Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wie kan me helpen?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
AvdW View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 25 Januari 2011
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer AvdW Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wie kan me helpen?
    Posted: 25 Januari 2011 om 20:36

Hallo allemaal,

Ik wil een muts breien, maar ben een beginneling en ik begrijp nog niet zo goed de termen. Kunnen jullie me helpen? Dit is het patroon (het is patroon 116-15 van Drops Design) en ik heb mijn vragen er cursief achter gezet:

MUTS: Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld. (Dit begrijp ik )
Zet 27-29 st op met rondbreinld 10 mm en Polaris. (Dit ook)
Brei 1 nld av aan de verkeerde kant. (vlgs mij moet ik hier het breiwerk in mijn rechterhand houden ipv links, maar moet ik dan ook nog averecht breien? En zo ja, hoe dan?)
Ga verder in boordsteek aan de goede kant als volgt: 1 RIBBELST – zie boven, boordsteek 1 st recht/1 st av tot er 2 st over zijn en eindig met 1 st recht en 1 ribbelst. (wat moet ik hier doen? Eerst zeggen ze boordsteek, dan weer ribbelsteek, graag per steek/pen zeggen wat ik moet doen)
Ga verder in boordsteek tot het werk 7 cm meet (laatste nld wordt aan de verkeerde kant gebreid). (Dit begrijp ik)
Ga verder met rondbreinld 15 mm in PATENTSTEEK in de volgende nld aan de goede kant – zie boven! DENK OM DE STEKENVERHOUDING! (wat bedoelen ze met: denk om de stekenverhouding?)
Brei bij een hoogte van 26-28 cm 1 nld tricotst met 1 ribbelst aan iedere kant en brei TEGELIJKERTIJD 3 st recht samen over de nld = 14-15 st. (dit is dus weer abacadabra voor mij, graag uitleg...)
Knip de draad af, haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. Naai de muts samen met de zijkanten tegen elkaar om een dikke naad te voorkomen. (en dit begrijp ik weer!)

Ik hoop dat jullie me willen/kunnen helpen.
Alvast bedankt iniedergeval!

Groetjes
Breitje

Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2011 om 21:36

Voor zover ik het begrijp wordt de muts gebreid op een dikke rondbreinaald, zonder dat er wordt rondgebreid. Er wordt heen en weer gebreid, op dezelfde manier als je dat met twee pennen doet.

Met de opmerking : brei 1 nla aan de verkeerde kant --> je gaat een naald averecht breien door daar te beginnen waar je draad zit na het opzetten van de steken en dit is dan ook meteen de achterkant van je muts.

Dan over het stukje van 1 Ribbelst..etc..--> je begint en eindigt elke naald (of je nu aan de voorkant zit of aan de achterkant van het werk) met 1 ribbelsteek (dat is altijd recht breien). Daartussenin brei je boordsteek (= 1 steek recht en 1 steek averecht afgewisseld). Bij boordsteek brei je de steek die je aan de voorkant recht breide aan de achterkant averecht en andersom.

Dan de opmerking over de stekenverhouding...--> je gaat daar met een dikkere naald breien als het eerste gedeelte..., ze bedoelen dan dat je moet opletten dat 6 steken naast elkaar en 8 naalden boven elkaar 10 cm bij 10 cm moeten zijn. Je zou dus van tevoren een proeflapje kunnen maken met naald 15 mm van 6 steken en dan 8 naalden patentsteek breien om te kijken of je 10 bij 10 cm hebt.

Aan het einde wordt er geminderd, daarom staat er 3 steken samenbreien over 14 of 15 steken. Als je zover bent, en ik weet precies hoeveel steken je hebt op staan bij dit gedeelte, zal ik het helemaal voor je uitschrijven...

Ga gewoon lekker beginnen. En loop je vast, gewoon alarm slaan op het forum en dan loodsen we je er stukje bij beetje doorheen!

Succes en groetjes van Elizabeth

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2011 om 17:15
volgens mij heeft elizabethh duidelijk antwoord op al je vragen gegeven en anders weer even gillen!
groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
AvdW View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 25 Januari 2011
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer AvdW Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2011 om 19:44

Bedankt voor je reactie!
Het liefst wil ik van te voren weten wat ik moet doen, maar misschien moet ik inderdaad wel gewoon beginnen.

Bij vragen gil ik!

Groetjes!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.797 seconden.
Lang Yarns