Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenWeet iemand hoe dit zit ?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Tess View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Maart 2006
Status: Offline
Points: 227
Direct Link To This Post Onderwerp: Weet iemand hoe dit zit ?
    Posted: 26 Januari 2007 om 14:11

Hallo dames !

Naast dit forum schrijf ik ook mee op een forum waar veel moeders met kleine kinderen en zwangere vrouwen zich bevinden. Op dat forum heb ik ook wat foto's van mijn haak creaties laten zien. Nu krijg ik zeer regelmatig de vraag: "verkoop je ze ook en/of kan ik iets bij je bestellen? ' Op zich lijkt het me heel leuk om een webwinkeltje op te starten en daar iets met mijn haakcreaties te doen. Al komt daar natuurlijk best heel wat bij kijken.

Nu heb ik alleen 1 vraag waar ik zelf niet uit kom. Ik heb een aantal beestjes gemaakt zonder patroon. Het lijkt me dus geen probleem om deze te verkopen.
Maar nu heb ik ook een aantal beestjes gemaakt met patroon zoals bijvoorbeeld de kippetjes. Ik vraag me nu dus af of ik die zo maar mag verkopen.

Aan de ene kant denk ik van wel, ik verkoop het eindproduct naar eigen invulling en niet het originele patroon. Als ik bijvoorbeeld een jurk uit de Knip zou maken en die later zou verkopen mag dat volgens mij best. Je ziet ook regelmatig mensen op creabeurzen die bijvoorbeeld poppen maken n.a.v. een patroon uit een boekje en die poppen zelf daar verkopen. 

Maar aan de andere kant denk ik weer van "raak ik niet in de problemen door kippen te verkopen waarvan het oorspronkelijke patroon niet van mij is.

Wat denken jullie ? Heeft iemand hier ervaring mee of kan hier een zinnig antwoord op geven ?

Als ik daar uit ben ga ik wel een verder kijken of het een haalbaar plan is.

Alvast bedankt !

Liefs Tess
Back to Top
hobbydoos View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar


Lid sinds: 09 September 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1047
Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2007 om 15:23

Hallo Tess,

Moeilijk onderwerp snij je hier aan.

Je kunt het vergelijken met bijv. een bouwtekening van een architect. Je mag zomaar niet een bouwtekening van een architect gebruiken. Of je kunt het vergelijken met muziek waarbij je een cover uitvoert van een andere muzikant. Je moet dan de bedenker een vergoeding betalen.

Het verschil zit hem in dat bij muziek er een organisatie bestaat die de gelden incasseert (buma/stemra). Bij patronen van breien etc. bestaat die organisatie geloof ik niet. Als de bedenker er achterkomt moet die zelf er voor zorgen dat ie zijn geld krijgt.

Ik weet bijv met foto's met auteursrecht dat dit kan oplopen tot zo'n 5000 euro per overtreding. Als de ontwerper er achterkomt wordt er een schatting gemaakt van hoeveel je er gemaakt hebt plus een boete.

Als het een hobby blijft is het geen probleem, als je er meer gaat maken (beroepsmatig) dan kun je beter eerst afspraken maken.

 

Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2007 om 15:53

Ja klopt zeker ik weet als ik op een braderie stond met maasels voor baby born dat de naam niet op het pakje mag staan en ook niet op je kraam.

Dus zolang je die naam niet laat zien en alleen de poppen er staan met kleding die je zelf maakt het wel mag.

De boete,s zijn heel erg hoog.

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 23 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2042
Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2007 om 20:27

Ha Tess,

Ik vroeg me al af of het "onzeTess" was die ik tegenkwam op een ander forum. hihi dat klopt dus.

Wij maken bij onze tassen geen gebruik van een patroon. Zo voorkomen we evt. problemen.

Maarja, hoe vaak kun je het wiel uitvinden? Net als met gehaakte bloemen. Die zijn toch onderhand wel allemaal al uitgewerkt.

Ik heb ook al eens gehoord dat je ook niet zomaar stof van, bv Laura asley mag gebruiken en dan de tas verkopen.

Voor de P/M bag Syl heb ik een afbeelding gebruikt van een ontwerpster. Ik heb haar naam kunnen achterhalen en haar een foto van de tas gestuurd. Ze vond 'm erg mooi, maar officieel mag dat dus niet. Ik heb nu toestemming van haar, maar ik mag 'm niet verkopen.

Ik heb ook al eens gehoord dat als er 6 (?) verschillen zijn dat het dan mag?????

Ben benieuwd, groetjes Syl

Groetjes Syl
Back to Top
Tess View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Maart 2006
Status: Offline
Points: 227
Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2007 om 17:09

Ja lastig onderwerp hé... Ik kom er zelf ook niet helemaal uit. Net wat je zegt, hoe vaak kun je het wiel uitvinden. Een bal haken is een bal haken en of mevr de Bruin en mevr. de Vries dit in 1983 ook gedaan hebben tja, ergens kun je daar toch geen rekening mee houden ? Dan kun je op haak gebied nog maar zeer weinig doen zonder dat je iets maakt wat op iets lijkt wat iemand al eens eerder gemaakt heeft.

Als ik zou besluiten om er inderdaad mee door te gaan,
wat afhankelijk is van hoe is het allemaal loopt met en na de bevalling, dan zou ik mocht ik het patroon van de kip willen gebruiken contact opnemen met de mevrouw die het ontworpen heeft. Om te vragen hoe en wat. Als blijkt dat er hoge kosten aan verbonden zitten dan heeft het voor mij weinig zin om ze te verkopen. Het is voor de lol en omdat mensen er naar vragen.

Ik heb geen zin om een copycat te worden, maar soms ontkom je er niet aan als je bepaalde vormen wilt gebruiken. Ik vind het wel belangrijk dat je een eigen stijl creeert. Ow en Syl, klopt hoor op het andere forum ! Ik dacht, die hebben er vast vaker mee te maken gehad.

Ik kreeg daar trouwens een antwoord waar je nog niets mee kunt, "nee dat is diefstal". Kijk zo ver was ik ook al...dat ik niet zomaar het patroon van de kip mag gebruiken zonder consequenties.

Liefs Tess
Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2007 om 18:24
Is er op internet niets te vinden over copyright?
Back to Top
Rubia View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 30 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 520
Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2007 om 21:14

Tja, ik denk dat ik de makers van de patronen die je wel hebt aan zou schrijven en voorleggen wat je plannen zijn. Als zij geen bezwaar hebben tegen je activiteiten heb je dat in ieder geval zwart op wit staan. En volgens mij zijn patronen die enigzins anders zijn dan de patronen die je op papier hebt staan geen originele patronen. Dat kan in ieder geval nooit bewezen worden. Het kan wel heel erg toeval zijn dat jouw creaties veel lijken op die uit die boekjes maar het is in Nederland nog altijd zo: "wie eist, bewijst" Zij zullen dus moeten bewijzen dat jij die ontwerpen oneigenlijk gebruikt hebt. Als ik het zo lees ben jij creatief genoeg om zelf patronen te ontwerpen. Laten vastleggen, ben je van alle gezeur af.

Ben benieuwd...


Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 23 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2042
Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2007 om 21:24
Mogen we eigenlijk wel de patronen van haak en breiwerk naar elkaar doorsturen????
Groetjes Syl
Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2007 om 22:28

Als je in een handwerkzaak garen koopt kan je er ook een kopie van het patroon bij krijgen , ik den k dat patronen doorgeven geen punt is.

 onze breister van de zaak, heeft zoveel truien voor klanten gebreid  en die moeten daar ook voor betalen. logisch natuurlijk. Ik denk ,als je iets maakt uit een bestaande handwerkboek dat er geen bezwaar aangetekend kan worden als je het product verkoopt. Wij hadden een klant die stapel was van sokken breien.Een keer per jaar verkoopt ze de sokken op een braderie.

Alles komt natuurlijk wel uit een handwerkblad.

Groetjes Catharina

Back to Top
Ratlover View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 27 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 805
Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2007 om 08:04
Originally posted by Syl*** Syl*** wrote:

Mogen we eigenlijk wel de patronen van haak en breiwerk naar elkaar doorsturen????


officieel niet. daarom moet je het ook nooit rechtstreeks op het forum zetten.
Groetjes van Lieke

Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 20 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4453
Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2007 om 10:32

Had net een gesprek met mijn man over dit onderwerp en je hebt helemaal gelijk Syl.Officieel mag het allemaal niet. Wat wij in de winkel deden was eigenlijk ook niet wettig. Dus dames mondje dicht hoor Nee hoor dat is een grapje, het gebeurt overal maar het mag dus niet.

Bedoel jij een patroon Syl.op het forum zetten?

Groetjes Catharina

Back to Top
Tess View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Maart 2006
Status: Offline
Points: 227
Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2007 om 11:20

Ik ben blij dat ik niet de enige ben  Foei Catharina

Het blijft een moeilijk verhaal hoe je het ook went of keert. Als je alles volgens het boekje zou moeten doen zou je dus geen patronen moeten gebruiken, doorgeven, overleggen etc.

 

Liefs Tess
Back to Top
Viola View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 22 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 188
Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2007 om 15:56

Moeilijk hoor dames maar ik denk niet dat we er zo`n probleem van moeten maken. Er is altijd wel iets te veranderen aan patroontjes toch?

Dus bewijs maar eens van wie het patroon is. Kijk je moet geen woekerprijzen voor patronen vragen of uberhaubt verkopen. Maar kant en klare kledingstukken hetzij gehaakt gebreidt of genaaid verkopen moet toch wel kunnen.

Als ik patronen koop heb ik wel betaald voor de patronen.

http://ensaid.webklik.nl/page/ensaid-rotterdam
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns