Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat eten we vandaag?

 Reageer Reageer Pagina  <1 34353637>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 November 2019 om 09:18
Die petjesworst ken ik inderdaad ook van vroeger. Lunchworst in macaroni is in een aantal gezinnen traditioneel. Maar je kunt er dus iets meer mee. Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen. Er zijn meer eetbare zaken van vroegah die tegenwoordig een 2e leven kennen.
Spareribs is populair. In mijn jeugd was dat op de vrijdag de dagaanbieding bij de slager. Goedkoop en in een behoorlijke hoeveelheid vlees want het loonzakje kwam op vrijdag pas binnen als vader thuis kwam, en moeders moest toch maar voor een fatsoenlijk maal zorgen waar een vent op kon werken. In die tijd werden bonen of paddestoelen niet als  een hoogwaardige eiwitleverancier beschouwd.
Een lange tijd zijn kippenmaagjes (te gebruiken als stoofvlees) niet meer te vinden geweest in winkels. Onder invloed van de eetgewoontes uit zuidelijke landen en het Caribisch gebied verkoopt de poelier op de markt dit weer, al schoon gemaakt en spotgoedkoop.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 November 2019 om 10:25
Machtelt, mijn man gebruikt ook lo salt ,maar hij doet maanden met een busje .

Omdat ik een slechte slaper ben ,hoorde ik laatst ' nachts op de radio een programma over zoutgebruik .
Dat kunnen ze beter overdag doen .
.
De fabrikanten proberen het wel naar beneden te krijgen, volgens haar ,maar de klant wil het niet .
Dat vind ik onzin ,want dan doe je er zelf zout bij als je dat wilt .

Die mevrouw vertelde dat in een fricandel ,niet dat ik die eet , al bijna de hoeveelheid zout zat voldoende voor 1 dag .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 November 2019 om 11:05
Ik maak zelf zoute nootjes door ze licht in te smeren met olijfolie en dan te strooien met Losalt. Ik vind ze zout nu eenmaal lekkerder. Ongezouten gooi ik ze in brooddeeg in de broodbakmachine. Ik gebruik al sinds ik eind 40 begin 50 was Losalt. De familie heeft er niets van gemerkt, dat ik overgestapt was op een ander zout. Niks zeggen dom kieken, zeiden we vroeger thuis. Ze hebben ook vaak vegetarisch gehakt in de pastasaus gegeten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 November 2019 om 11:41
Ik weet bijna zeker dat je al bij een baby moet beginnen .

Ik maakte voor de kinderen altijd alles zelf met de roerzeef ,zonder zout .


Mijn man heeft toen we pas getrouwd waren ,erg moeten wennen ,zij aten thuis echt bremzout .Als ik de scheppen zout zag die bij de aardappels gingen . Mijn schoonmoeder deed ook gesmolten boter over de sla .
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 November 2019 om 12:50
Vandaag eten wij geroerbakte zalm met aardappelpuree
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 November 2019 om 13:26
Andijvie met speklapjes hmmm...
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 November 2019 om 13:37
Dilianne, hoe maak je dat klaar ,? Geroerbakte zalm ?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2019 om 11:15
Ik ben ook van de zoutarm en ik geniet dus erg van de dingen waar zout op zit, de bal gehakt, de pannekoek, het eitje - ik ben zo opgevoed.
De grote fabrikanten maken niks omdat ze begaan zijn met onze gezondheid, het gaat gewoon om het gewin. Zodra je etiketten gaat lezen, vallen
de schellen je van de ogen. Maar zout en suiker (in zijn vele vormen) vallen in dezelfde categorie, het is goedkoop, het conserveert en de
consument koopt toch wel.
Dus straks bak ik weer zelf brood waarvan ik weet hoeveel zout/suiker er in zit met meel van de molen.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 09:35
Ik kook zonder zout, maar wel met veel kruiden/specerijen.
Voornamelijk die uit Azië. 
(Invloed van mijn jeugd door veelvuldig eten bij Indische buren, veel lekkerder dan boerenkool)

Welke kruiden/specerijen gebruiken jullie het meest?

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 11:02
Specerijen die ik gebruik zijn geelwortel, komijn, koriander, laos, citroengras, dille, dragon, cayennepeper, fenegriek.

Tuinkruiden: lavas, melisse, bieslook, oregano, selderij, peterselie, thijm.

En de natuurlijke inheemse kruiden uit de tuin: brandnetels, paardebloemblad, smalle en brede weegbree, duizenblad, herderstasje.   

De smaak van Hollandse pot waardeer ik evengoed als meer exotische smaken. Ik gebruik de kruiden zo zuiver mogelijk. Dus geen fabrieksmatige mengsels met extra toevoegingen.   
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 11:45
Ik hou erg van kerrie en van paprika (de milde vorm), ik kan erg genieten van zout op een gekookt ei vooral omdat ik weinig zout eet.
Ook rozemarijn uit de eigen tuin, heerlijk.
Maar wat eten we vandaag . . . we eten vandaag "uit" dus het is nog een grote verrassing.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 12:23
Wij eten ook zeer zoutarm. Mijn moeder mocht niet of nauwelijks zout en heeft mij zoutarm grootgebracht. Ik lust dus geen zout over bepaalde dingen zoals een ei. 

Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ook rozemarijn uit de eigen tuin, heerlijk.

Goed dat je me daaraan herinnert, LW!!! Mijn rozemarijnplant heb ik twee jaar geleden eruit gegooid omdat die helemaal verhout was. Ik moet nog steeds een nieuw plantje kopen. Rozemarijn smaakt geweldig!  
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 13:21
Ik doe ook nooit zout in het eten bij het koken .
Wie zouter wil doet het er maar zelf bij .

Ik kijk vaak naar dat kookprogramma op de Belgische TV Ik geloof Canvas .
Ik sta dan altijd versteld hoeveel zout hij gebruikt en boter .

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 13:26
Overigens heb ik andijvie gegeten en mijn man stoofpeertjes .

Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 14:08
Vandaag een grote pan erwtensoep aan het koken, lekkere winterkost! Was gedeeltelijk voor vandaag bedoeld, maar de buurvrouw vroeg of we zin hadden om vanavond te komen gourmetten, dus morgen een bordje erwtensoep en de rest in porties in de vriezer, voor als ik eens weinig tijd heb.
Ondertussen ook bezig met het maken (als 'voorraad achter de hand' voor drukke dagen) van een stoofschotel, met o.a. rundvlees, pompoen en dadels als hoofdingrediënten (en dan allerlei dingen erin zoals kruidnagel, laurier, tijm, sjalotjes...). Mjammie, laat die winter maar komen! Ik ben er (bijna) klaar voor!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 14:42
Ik vind erwtensoep iets dat de dag erna haast lekkerder is, dus het lijkt me geen straf om dat morgen pas te eten.
@kamilla, de mijne zijn ook stakerig aan het worden, misschien dat ik ze stekken kan. Ik heb dit jaar ook een laurierboompje (Laurus nobilis) gekocht,
alleen al door de bladeren aaien geeft een heerlijke geur - ik heb nog niet durven oogsten . . .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 14:59
Erwtensoep is inderdaad de volgende dag lekkerder .

Voor noodgevallen ligt er nog zuurkool stamppot en boerenkool stamppot in de vriezer .

Ik vind het met een kieskeurige man best lastig in de winter wat gezonds op tafel te zetten .

Hij bracht laatst zalm mee . Ik heb het precies klaargemaakt zoals op de verpakking stond ,met de kookwekker er naast ,maar om nu te zeggen dat ik het lekker vond .
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 18:02
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Specerijen die ik gebruik zijn geelwortel, komijn, koriander, laos, citroengras, dille, dragon, cayennepeper, fenegriek.

Ha, de eerste 5 zijn Aziatische specerijen! Bovendien de basis voor (je eigen) kerrie.

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Tuinkruiden: lavas, melisse, bieslook, oregano, selderij, peterselie, thijm.

En de natuurlijke inheemse kruiden uit de tuin: brandnetels, paardebloemblad, smalle en brede weegbree, duizenblad, herderstasje.   

De smaak van Hollandse pot waardeer ik evengoed als meer exotische smaken. Ik gebruik de kruiden zo zuiver mogelijk. Dus geen fabrieksmatige mengsels met extra toevoegingen.   

Je bent je er hopelijk van bewust dat de genoemde tuin- en inheemse kruiden voornamelijk geneeskrachtige kruiden zijn?

Hollandse pot kan ik maar ten dele waarderen, als ik dat al maak, dan altijd met een Aziatische twist. Spinazie bijvoorbeeld met gebakken ui, paprika en tomaat er doorheen, afgemaakt met eigen gemaakte kerrie.
Boerenkool wordt gewokt/gebakken met ui, paprika, tomaat en knoflook, op het laatst bedruppelt met sojasaus en vermengt met Bami Trafasie (Surinaams/Hindoestaans kruidenmengsel).
Alleen lof met ham uit de oven volgens een Belgisch recept is redelijk "normaal".Wink
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 18:18
Zeker ben ik me bewust van de geneeskracht van inheemse kruiden. Vaak wordt daar spannender over gedaan dan nodig is. De Aziatische kruiden hebben evengoed geneeskrachtige kwaliteiten alleen zijn de meesten zich daar niet van bewust. Denk maar aan de ayurvedische kruiden en kookkunst.     
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2019 om 10:50
Het is niet zo zeer omdat het spannend of gevaarlijk zou zijn, een normaal denkend mens eet immers geen kilo peterselie om te kunnen hallucineren, en meidoorn of monnikskap worden normaal gesproken niet in de keuken gebruikt, maar meer dat het lichaam went aan dagelijks kleine hoeveelheden, zodat als het kruid wordt ingezet als geneesmiddel, de geneeskracht minder effect heeft..
Er is een goede reden waarom Hildegard von Bingen al in de middeleeuwen adviseerde om de dagelijkse kruidenthee (of de gekruide wijn) niet elke dag van dezelfde kruiden te drinken.

Ayurvedische kruiden zijn mij bekend, niet allemaal van de tientallen die er zijn, en ook een aantal van de eetrichtlijnen is mij bekend. Overigens zijn de kruiden en eetrichtlijnen maar een (al dan niet kleiner) onderdeel van het totaalpakket, wat verrassend veel overeenkomst heeft met datgene wat momenteel door westerse artsen wordt gepropageerd. 
Het gedachtegoed verschilt uiteraard, maar de "uitkomsten" niet zo heel veel, zij het dat de ayurveda meer differentiatie kent, toegespitst op het type mens.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 34353637>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns