Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat is dit?

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wat is dit?
    Posted: 24 Oktober 2021 om 11:02
Hallo,
ik heb heel veel restjes haakgaren gekregen van mijn oma maar nu zat er ook een soort stok bij.. iemand enig idee waar dit voor is?



Hoop dat ik het in goede topic plaats haha
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2021 om 11:24
ik weet niet wat het is of waarvoor het diende, maar in mijn ogen kunt ge er mee stokhaken. Die sleuf is handig om uw haaknaald in te steken dan om vijf draden te pakken.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2021 om 12:40
Ik dacht het gebruikt werd om garen stukjes af te meten. Mijn moeder had iets in die geest. Je wikkelt garen erom heen. Door de gleuf kun je de schaar laten glijden en het garen doorknippen. Heb je allemaal stukjes van gelijkte lengte. Mijn moeder gebruikte zoiets om de stukjes garen te knippen om er een smyrna tapijt mee te knopen. Ik dacht wel dat het hij haar een plat ding was. Deze lijken mij te kort om te kunnen knopen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2021 om 13:23
Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben Bep, dat het voor stokhaken is. Had er nog niet van gehoord, is wel een mooie techniek volgens mij, wat ik zie kwa plaatjes
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2021 om 14:22
Dit ziet er net zo uit als de stok van mijn borduurraam. In die gleuf kun je de klem vastzetten die het linnen strak trekt. Ik weet het niet zeker maar het ziet er wel zo uit.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2021 om 17:53
Je zit in het goede topic. Dit is een goede leer om moeders, tantes en oma's bijtijds te vragen naar handwerktechnieken en materialen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2021 om 06:33
Magtelt het enige wat ze mij had verteld was dat zij niet meer haakt en breit en dat ze heel veel garen had. En aangezien wij afgelopen weekend mijn verjaardag vierden heeft mijn verloofde haar opgehaald en alles in dozen in de auto mee genomen.
En zondag ben ik dan gaan bekijken wat er eigenlijk allemaal bij zat haha.. dus kon het haar toen ook niet vragen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2021 om 09:14
Maar ze is er nog en je kunt haar bellen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2021 om 09:15
Dat is waar. Maar dacht vraag het hier even misschien komen we er uit
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2021 om 20:25
Vandaag moesten we op visite en oma was er ook, had de stok dus mee genomen om te vragen waar het voor is. Zij wist het ook niet 🤣
Ze dacht misschien aan iets om borduurwerk aan vast te maken om op te hangen maar zeker weten deed ze niet
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2021 om 08:36
Ik weet niet hoe lang de stok is, maar hij zal zeker nut hebben bij stokhaken oftewel bezemsteel haken. Ik heb wel eens bij kringlopen handwerkspullen gekocht, waarbij dan ook dingen zaten, die ik niet herken, ook niet uit oude boekjes.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2021 om 10:40
Bij ons op hobby is een vrouw die halfzijdig verlamt is ,zij heeft zo een stok met gleuf om haar kaarten in te zetten ,wij breien en zij gaat met nog een persoon kaarten spelen en zo zijn ze ook bij de groep
Het lijkt hetzelfde maar zal wel voor iets anders dienen, denk ik
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2021 om 14:07
Originally posted by Liesanne88 Liesanne88 wrote:

Vandaag moesten we op visite en oma was er ook, had de stok dus mee genomen om te vragen waar het voor is. Zij wist het ook niet 🤣
Ze dacht misschien aan iets om borduurwerk aan vast te maken om op te hangen maar zeker weten deed ze niet


Volgens mij is het toch een stok van een borduurraam net als jouw oma zegt, waar je het borduurwerk tussen kunt klemmen. Zoek maar eens op internet dan vindt je dit vast wel.
Back to Top
Liesanne88 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 23 Juni 2021
Status: Offline
Points: 276
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Liesanne88 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2021 om 21:19
De stok is net geen 2 handlengtes lang..
Ik denk dat ik het kwa stok haken gewoon eens moet proberen of dat fijn wil hiermee.
En iets voor borduurwerk spannen ofzo blijft ook nog steeds open ala optie haha
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2021 om 10:54
ik vind het bijzonder dat ik 2x ! lees dat Dilianne zegt dat het waarschijnlijk een onderdeel van een borduurraam is omdat het eruit ziet zoals de onderdelen van haar borduurraam en dat jij Lisanne en ook anderen hier maar blijven raden wat het kan zijn zonder eens bij een handwerkzaak te vragen of het idd een deel van een borduurraam is. Question
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2021 om 16:01
ge kunt die stok ook nog gebruiken voor een macramé muurhanger te maken. Er zijn er veel schone maar ge moet van knopen leggen houden, in alle bochten en richtingen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2021 om 15:58
Carolina , jij denkt dat ze in een handwerkzaak nog weten hoe dingen heten?

Ga maar een vragen om een merknaald of een maasnaald .

Ik zit het dichtst bij een deel van een borduurraam .
Je klemt het er aan de bovenkant in vast, en dan zitten er aan de zijkant knoppen aan zodat je het op kunt rollen,zodat je niet zo'n grote lap hebt .
De stokjes van Lidwina ken ik ook nog wel ,je draaide de smyrnawol erom en dan snee je met een soort scheermesje door de wol . Later kreeg je die bundeltjes ,maar die stukjes waren i.dd langer .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2021 om 19:22
bij mij in de handwerkzaak kan ik alles nog gewoon vragen en krijg antwoord.
in mijn vaste winkeltjes in Amsterdam ook trouwens.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2021 om 19:52
Dan heb je geluk .

Ik had hier laatst bij AH een biet gekocht en toen stond er knolraap op de bon .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2021 om 19:56
Ik heb net in een paar handwerkboekjes uit 1889 zitten kijken ,maar daar
Kwam ik het ook niet in tegen
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns