Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

welke haakgaren

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
liekjuh View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer liekjuh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: welke haakgaren
    Posted: 16 Mei 2011 om 20:34
Hallo,

Ik ben nog steeds op zoek naar haakgaren die lekker haakt.
Ik ben superbeginnend en kom op dit moment nog niet verder dan recht toe recht aan. Maar dat geeft niet, komt vanzelf wel. Ik heb meer problemen met het soort garen.
Ik heb 100% katoen het dunnere draad gaat goed en haakt fijn maar te dun voor een dekentje.
Het dikkere (100% katoen)garen wat ik heb wil ik gebruiken voor vierkante lapjes voor de deken maar daarmee zit ik steeds weer in de andere draadjes. Garen bij de zeeman was zeker 70% acryl maar dat pluist nmi zo als ik haak.

Kortom HELLUP!!! wat raden jullie mij aan (we hebben hier wel een zeeman maar geen wibra)

En klopt het dat het lapje met bv 20 steken in de ene manier van haken groter word dan met de andere?

Hadden jullie dit soort dingetjes ook toen jullie begonnen met haken?


groetjes liekjuh
ik vind het heerlijk om te haken maar ik denk altijd dat ik het toch niet kan.
Onzin natuurlijk want na 3 verschillend inktvisjes en een konijntje word het mss tijd om een stapje verder te gaan :)
Back to Top
Lmarina View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 25 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 243
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lmarina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mei 2011 om 21:39
Het is in het begin even uitproberen welke draad je lekker vindt haken. Ikzelf ga echt voor de Saskia van de Wibra, maar aangezien je geen Wibra in de buurt hebt kun je ook voor de Royal van de Zeeman gaan. Dat is hetzelfde qua prijs en kwaliteit. Als je voor betere kwalitet wilt gaan, dan kun je naar een wolwinkel gaan of via Hobbydoos wat bestellen (bijv. Drops karisma, heb ik ook goede ervaringen mee), maar dan betaal je heel wat meer.
Groetjes Lmarina
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mei 2011 om 22:12
Royal kan ik zalig mee werken. Voor een dekentje zou ik of acryl of een combi van acryl/wol gebruiken. Katoen is niet heel erg warm en erg zwaar.
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mei 2011 om 22:53
Ik werk ook heel graag met het garen van Zeeman en Wibra. Mijn voorkeur ligt ook vooral bij Soft van Zeeman, is net iets dunner dan de Royaal en Saskia
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2011 om 07:11
Alsjesteeds met je haaknaald in het garen steekt, heb je wellicht een te scherpe haaknaald. Prima voor sterk getwijnde garens, maar als je met was losser getwijnde katoen of acryl wilt werken, zit je inderdaad steeds met die punt in je draad. Vooral goedkope (stalen) haaknaalden zoals van de Wibra of de markt hebben daar nog wel eens last van. Voor dikker garen kun je beter een aluminium haaknaald gebruiken.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
liekjuh View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer liekjuh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2011 om 13:42
dank je voor jullie reacties.
Ik ga toch eens kijken voor de garen bij de zeeman.
Als het 100% acryl is of 20% polyamide en 80% acryl is word het dekentje dan niet heel warm? Ik heb nl geen flauw idee. Ik kan nog niet van die mooie open dekentjes maken dus worden het allemaal dichte blokjes.

En ik haak nu met een 3 of 3,5 naald hoe weet ik welke naald ik moet gebruiken bij welk garen?


Sorry voor alle vragen maar ik zou het zo jammer vinden als ik halverwege ben en ik erachter kom dat het anders had "gemoeten"
ik vind het heerlijk om te haken maar ik denk altijd dat ik het toch niet kan.
Onzin natuurlijk want na 3 verschillend inktvisjes en een konijntje word het mss tijd om een stapje verder te gaan :)
Back to Top
Rachelli View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 15 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rachelli Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2011 om 20:30
Fijne topic dit. Ik heb hetzelfde probleem. Mijn garen splijt ook constant. Ik
zit 3 minuten te pielen per steek. Het scheel inderdaad wel per haaknaald. Ik
heb er 12 van mijn schoonmoeder en moeder gekregen en het wisselt erg in
hoe het werkt.

Tja, alle begin is moeilijk zeggen ze, daar moet ik gewoon even doorheen; en
jij kennelijk ook Liekjuh.
Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2011 om 20:37
Ik haak zelf de Saskia van de Wibra met 6mm voor m'n deken. Schiet het ook nog een beetje op en wordt het niet zo'n plank... Ik haak vrij strak, dat wel...

Als ik met Saskia poppetjes haak (dat moet strakker) doe ik dat meestal met 4mm...

En als ik je iets mag aanraden: de Clover Soft touch. Hebben een mooie afgeronde punt!
Back to Top
liekjuh View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer liekjuh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2011 om 21:27
kijk ik ben gelukkig niet de enige hihihi

3,5 is mn grootste naald maar dan ga ik denk ik ook een grotere halen ik ben ook geneigd naar strak haken en breien.

1 dorp verderop hebben ze een wibra en een handwerkwinkeltje dus ik ga daar denk ik toch maar een keer naartoe. Het is daar alleen zo rot parkeren dus vandaar dat ik er niet graag kom. Maar ja ik moet er toch ook iets voor over hebben.
By ieke heb jij geen foto van je deken zodat ik eens kan zien hoe dat er uit kan komen te zien?
ik vind het heerlijk om te haken maar ik denk altijd dat ik het toch niet kan.
Onzin natuurlijk want na 3 verschillend inktvisjes en een konijntje word het mss tijd om een stapje verder te gaan :)
Back to Top
liekjuh View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer liekjuh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2011 om 21:29
@byieke ik heb op je blog gekeken en is dat de deken waar je mee bezig bent?
zo ja dan word hij wel supergaaf.
Ik hoop zo dat ik eens verder zal komen dan recht toe recht aan haken.
Ik denk altijd dat iedereen direct alle patroontjes kan haken
maar ik denk niet dat het zo werkt :)
ik vind het heerlijk om te haken maar ik denk altijd dat ik het toch niet kan.
Onzin natuurlijk want na 3 verschillend inktvisjes en een konijntje word het mss tijd om een stapje verder te gaan :)
Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Januari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2507
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2011 om 21:41

hoikes,

je begint best met iets simpel.

Gewoon om garen en haaknaald te leren beheersen.

Ik zelf had liefst haaknaalden met een bolltje aan de punt.

Die gingen gemakkelijker doorheen mijn wol.

Misschien even een simpel kussen of eetnapje.

Dan heb je al enkele steken en toch doe je zo ervaring op.

groetjes en heel veel succes

IngeDeV

IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html



Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2011 om 22:32
Op de wikkel van garen staat altijd een advies welke haaknaald of breinaald er gebruikt moet worden. Ook is het slim om van te voren een proeflapje te maken om te zien of dat wat jij maakt overeenkomt met de maten van het patroon. Op de wikkel staat vaak ook een stekenproef. Als je strakker haakt, moet je gewoon een dikkere haaknaald nemen
En alle begin is moeilijk hoor. Je moet alleen maar zo denken: oefening baart kunst en de aanhouder wint. Wij hebben het allemaal ook met vallen en opstaan moeten leren.
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
liekjuh View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer liekjuh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mei 2011 om 20:36
wederom thanks voor het meedenken.

Ik heb een goede haaknaald maat 4 gekocht en had pas een bol gemeleerd royaal garen bij de zeeman vandaan.
Nu ben ik even een lapje aan het haken om te kijken hoe het gaat en ik moet zeggen dat het met een maat 4 wel lekker opschiet
Ik ga volgende week denk ik wel enkele kleuren halen want dan zie ik de steken beter. Weer een stapje verder maar ik vind het wel leuk om te doen.
die deken komt er vanzelf een keer
ik vind het heerlijk om te haken maar ik denk altijd dat ik het toch niet kan.
Onzin natuurlijk want na 3 verschillend inktvisjes en een konijntje word het mss tijd om een stapje verder te gaan :)
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.719 seconden.
Lang Yarns