar een geweldig handwerk jaar mag gaan worden voor ons allen...
Ben nu al benieuwd naar alle mooie creaties van 2019 ...
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2018 om 13:46
Hier staat een kunstboom met natuurproducten en wollen slingers. De oranje lampionnetjes die in de boom hangen, zien er leuk uit maar geven geen licht, ha-ha. Wij leggen wel een paar pakjes onder de boom maar die worden pas op oudejaarsavond geopend als mijn vader komt logeren. Er wordt hier gewoon gezond gegeten maar wel met een gezellig gedekte tafel met kaarsjes. Kerkgang, boswandeling, een gezelschapsspel, leuk TV-programma, lezen e.d. komt allemaal aan de beurt. Bezinning en eenvoud zeggen mij meer dan glitter en exclusiviteit. Lekker rustig dus.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2018 om 14:22
Andere kerstdagen ,maakte iedereen wat en nam dat mee naar degene die aan de beurt was . Toen mijn kleinzoon er was vond mijn jongste dochter het prettig om het voortaan bij haar te doen omdat kleinzoon dan gewoon op tijd naar bed kon ,ieder jaar wat later . We deden spelletjes e.d
Nu mijn oudste dochter niet in orde is doen we het maar rustig aan .
Als je je niet prettig voelt ben je in je eigen huis het meest op je plaats .

Als ze er nog anders over gaat denken horen wij het wel .
Hopelijk is het volgend jaar beter .
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 December 2018 om 18:27
Kerstavond gezellig uit eten met het hele gezin. Daarna gaan we de kadootjes uitgepakt. Eerste en tweede kerstdag weten we nog niet wat we gaan doen.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2018 om 12:40
kerstmis hier :
vroeger toen de kinderen nog thuis waren :
- boom pas gaan kopen en zetten na 12 december (omdat dan de oudste verjaart en zij ook een verjaardagsfeest zou hebben zonder al die kerst en nieuwjaarstoestanden)

nu : zit er zo ingebakken dat we het nog zo doen

vroeger : afwisselend kerst/nieuwjaar vieren met zijn ouders, broers en zus en hun kinderen waar iedereen iets van eten maakte en meebracht. En de andere afwisselende kerst/nieuwjaar met mijn ouders, broers en hun kinderen. Bij diegene dat het te doen was, die maakte het hoofdgerecht.
En op nieuwjaarsdag was het lopen en hollen om op het afgesproken uur met iedereen bij de respectievelijke ouders samen te komen om de nieuwjaarsbrieven voor te lezen.


Omdat dat op een bepaald moment allemaal niet meer haalbaar was, werd de beslissing genomen om kerst met de hele (en ik bedoel dan ook de ganse) familie langs mijn kant op een veel later tijdstip te vieren ergens in een bos, op een boerderij, aan zee (zijn al verschillende locaties geweest). We hebben dus al kerst gevierd in september, in mei, november, juni en dan namen wij de allereerste plastieken kerstboom mee van mijn ouders en hingen daar dan snoepjes aan een touwtje in als versiering. Gelukkig waren die eerste plastieken kerstbomen maar een stok met een paar takken aan en ging het ergens in een verloren hoekje in de auto.

nu : wordt er een datum geprikt ergens tussen kerst en nieuwjaar en komen de kinderen met hun kinderen naar hier. Worden dan ook ineens de nieuwjaarsbrieven gelezen en vanaf dit jaar heb ik voorgesteld om ieder iets te maken van eten. Ik het hoofdgerecht en de rest moeten zij maar verdelen.

met kerstavond en kerst zelf onder ons getweekes en gaan wij het groot pak voorbereiden dat de kleinkinderen spannend vinden (ze laten mij er regelmatig aan denken : bep, gaan we weer zo doen met dat pak doorgeven en ieder een zakske en als de muziek stopt dat ge het moogt opendoen en het eerste kadootje dat tevoorschijn komt dan in onze zak steken?) Tot nu toe hadden ze nog niet door dat ik op het kaske (afstandsbediening) drukte. Dit jaar zal ik er een script moeten bijhouden want ik heb voor de volwassenen sokken die ik er tussen wil steken en het is de bedoeling dat diegene met een maat 48 geen sokken maat 38 krijgt en vice versa. Voor de rest zijn het snoepjes ingepakt.




Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3612
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2018 om 15:38
klinkt allemaal heel gezellig bep 
maar mag ik vragen wat je met nieuwjaarsbrieven bedoelt
die jullie voorlezen?

Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3612
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2018 om 15:39
ik eet eerste kerstdag met man en zoon gourmet
en tweede kerstdag eet ik bij mijn moeder met mijn zusje 
we eten dan soep die mijn zusje maakt 
en kadetten met rosbief en ham


Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2018 om 17:15
Ik ben Bep niet ,maar het is een hele leuke Vlaamse traditie en dat moet Bep maar uitleggen .
Nu Bep er over schreef moest ik er ineens weer aan denken .

Ik kom niet uit Belgie ,maar heb wel familie die uit Belgie kwam en volgens mij hebben mijn ouders er een mengseltje van gemaakt .

Wij zeiden een gedichtje op, als ik me goed herinner ging het zo :

Als de klok twaalf slagen horen laat ,
En het oude jaartje ons verlaat
Dan wensen wij elkaar een gelukkig nieuwjaar .

Nieuwjaars morgen zonder zorgen
Zonder zorgen het hele jaar .
Dat wensen wij elkaar voor het komend jaar .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2018 om 19:35
Wij doen heel normaal en op 1 van beide dagen eten we bij de (mijn) schoonfamilie. Wij maakten dit jaar soep, brood, vla en pudding.
Het hoofdgerecht was verdeeld tussen mijn schoonmoeder en schoonzus. Deze verdeling wisselt, mijn schoonmoeder begint er langzaam
aan te wennen - ze vond het eerst moeilijk om wat uit handen te geven zodat we soms veel te veel hadden omdat zij ook "alles" gemaakt had.
Straks op oudjaar bakken we oliebollen en appelflappen en op nieuwjaar is er dan meestal Servische bonensoep wederom bij mijn
schoonouders. Gelukkig nieuwjaar smak smak, lang niet gezien trouwens - is dan een veelgehoorde kreet.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2018 om 14:37
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwjaarsbrief

niania hierboven in de link kunt ge lezen wat een nieuwjaarsbrief is.

van in de eerste kleuterklas tot ge naar het middelbaar gaat schrijven ze in de scholen een nieuwjaarsbrief ofwel op een zelfgeknutselde brief met de attributen (als ze die nodig hebben) ook zelf geknutseld ofwel op een exemplaar met een bedrukte tekening op de voorkant en naargelang het leerjaar dat ge zit met gewone lijntjes, of 1 met nog hulplijntjes tussen (om echt tussen de lijntjes te kunnen schrijven).


De door de jongste kleindochterzelfbedachtegeneralerepetie nieuwjaarsbrief in de keuken (voor mij) verliep veel beter dan toen ze voor hem stond. In de keuken had ze haar brief niet voor zich en deed ze de gebaartjes erbij. Halverwege stopte ze, ging ze haar knutseltje halen en begon ze opnieuw en ik ik moest meedoen (want ik had de helft toch al gehoord en gezien). Toen HET moment aanbrak voor haar peter had ze een brief in haar handen en kon ze de gebaartjes (huilen, blij, pijn, verdriet) niet meer doen en dan moest ze nog het zonnetje doen. Dus heb ik de brief overgenomen en voor haar gehouden zodat ze haar zelfgemaakte zon toch voor haar gezichtje kon houden. Dus vanaf nu hebben wij een heel jaar een zonnetje dat op bezoek komt.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2019 om 13:00
Oh dat klinkt echt wel heel leuk bep...

Nou hier hebben we afgelopen kerst het volgende gedaan...
We zijn op 1e kerstdag om 10 uur bij mijn schoonouders gearriveerd...
Hier hebben we vanaf 11.00 uur brunch gehad tot en met een uur of 15.00 uur...
Hierbij kwam er een hoop lekkere dingen op tafel voor ieder wel iets wat we lekker vinden...
Tussen alle lekkere dingen door hebben we de cadeautjes uitgepakt...
Waarbij er zelfs op 2e kerstdag nog verrassingen ( vergeten cadeautjes ) tevoorschijn kwamen ...
Daarna hebben we om 16.00 uur de kersttuin geopend waarbij we dit jaar veel gasten hebben gehad...
Na sluiting om 20.00 uur hebben we nog lekker toastjes met vanallerlei lekkers erop gegeten en was het daarna tijd om naar huis te gaan...
(warmte na in de kou buiten en eten maakt al snel slaperig)...
2e kerstdag was niet iedereen er maar hebben we het toch heel gezellig gehad...
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns