Wat eten we vandaag? |
Reageer | Pagina <1 353637 |
Autheur | |||
francis3
Hobbywonder Lid sinds: 20 Januari 2012 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 559 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Straks ga ik witte-kool-soep maken. Het recept daarvoor is vrij eenvoudig (voor mij toch althans)
Boodschappenlijstje Witte kool (of spitskool) Witte selder 1,5 Groene paprika 2 ajuinen 1 vleestomaat 1 pak passata 2 vleesboulionblokjes Bereiding Selderstengels losmaken, en in water goed spoelen, dan in kleine stukjes snijden Paprika opensnijden, al het wit en al de zaadjes eruit doen (voer voor de kippen) de stukken schillen (voor wie last heeft van maagpijn bij het eten van paprika's) en in kleine stukjes snijden. De twee ajuinen pellen en in stukjes snijden De tomaat pellen en in stukken snijden Witte kool of spitskool (kun je gesneden kopen) Alles in een grote kastrol kieperen, de passata erop gieten, aanvullen met water de boulionblokjes erbij doen en een uurtje laten koken. Naargelang kun je de soep dan mixen. Voor degenen die moeite hebben met slikken en alles drinken door een rietje de soep dan nog eens zeven. Ik zou zeggen.....Smakelijk
|
|||
handwerkjuffie
Hobbywonder Lid sinds: 25 Augustus 2016 Locatie: Gld. Status: Offline Points: 623 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Wij gebruiken ook weinig zout. Als ik bijv. bospeen of zo heb, vind ik dat de smaak zónder zout veel beter tot zijn recht komt dan mét zout, dus daar gaat het helemaal niet in. Ik heb ongeveer een bus zout (zit daar 600 gram in? die van Jozo met jodium) waar ik een kleine anderhalf jaar mee doe. Toevallig twee weken geleden maar een nieuwe bus aangeschaft, maar ik heb me rót lopen zoeken in de winkel, had geen idee waar het stond :).
Lavas vind ik heel lekker in de soep, en verder ook (afhankelijk van het soort gerecht): kerrie, gember, paprika(poeder), knoflook, tijm, oregano, ui, basilicum, selderij, tomaten e.d. om meer smaak aan het eten te geven. (Zo goed als) zoutloos is heel goed te doen. Apart recept, francis3: ik sla het op, dan maak ik het ook een keer. Altijd leuk om verschillende soepjes te proberen! Dank je! |
|||
Cocos
Hobbywonder Lid sinds: 07 April 2018 Locatie: Flevopolder Status: Offline Points: 611 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vooral rozemarijn, omdat die de laatste jaren zo overdadig groeien. Ook Salie uit de tuin. Citroenmelisse met munt voor de thee. Bieslook op brood, selderij, peterselie, alleen als het nog vers aan de groei is in de tuin. Thijm soms, omdat ik die plantjes moet ontzien. Ze moeten de kans krijgen weer te groeien nadat ik heb geplukt. Lavas (Maggikruid) heb ik veel gebruikt. Die zaait zichzelf spontaan uit, zodat je daar makkelijk te veel van krijgt. Maar in een droge zomer verdwenen al mijn maggi planten en ze kwamen niet meer terug. Die mis ik erg. |
|||
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ik heb vandaag de Römertopf weer eens uit de kast gehaald en iets gemaakt en gegeten wat ik nog nooit gegeten had. Ganzenpoot.
Hij lag er niet alleen in, ze waren met zijn 2-en (maar nog niet genoeg ontdooid om uit elkaar te halen) eromheen had ik spekjes, ui, laurierblaadjes,
kruidnagels, bakje courgetteprut, bakje pastasaus (beide uit de vriezer), zuurkool, ananas uit blik, flesje lentebok en een kip bouillonblokje
Oftewel ik heb behoorlijk opgeruimd
Het hele huis rook de hele middag adembenemend hemels, want iets na 12-en de oven in en iets na 17u de oven uit
Volgens een ganzen recept uit het Römertopf boekje moest je de gans eerst aanbraden, nou dat soort stappen sla ik tegenwoordig over.
Het vlees viel zo van de botten af, is iets roder dan kip - het doet denken aan wild en was lekker oftewel ik ben van plan om eens vaker gans te halen.
Ook de groente had ik nog nooit zó gegeten, iets minder zout had wel gekund maar ook dat was lekker gewoon op het bord door de piepers geprakt.
|
|||
francis3
Hobbywonder Lid sinds: 20 Januari 2012 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 559 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ik heb ook zo'n kartonnen strooibus voor zout. Ik heb die al jaren, Het zout zelf, dat koop ik in colruyt of oke, maar dat zit in van die vervelende plastieken zakjes, en dat strooit voor geen meter. Dus ik heb daar het volgende op gevonden. Is de bus bijna (of helemaal) leeg, dan knip ik een klein hoekje van dat rot-plastieken zakje af en giet het zout over in die kartonnen bus. (het deksel kan je voorzichtig en gemakkelijk er uit halen)
Graag gedaan. Btw; (tussen haakjes) de soep was weer heel lekker. |
|||
francis3
Post Options
Thanks(0)
|
||
Voorschrift voor vandaag: Wortelstoemp Benodigdheden: Kilo wortelen Vier uien Kilootje patatten 1 Boulionblokje Recept Schil de wortelen, uien en patatten Snij alles in kubusjes van ong de grootte van de wortelen, maar hou de drie wel apart. Smelt boter in een kastrol en als die klaar is, leg dan eerst de uien, dan de wortelen en daarbovenop de patatten, daar boven op de boulionblokjes, het deksel op de pan en zachtjes laten gaar worden. na een poosje zachtjes omroeren en zorgen dat het niet aanbrandt. Als de wortelen gaar zijn, neem je de stoemper en je stoempt alles goed dooreen. Het geeft niet als er hier en daar nog wat kleine stukjes in zitten. Goed roeren, en klaar. |
|||
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
En dat heet bij ons hutspot .
Wordt in Leiden gegeten bij het vieren van Leidens ontzet in Oktober Dat was na de 80 jarige oorlog . |
|||
Teunis
Duizendpoot Lid sinds: 24 Oktober 2019 Locatie: Drenthe Status: Offline Points: 165 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Een vriend van ons is jager, en met regelmaat kregen wij iets van zijn vangsten. Helaas hebben wij vastgesteld dat bijna al het wild qua smaak een ondertoon heeft van lever. Lever vinden wij niet lekker. Wij zijn voorstanders van oogsten uit de natuur, maar vlees oogsten uit de natuur, nee, het beetje vlees wat wij (nog) eten moet wel in onze smaak vallen. Als compromis houden wij kippen, konijnen en schapen. We voeren zo veel als mogelijk op een natuurlijke wijze en slachten de dieren zelf, nadat ze diervriendelijk hebben geleefd. In de loop der tijd zijn we ook begonnen met een groentetuin, omdat plukken in de natuur uiteindelijk een hele opgave is gebleken als je echt elke dag je maaltijd wil plukken. Vandaar wederom een compromis. Pesticiden vrij, en gevoed met de mest die onze dieren produceren. En natuurlijk smokkelen wij ook wel. Vis is zelf te vangen, maar zoetwatervis is erg graterig, en de zee is minstens 200 km van ons vandaan. Bovendien is het aas voor zeevis duurder dan de vis zelf in de winkel. Ook sommige groenten is goedkoper in de winkel dan wat het kost om zelf te telen. 2x daags een geit (of een koe) melken zag ik ook niet zitten.
|
|||
Hobbydoos_gebruiker
Hobbyguru Lid sinds: 09 Oktober 2012 Locatie: Brabant Status: Offline Points: 3045 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Lekker ouderwets wortelenstamppot met schouderkarbonade. Yummie!
|
|||
francis3
Post Options
Thanks(0)
|
||
@ Teunis, volgens mij maken ze het zeee-lokaas duurder dan de vis, omdat ze anders geen vis meer denken te verkopen.
|
|||
Teunis
Duizendpoot Lid sinds: 24 Oktober 2019 Locatie: Drenthe Status: Offline Points: 165 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dat zou best eens kunnen, een ons zagers is duurder dan een ons biefstuk! Daarnaast komt die 200 km heen en 200 km terug er nog bij. Op 1 dag te doen maar dan is er weinig vistijd, dus een overnachting op een camping komt er ook nog bij. De vis wordt duur betaald Dan toch maar vis uit de diepvries van de Jumbo, of 'vers' van de viswinkel. By the way, een blikje vis door de sla is goed te doen, hoor. (ik bedoel de inhoud van dat blikje, niet het blikje zelf)
|
|||
Reageer | Pagina <1 353637 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |