Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Welke haakgaren

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Tjaya View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 05 Juni 2016
Locatie: Den Haag
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tjaya Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Welke haakgaren
    Posted: 05 Juni 2016 om 11:15
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en ook zeker in het haken.
Mijn eerste project was een aapje met jurkje en strik. Deze is goed gelukt!
Nu heb ik op pinterest een patroon gevonden voor een omslagdoek en daar geven ze aan met haaknaald 8 of 9.
Ik heb mijn aapje met haakgaren van de zeeman Royal gemaakt met haaknaald 3,5.
Kan ik die ook gebruiken voor haaknaald 9?

Sorry voor misschien mijn hele domme vraag.

Groetjes Tjaya
Back to Top
Paxdracona View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2015
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Paxdracona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2016 om 11:56
Hoi :D 

Nou ben ik in geen geval een expert, maar misschien kan ik toch enigzins van dienst zijn. De combinatie garen-haaknaald maakt hoe je eindproduct er uit gaat zien. Als je heel dun garen met een heel dikke naald haakt, krijg je een werkstuk met veel grotere gaten/openingen dan bij dun garen-dunne naald. Je KAN het dus wel gebruiken, maar het komt er waarschijnlijk heel anders uit te zien dan verwacht, en (correct me if I'm wrong), de maten zullen ook anders worden dan in het patroon. Hebben ze ook de soort wol/garen bij het patroon vermeld?

Ik zou zeggen, maak een proeflapje om te kijken of je er mooi uit vindt zien! 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2016 om 12:19
Je kunt met een dubbele draad haken, maar dan nog zou ik eerder voor dikte 6, 6,5 of 7 kiezen. Het wordt dan duurder, maar met garen van Zeeman en Wibra is dat geen ramp. Ik heb het patroon niet gezien, maar als het een driehoek is en je begint onderaan bij de punt, dan haak je meer toeren. Begin je bovenaan dat zet je meer steken op. Je kunt dan ook voor 2 kleuren kiezen, het wordt vanzelf gemĂȘleerd.

Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden soms wel. Maar niet op dit forum. Elke vraag + antwoord kan van belang zijn voor meer lezeressen en lezers.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Tjaya View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 05 Juni 2016
Locatie: Den Haag
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tjaya Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2016 om 12:39
Heel erg bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik heb er zeker iets aan!
Het is een patroon van byclaire staat erbij en is dan ook met byclaire 2 gehaakt.
Dat zegt mij uiteraard heel weinig omdat ik een beginner ben

Onderstaand is de link voor de mensen die misschien ook hartstikke leuk vinden.

http://www.byclaire.eu/wp-content/uploads/2015/08/byClaire-PDF-Omslagdoek.pdf
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12086
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2016 om 14:25
als je byclaire nr2 googeld zie je dat het vrij dik garen is te gebruiken met naald 5 tot 7. Vermits het patroon een omslagdoek is moet die soepel vallen en neem je een groter nummer pen.

dus als je een wol kiest die ook met nummer 6 (gemiddelde) kan je het patroon gewoon aanhouden. Als je met die royal gaat haken zou ik ook al zeker dubbele en zelfs drie keer draad nemen om met haaknaald 8 of 9 te haken.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2016 om 15:33
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2016 om 17:52
als je dit patroon gebruikt kan je alle garen gebruiken die je wil!
je begint immers onderaan dus de breedte is een kwestie van meer toeren haken!
voor een omslagdoek zou ik n dikkere nld gebruiken dan voor t garen vermeld staat, ivm het soepel vallen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2016 om 17:56
Zeeman en Wibra hebben ook dikkere garens en dan zou je die met enkele draad kunnen haken, een half maatje dikker dan op de wikkel staat. Omdat het een driehoek is, die je aan de punt begint. Let wel op dat je hetzelfde verfbad koopt, niet alleen maar dezelfde kleur.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juni 2016 om 09:59
Tjaya, allereerst hartelijk welkom op dit leuke en behulpzame forum. Onlangs heb ik ByClaire2 gebruikt voor een tas te haken en inderdaad is dit een dikker garen maar wel een heel fijn garen om mee te haken, maar dat is mijn eigen mening. Je kunt natuurlijk ook een ander merk nemen als dit dezelfde naalddikte aangeeft. Heel veel succes in ieder geval!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.668 seconden.
Lang Yarns