Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenwelke maat van dit patroon

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
janet simone View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 27 Augustus 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 15
Direct Link To This Post Onderwerp: welke maat van dit patroon
    Posted: 27 Augustus 2010 om 20:06
Goedenavond iedereen,

Ik heb een vraag over een patroon van dropsdesign nieuwe collectie. patroon nr. z-527.
het lijkt een ruim zittend omslagvest, maar ik ben bang om een te grote maat te maken omdat ie dan zo uit kan hangen, maar misschien is dat de bedoeling. ik kan nergens op de dropsdesign een maattabel vinden. vanmiddag heb ik het garen gekocht. Normaal heb ik maat L of XL. mijn borstwijdte is 104 cm, taillewijdte is 91cm en de heupwijdte is 114cm. Wie kan mij helpen de juiste maat te vinden. ik heb al een stukje gebreid en zoals ik kan zien komen maat en de tekening qua cm overeen.
Groet, Janet
Groet, Janet Simone
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Direct Link To This Post Posted: 27 Augustus 2010 om 20:15
je zou kunnen proberen een proeflapje te maken en te kijken
hoeveel steken je over een aantal cm hebt en dan kijken
hoeveel steken er in het patroon zitten en dan uitrekenen
of hij dan past of te wijd of te smal is.
zo kun je de steken/grote nog aanpassen.
Back to Top
janet simone View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 27 Augustus 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 15
Direct Link To This Post Posted: 27 Augustus 2010 om 20:30
Hai Esther,
ik weet niet of je het patroon hebt gezien. ik weet niet of dit model bedoeld is om ruim te zitten. als ik een trui maak heb ik een borstbreedte van 58 cm. zal ik dat bij dit patroon ook zo aan houden.
Groet,Janet
Groet, Janet Simone
Back to Top
janet simone View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 27 Augustus 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 15
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2010 om 09:22
goeiemorgen,

Ben gisteravond niet verder gegaan met breien. zou iemand toch nog een keer naar het betreffende patroon willen zien en misschien kunnen zeggen welke maat ik moet gaan breien.
groet, Janet
Groet, Janet Simone
Back to Top
Tinkerbel View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 12 Juli 2008
Status: Offline
Points: 758
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2010 om 10:36

Dat hangt helemaal af van je proeflapje!! Ik weet het, het is heel saai om dit te breien, maar onmisbaar voor kledingstukken. Je kunt anders nooit de goede maat breien.

Als je alleen naar het patroon kijkt zou ik in jou geval de XL maken, maar nogmaals.... eerst een proeflapje breien en kijken hoe de steken toeren verhouding is, misschien moet je wel naar een L of een XXL om het juiste aantal centimeters te krijgen 

Groetjes
Back to Top
janet simone View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 27 Augustus 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 15
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2010 om 11:15
hai tinkerbell,
fijn dat je reageert. ik had al een stuk gebreid en ik heb precies 17 st. op 10cm. Ik heb 98 st. opgezet (mtL).
Doordat het op een dikke pen wordt gebreid, wordt het een beetje hol, maar volgens het patroon moet het ook luchtig gebreid worden. Maar nu is het wel 64cm lang. volgens mij wordt dit te groot.Ik ben bang dat het dan straks om mij heen zwabbert. Als ik nog een mt. kleiner doe wordt het te klein. een mt. kleiner is 8st. minder ik denk dat ik ertussen in ga zitten. wat vind je daarvan.
Groet Janet
Groet, Janet Simone
Back to Top
Tinkerbel View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 12 Juli 2008
Status: Offline
Points: 758
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2010 om 14:49

Hey Janet, het lijkt erop dat je proeflapje toch niet klopt ook al omdat je schrijft dat je breiwerk een beetje hol wordt. Ik weet niet precies wat je daar mee bedoelt, maar dat zou erop kunnen wijzen dat je een te dikke naald hebt gekozen voor het garen dat je hebt. Anders zou je ook nooit op 64 cm uit kunnen komen. Je schrijft lang, maar bedoel je niet breed? Als je meet moet je nooit de steken op de pen opmeten, dit klopt nooit, maar ergens in het midden van wat je net gebreid hebt. Je moet de naalddikte bij het garen aanpassen en niet aan het patroon anders wordt het niet mooi.

Kijk maar eens bij de link, misschien wordt alles dan wat duidelijker? http://www.nafra.be/wl/breitips/001.htm

Hoop dat het je lukt!!!

Groetjes
Back to Top
janet simone View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 27 Augustus 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 15
Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2010 om 19:09
hai tinkerbel,
ben gisteren naar de hobbydoos geweest en heb het zelfde garen als wat in het patroon staat gekocht. ik vond het toen ook fijn garen voor pen 5.5 maar volgens de hobbydoos is het juist de bedoeling dat het luchtig en hol wordt. het is inderdaad 64cm breed. Misschien moet ik dat toch een pen kleiner en nog eens een proeflap maken, dat is wat jij bedoelde te zeggen of niet?
groet, Janet
Groet, Janet Simone
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns