Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

welk garen komt overeen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: welk garen komt overeen
    Posted: 25 Augustus 2014 om 14:06
Ik wil op drops design een patroon zoeken om te maken.
Nou wil ik de fenna garen daarvoor gebruiken.
Nu kun je zoeken op drops. Maar heb te weinig ervaring om te weten welk drops garen overeen komt met de fenna.
Wie kan mij daar evt bij helpen?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2014 om 14:45
ik zou efkes een proeflappeke breien dan van een 30tel steken en een 20tal toeren en dan meten hoe groot dat het lappeke is en dan kan je door middel van de regel van 3 uitrekenen hoeveel steken je zelf moet opzetten voor de gewenste maat en aan de hand van de uitkomst van de regel van drie is het misschien ook makkelijker om een patroon te zoeken
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2014 om 23:34
Bep... Bedankt voor de tip.
Maar in dit geval ben ik een leek. Wel een enthousiaste leek die graag wil leren.

Misschien hoort het bij de beginselen en zou ik het moeten weten, maar misschien ook niet.

Maar wat is de regel van 3
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2014 om 23:54
ik moet ook altijd efkes nadenken hoor maar
regel 1 : je breit een lapje
regel 2 : je meet de lengte en de hoogte en schrijft het op
regel 3 : je neemt je eigen maten en dan komt het

als je proeflapje van 30 steken = 12 cm
                      20 toeren = 10 cm

en je eigen maat is breedte 45 cm
                    lengte 50 cm

dan moet je 30 : 12 x 45 doen = 112 steken (altijd slanker afronden)
en voor de hoogte (speelt in feite niet zo'n rol omdat je de trui zo lang kan maken als je zelf wil) 20 : 10 x 50 = 100 toeren

als mutti langskomt kan zij het ofwel beamen ofwel volledig tegenspreken
en dan mij ineens nog eens zeggen waar dat ik verkeerd ben
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 03 Mei 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 619
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2014 om 00:07
Ik zou beginnen te zoeken in de B-garens van Drops - te vinden onder Assortiment > Garencategorieën A-F op. Op bijv. Ravelry zoek je op garendikte DK. Als je dan een patroon hebt gevonden dat je leuk vindt, eerst even een proeflapje breien om te zien of je op de juiste maat uitkomt. 

Prettige vakantie, Ien! 
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2014 om 09:40
Ik brei altijd van elk nieuw garen direct na aankoop een proeflapje en noteer het aantal steken op de wikkel.
Bij Drops of op Ravelry kun je heel goed zoeken naar een patroon omdat je daar op aantal steken per 10cm (ook wel gauge genoemd) kunt zoeken.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2014 om 15:21
Dank meiden voor alle tips
Moet nog heel.. heel veel leren
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.672 seconden.
Lang Yarns