Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

zelfgemaakte kleding

 Reageer Reageer Pagina  <123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juli 2019 om 15:26
Had je het shirt zelf genaaid of gekocht?

Bij confectie wordt er maar heel matig gelet op weefrichting bij linnen en katoen of breirichting bij tricot. Na de eerste wasbeurt krimpt het ietsje. Als het patroon dan scheef op het stof gelegd is geweest, trekt het schuin en krijg je valse plooien. Een bekend verschijnsel is dat broekspijpen als een kurkentrekker om je benen draaien.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juli 2019 om 10:46
Het is linnen tricot, het lijkt wel korter geworden . . . weer wat geleerd denk ik dan en hoogste tijd voor een naaicursus.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juli 2019 om 23:56
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:


De enige uitzondering is gordijnstof. Dat was ik niet voor. Veel stoffen krijgen van de fabriek uit een soort sausje om ze mooi en steviger te laten uitzien. Dat wil ik er ook graag uit bebben voor ik iets aantrek.
Dat noemen ze een 'pap', en die is idd bedoeld om zowel het kledingstuk wat steviger te laten aanvoelen, zodat het niet zo snel rimpelt, en volgens mam-zaliger, zou het ook dienen om minder snel vuil op te nemen. 

Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2019 om 11:24
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Als ze nonchalant met de was omspringt, kan ze beter altijd zo'n color catcher doekje erbij gooien.
Hebben we eens een paar keer gedaan, maar blijkbaar zit in zo'n lapje stof een bepaalde stof waar mijn broer niet tegenkan. (jeuk) dus is dat dan maar definitief opzij gezet. Trouwens, als wasverzachter gebruiken wij al JAAAAAAAAAAAAREN de goedkope azijn huismerk van de colruyt

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2019 om 17:58
Probeer het eens met nat in model te leggen en vochtig te strijken

Ik vind linnen leuk ,maar erg bewerkelijk .Ik heb een linnen broek ,na 1x dragen moet je hem al strijken en eigenlijk is dat nog te weinig .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2019 om 19:32
Reacties van de huid ten gevolge van synthetische toevoegingen zijn heel bekend. Bij mij gaat er alleen Klok-Eco waspoeder in de machine en verder geen enkele toevoeging als wasverzachter o.i.d.

Ik naai veel kleding van linnen. Vooral omdat mijn man mij jaren terug eens verrast heeft met zo'n dikke 30 meter linnen! Ik kan dus nog evenveel jaren vooruit. Vanaf de vroege middeleeuwen naaide men daar al kleding van. Dat het kreukt, is iets dat ik accepteer. Natuurproduct, dat hoort bij dat stof. Ik denk wel dat je linnen kiest bij een bepaalde uitstraling. In een chique japon met pumps en panty horen inderdaad geen kreukels.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2019 om 15:01
Kreukels zijn nog eens een tijd mode geweest .Je liet het als een worst z drogen dat de   kreukels erin bleven

Hoe weet ik niet meer precies .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2019 om 20:41
Ha-ha... ik zie het al voor me. Toch kan ik me die mode niet herinneren. Eigenlijk net zo absurd als gaten in spijkerbroeken. Maar het is weer eens wat anders.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2019 om 20:59
Kamilla ,is dat gewone natuurazijn of schoonmaak azijn die je als wasverzachter gebruikt ?

Ik vind dat keukendoeken zo weinig vocht opnemen als je wasverzachter gebruikt









Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2019 om 21:28
Ik gebruik helemaal niks om het water te verzachten. Kijk maar: 

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Reacties van de huid ten gevolge van synthetische toevoegingen zijn heel bekend. Bij mij gaat er alleen Klok-Eco waspoeder in de machine en verder geen enkele toevoeging als wasverzachter o.i.d.

Misschien ben je in de war dat ik ooit een topic schreef over het gebruik van azijn bij de allereerste voorwas bij nieuwe stoffen die afgeven. In dat geval was het schoonmaakazijn.

Voor mij hoeft de was niet "baby-zacht" te zijn. Lekker hard rossen met een stugge badstof handdoek vind ik heerlijk! Uitzondering is een scheutje Zwitsal babyshampoo bij de wolwas. Maar een wasverzachter of andere toevoegingen in het laatste spoelwater dat je uiteindelijk mee laat opdrogen, doe ik nooit. Misschien is die toevoeging wel zo "vullend" in de vezels dat er voor wateropname in je theedoeken minder plaats is.

Nou heeft Almere redelijk zacht water. Misschien dat dat ook verzachters minder hard nodig maakt. 
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2019 om 22:18
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Kreukels zijn nog eens een tijd mode geweest .Je liet het als een worst z drogen dat de   kreukels erin bleven

Hoe weet ik niet meer precies .
Gewoon wassen, en dan als een natte dweil uitwringen en zo laten drogen. Er was (of is er misschien nog steeds) kreukelstof, die had de naam SEERSUKKER (spreek het wel op z'n nederlands uit seer is seer en niet sier)
Was (of is) een stof welke heel prettig droeg en ook aanvoelde. 

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2019 om 09:19
Ik doe alle doeken die ik gebruik in de keuken, handdoeken en t-doeken altijd in de hete was met een beetje soda bijgemengd bij het waspoeder.
En een heel klein scheutje schoonmaakazijn in het wasverzachtervakje. Als je niet uitschiet met de azijn, dan ruik je dat maar een klein
beetje als de was nog nat is, dat vervliegt met het drogen.
 
Dat droogdoeken niet drogen hoort eigenlijk alleen de eerste paar keer als ze nog nieuw zijn.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2019 om 10:36
lw 1463, ik was op precies dezelfde manier. Sinds kort iets gewijzigd. Een keer per 2 weken een 95 graden was. Ik vond dat mijn wasmachine, en dus ook de was, niet fris rook. Na een consult bij meneer Googel kreeg van hem het advies om een lege wasmachine met soda en een halve fles azijn op 95 te laten draaien. Dat vind ik dus te belachelijk voor woorden. Stroom en water gebruiken voor niets. Dus nu een keer in de 2 weken een 95 machine met alles dat er tegen kan er in. Zo deed ik het tot een paar jaar gelden ook en nooit geurtjes gehad. Dus weer ingevoerd.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2019 om 12:12
De keukendoeken drogen wel ,maar het probleem is dat ze zo vlug nat zijn .
Ik heb er twee in de keuken ,een bij de kraan en eentje verderop in de keuken ,maar ik heb aan iedere dag 1 eigenlijk niet genoeg en dat probleem is erger als ik wasverzachter gebruik en dat begrijp ik niet .

Maar ik heb van jullie antwoorden weer wat opgestoken .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2019 om 17:39
Ik heb twee bobbelige en twee gladde bloesjes, die niet gestreken hoeven te worden, ik hang ze aan een kleerhanger, schud eens flink en dan zijn ze zó droog en draagbaar, heerlijk. Ze zijn ook lekker fris om te dragen.

Ik was ook geregeld op 95 graden en ik gebruik half soda half wasmiddel in de 60 en 95 graden was. De machine stinkt eigenlijk nooit en als ik het knopenfilter open, komt er redelijk schoon water uit. Voor vlekken heb ik stukken huishoud-, ossengal- en citroenzeep.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2019 om 23:44
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

En een heel klein scheutje schoonmaakazijn in het wasverzachtervakje. Als je niet uitschiet met de azijn, dan ruik je dat maar een klein beetje als de was nog nat is, dat vervliegt met het drogen.
  Wij gieten het hele wasverzachterbakje vol met azijn. En idd met het drogen vervliegt dat. Trouwens, na een paar wasbeurten ruik je het al nietmeer. 
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Dat droogdoeken niet drogen hoort eigenlijk alleen de eerste paar keer als ze nog nieuw zijn.
  Als je nieuwe dweilen gekocht hebt, en die voor de eerste keer gaat gebruiken, dan kun je die het beste eerst een nacht in een emmer water zetten. Zodat de zogenaamde 'pap' er uit gaat. Het kan natuurlijk zo zijn, dat, al naargelang de samenstelling van de dweilen, ze pas na een paar keer gewassen te hebben, voor de volle 100% gaan werken. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2019 om 10:00
@Mutti, wat bedoel jij met keukendoeken, die waar je de afwas mee droogt of waar je de handen mee droogt ?
 
@francis3, gewone azijn of schoonmaakazijn ? Schoonmaakazijn is veel zuurder en niet goed voor de rubbers, vandaar dat ik daar niet zo scheutig mee ben.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2019 om 11:51
Waar je je handen mee droogt .

Er hangen er nu al weer 4 aan de lijn van gisteren
Ik was ze tegenwoordig op de hand .
We zijn maar met 2 personen dus zo vaak draai ik geen volle trommel .
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2019 om 00:56
EVERYDAY azijn natuur 7° 1,5L
 @ IW 1463 deze dus

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2019 om 08:21
@francis, ja dat is dus de "gewone azijn" die je ook op de sla kunt doen, die is niet zo heftig. Voor de was gebruik ik de schoonmaakazijn
omdat ik dat toch in huis heb, maar daar moet je echt het bakje niet mee vol gooien LOL dan is 1 klein dopje genoeg.
 
@mutti, wat ik gemerkt heb is dat als je met zijn 2-en thuis bent de handdoeken natter zijn en dat ze juist in de zomer minder snel drogen,
zou dat komen doordat je natuurlijke warmte in huis hebt ? Je kunt ze misschien om de dag wisselen en de anderen buiten te drogen hangen.
En ze pas in de was gooien als ze vies zijn.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns