Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Winkeltje

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Winkeltje
    Posted: 24 Januari 2012 om 22:49
Op zolder bij mijn vader heb ik mijn "winkeltje" gevonden waar ik als kind in de jaren 60 mee speelde. Het winkeltje zelf is nog van mijn moeder geweest en dateert om en nabij 1930. Ik ben gisteren begonnen om het op te knappen. Eerst wilde ik de oude verf eraf halen. Ik begon met grof schuurpapier en een schraapstaal. Wat een taaie klus. Vervolgens ben ik naar Gamma gegaan om afbijt te kopen. Daar ben ik vanmiddag mee aan de gang gegaan. Maar die oude verf is zo hardnekkig dat de afbijt voor maar 30% geholpen heeft. Het hele huis stinkt ondanks ventilatie.

Vanavond ben ik de laatste resten weer met schuurpapier, schraapstaal en beitels te lijf gegaan. Wanneer het af komt, weet ik nog niet.

Als de oude verflagen verdwenen zijn en het hout supermooi glad geschuurd is, ga ik het met acrylbeits afwerken. Misschien in 2 tinten of misschien nog met motiefjes er in gebrand. Dat idee heb ik nog niet helemaal helder.

Als alles af is, is het de bedoeling om er edelsteentjes in uit te stallen. 


Back to Top
chantalmv2 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Maart 2011
Status: Offline
Points: 4681
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer chantalmv2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 07:00
Wat gaaf!!!!!!
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 07:42

wat een leuke schat heb je daar gevonden.

vooral een belangrijke emo-schat.

ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

 

Back to Top
chantalmv2 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Maart 2011
Status: Offline
Points: 4681
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer chantalmv2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 07:49
Foto's zijn altijd welkom !
Back to Top
Marileen View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marileen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 08:34
Zooooo maar dat is leuk zeg!!! 
Ik zou ook heel blij zijn
Mijn moeder heeft (door haar dementie) alles weggegooid van mij , toen ze nog niet in het verzorgingstehuis woonde
Ik haak nooit af!

Back to Top
Venaille View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 April 2011
Status: Offline
Points: 1076
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Venaille Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 08:55
Wauw wat ontzettend leuk! Heel veel succes met deze grote klus! Maar het eindresultaat zal straks wel prachtig zijn.
Veel liefs van Marieke
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 12:11
Er lag nog heel wat speelgoed van mij op zolder. Met het ene heb je direct een klik terwijl het andere gewoon weg gegeven mocht worden. Ik zal regelmatig een foto nemen van het traject. Gisteravond zei een vriendin van me dat ik op moest passen met oude verflagen i.v.m. lood. Nu de verf aan het verdwijnen is, zie je hoe mooi de tekening van de houtnerven lopen. Het is trouwens gewoon vurenhout. Tegenwoordig wordt kinderspeelgoed en keukengerei juist van beukenhout gemaakt vanwege het splinteren.  
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 23 Mei 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 14072
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pralientje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 12:32
Dat is veel werk maar als het af is zal het zeker heel mooi zijn ik kijk al uit naar de foto
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 15:02
Zoo, er zit hier iemand jaloers te zijn!!!!!
Ben verschrikkelijk nieuwsgierig naar het eindresultaat.
Mijn echtgenoot zegt dat het met dat lood in de verf wel meevalt,wel is ventileren bij afbijtm iddelen een must.
(Wij komen zogezegd "uit de verf")
Back to Top
Elgurumi View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 21 Januari 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 217
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Elgurumi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 16:21
Leuk hoor, iets uit je jeugd komt weer tot leven! Ikzelf probeer van tijd tot tijd boeken uit mijn jeugd op te sporen via sites op internet en op markten en zo. Heb er al 'n viertal teruggevonden.Was al dol op lezen op de lagere school.
Oost West, thuis in je eigen nest!
Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 September 2010
Status: Offline
Points: 1746
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 16:33
wat leuk joh! maak je een foto als t klaar is?
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 Juni 2008
Status: Offline
Points: 5322
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Koningsdochter Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 19:26

Oh wat klinkt dat gaaf. Kan me voorstellen dat je er helemaal verliefd op bent. Ik kan me de gereedschapsbakjes van je vader nog herinneren. Dus weet al dat dit een prachtig project gaat worden. Vuren hout vind ik zelf erg mooi hout. Mooi licht, mooie structuur en het is makkelijk bewerkbaar. (ook makkelijk te beschadigen maar minpunten moet je ook hebben)

De schadelijke stoffen zullen wel meevallen. Het is niet je dagelijkse bezigheid. Een zo'n middagje moet je lijf wel aankunnen en ook wel af kunnen breken als het nodig is.

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2012 om 13:03
Hier zien jullie een foto van het winkeltje toen ik er aan ging beginnen een aantal dagen terug. Ik zal bij elke fase een kiekje maken. De breedte van het winkeltje is 35 CM en de hoogte 27 CM.

Nou heb ik eigenlijk wel een vraagje aan Pippie. Wat leuk dat jullie uit de verf komen... Letterlijk en figuurlijk natuurlijk. Ik was begonnen om de rode verf van een laadje en een deurtje te verwijderen met gereedschap. Omdat het erg veel werk was, had ik afbijt geprobeerd. Die afbijt heeft er voor gezorgd dat die rode verfstof in vloeibare vorm dieper in het hout getrokken is. Bij het handmatig bewerkte laadje is dit niet het geval. Ik heb geprobeerd om de rode waas na de afbijt alsnog met schuurpapier te lijf te gaan, maar dit lukt niet goed. Je ziet dus kleurverschil. Is hier nog een betere methode voor of moet ik het goedgelukte afgeschraapte laadje opnieuw van een roodwaas voorzien?



Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2012 om 15:53
We hebben een kleine vergadering gehouden en manlief heeft zelfs even gekeken!
De deurtjes zijn waarschijnlijk fineer?
Dikkere delen kun je met een schuurmachine doen.
Eventueel eerst met thinner wassen ( ROT SPUL - ALLEEN buiten gebruiken, i.v.m. adembenemende lucht)
Dunnere delen met een stalen pannenspons proberen.
Het is waarschijnlijk het minst bewerkelijk om een dekkende laag te gebruiken voor het afwerken.
Dan ben je wel je houtnerf en alles kwijt, maar zoals jij het wilt is het monniken-werk. Als het niet kan zoals het moet, moet het soms zoals het kan. Hoor ik nog eens hoe of het gaat.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2012 om 17:25
Hej Pippie, alvast bedankt voor het meedenken maar ik heb goed nieuws: alle rode restanten zijn inmiddels verdwenen met schuurpapier 40. Ik zit nog helemaal onder het stof en heb wel een douchebeurtje verdiend.

De deurtjes zijn van triplex. Mijn schuurmachine is veel te groot voor dit miniscule meubelstukje. Maar de beige verf (vernis-achtig spul) ben ik volgens mij inmiddels ook grotendeels kwijt. Ik ga toch voor het monnikenwerk want ik wil het koste wat kost niet dekkend verven vanwege de mooie tekening die ik graag wil laten spreken. Maar ik kan me jullie advies dit wel te doen, goed begrijpen. Het scheelt een week gepruts.

Wanneer het winkeltje "kaal" is, laat ik jullie er weer een foto van zien.

Nogmaals bedankt!      
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2012 om 17:48
Originally posted by Elgurumi Elgurumi wrote:

Leuk hoor, iets uit je jeugd komt weer tot leven! Ikzelf probeer van tijd tot tijd boeken uit mijn jeugd op te sporen via sites op internet en op markten en zo. Heb er al 'n viertal teruggevonden.Was al dol op lezen op de lagere school.


Elgurumi, dit is wel een apart topic waard. Ik heb bijna al mijn kinderboeken nog, onlangs heb ik een selectie gemaakt voor een jongen van 9 die graag leest. De meisjesboeken blijven nog even in de kast. Mijn moeder had wel geprobeerd "op te ruimen" maar een aantal had ik weer gekocht.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Elgurumi View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 21 Januari 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 217
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Elgurumi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2012 om 20:12
Elgurumi, dit is wel een apart topic waard. Ik heb bijna al mijn kinderboeken nog, onlangs heb ik een selectie gemaakt voor een jongen van 9 die graag leest. De meisjesboeken blijven nog even in de kast. Mijn moeder had wel geprobeerd "op te ruimen" maar een aantal had ik weer gekocht. [/QUOTE]

O erg fijn voor je dat je ze bijna allemaal nog hebt.Niks wegdoen hoor! De mijne zijn allemaal verdwenen. Een groot gedeelte al in mijn jeugd, en de boeken die ik had weten te redden, heb ik met m'n stomme kop achtergelaten voor de volgende bewoners van mijn huurhuis,omdat ik het niet over m'n hart kon verkrijgen om ze naar het oud papier te doen.Mijn ex-man had toen geen zin om boeken te verhuizen en heeft er bij me op aangedrongen om ze weg te doen.Hij had sowieso een hekel aan boeken en lezen.Vandaag de dag heb ik nog steeds spijt en word nog steeds kwaad.Maar ik blijf zoeken. Gelukkig heb ik er al weer teruggevonden. Ook een leesboekje uit de eerste klas van de lagere school. Het heet :klis klas klepelklontje, en nog andere leesboekjes uit die tijd. Maar die éne waar ik al zolang naar zoek, zal ik wel nooit meer terugvinden denk ik.
Groetjes
Oost West, thuis in je eigen nest!
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2012 om 21:31
Morgen ga ik beginnen met het maken van piepkleine handgreepjes voor aan de 6 laadjes. Oorspronkelijk zaten er bolvormige sierspijkertjes in waar je het laadje mee open kon trekken. Reuze onhandig en naar huidige normen waarschijnlijk ook kind-onvriendelijk. Ze waren krom, ge-oxideerd en soms zover in het laadje naar binnen geduwd dat ze niet meer zonder pincet te openen waren. Die heb ik er als eerste uitgehaald. Zelfs voordat ik de eerste foto nam.

Mijn plan is om met houten deuveltjes (Ř 5˝ MM) greepjes te gaan maken. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. 
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2012 om 17:12
Vandaag ben ik al met het inbranden begonnen en met de eerste beitslaagjes. De handgreepjes heb ik gisteren gemaakt en moeten er nog in geboord worden. Waarschijnlijk ben ik over 2 dagen de trotse eigenaar van een oud winkeltje met stenen. Hoera...
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2012 om 17:15
Ik vind het spannend!!!!
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns