Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Zijnaden onzichtbaar sluiten icm kantsteek?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Zijnaden onzichtbaar sluiten icm kantsteek?
    Posted: 03 Mei 2014 om 12:55
Ik heb voor mijn dochtertje een tuniekje gebreid in tricotsteek. Bij de averechte toer was steeds de eerste en de laatste steek een rechte steek. Ik heb wel eerder breiwerkjes in elkaar gezet met de matrassteek, maar dat was dus zonder de rechte steken in de averechte toer. Ik weet nu niet zo goed hoe ik de naad toch onzichtbaar kan sluiten. Ik heb het ook online niet kunnen vinden, want ik weet niet goed welke zoektermen ik moet gebruiken. Weten jullie hoe ik de zijnaden het mooiste kan sluiten?
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2014 om 13:03
Met gewoon naaigaren in dezelfde kleur? Dan kun je ook dwars door de breisteken heen steken. Probeer het eerst op een klein proeflapje.

Als je helemaal niet tevreden bent, kun je ook op de zijnaad een sierbandje naaien, zigzag of met een leuke opdruk. Dan vallen de naden juist op in plaats van dat ze onzichtbaar zijn.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2014 om 13:09
Maar waarom is dan eigenlijk die rechte begin- en eindsteek in de averechte toeren? Zou dat niet juist moeten zijn voor het in elkaar zetten? Anders laat ik ze een volgende keermooi achterwege. Is het soms om omkrullen van je werk met in elkaar zetten te voorkomen? Daar heb ik sowieso zelden last van doodat ik kleine haarklemmetjes gebruik om het voor het naaien goed vast te zetten.
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2014 om 13:13
Zit er misschien een splitje in? Dat zou dan kunnen krullen. Anders zou ik het niet weten, tricotsteek kun je heel goed onzichtbaar aan elkaar naaien met de matrassteek. Staat het niet in het patroon hoe je de naden moet dichten? Overigens vind ik het niet helpen, een enkele kantsteek, dat krult nog. En meer rechte ribbelsteken aan de zijkant hebben vaak een andere lengte dan tricotbreiwerk.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2014 om 13:32
Nee, het heeft geen splitje. Er staat alleen aangegeven dat je de voorkant aan de achterkant moet naaien:

http://umajoy.blogspot.nl/2008/04/soli-pattern.html

Als je via Ravelry de PDF downloadt staat er: with RS facing sew front to back.

Als er nou zou staan met de goede kanten tegen elkaar zou ze wnl een rijgsteek bedoelen lijkt mij. Maar als er staat RS facing dan gebruik ik normaal de matrassteek.
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2014 om 14:39
Kijk eens bij www.allesoverbreien .nl

Misschien heb je daar wat aan
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2014 om 17:42
Ik zou ook gewoon een matrassteek gebruiken. Niet in de 1e steek, maar tussen de 1e en 2e steek in dan gaan alle 1e steken van een naald naar binnen.
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2014 om 19:16
Ik ben het nu ook maar gewoon met de matrassteek gaan doen, in de 1e rij V-tjes. Wordt mooi, niet anders dan wanneer ik geen begin en eind rechten had gebruikt. Dus wat het nut daarvan is, is me totaal niet duidelijk. Ik heb wel filmpjes en plaatjes gevonden van hoe je rechtgebreid aan elkaar naait, en tricot wist ik dus al, maar met afwisselend een toer met zo'n kantsteek ertussendoor heb ik niks kunnen vinden. Ik twijfelde bij het begin van het breien al of het nuttig zou zijn, dus voortaan ga ik maar gewoon weer lekker eigenwijs zijn.
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2014 om 09:20
Je zou tot de armsgaten misschien ook alles rond kunnen breien, dan heb je geen naden tot dat punt. Je geeft aan met een lusje waar de naden zouden moeten zitten en meerdert of mindert op die plaatsen.

Ik gebruik een vrij onzichtbare mindering: je neemt tweemaal een steek op de rechternaald alsof je wilde recht breien, dan zet je de steken "averechts" terug en breit ze samen. Kijk maar eens hoe dat wordt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2014 om 12:43
Ik denk idd dat ik dat voor een volgend tuniekje ga doen. En misschien haak ik wel een bovenstukje ipv het te breien, want ik heb altijd ruzie met de hals en armsgaten afwerken, het wordt of te wijd of te strak. Met haakwerk is dat afwerkrandje veel simpeler, en dan brei ik er wel een rokje onderaan met de rondbreinaald, of de knook.

Die onzichtbare mindering, bedoel je dan dat je met je rechternaald tegelijkertijd 2 steken van de linkernaald neemt en dat je die dan eigenlijk met een halve slag om elkaar heen gedraaid terugzet, en dat je ze daarna samenbreit? Of neem je er 2 af en zet je ze 1 voor 1 een halve slag gedraaid weer terug?
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2014 om 16:20
Nee, ik neem ze één voor één af. Ik steek in alsof ik recht ga breien, neem de steek op de rechternaald en doe dat nog eens, dan zet ik beide steken terug en brei ze samen. Ik las elders ook iets over verdraaid samenbreien, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns