Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vertalen van patroontjes

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
LiesVDB View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 04 April 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 257
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer LiesVDB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vertalen van patroontjes
    Posted: 27 Juni 2011 om 18:33

Dag hobbydoosjes,

Ik zie regelmatig vragen naar vertalingen van patroontjes.  Ikzelf vind het persoonlijk leuk om zo'n anderstalig patroon te ontcijferen en te vertalen, en gebruik daarvoor volgende vertaal-site:

http://www.worldlingo.com/nl/products_services/worldlingo_tr anslator.html

Om patroontjes te vertalen kom je met deze al behoorlijk ver.  Ik heb zo reeds patroontjes kunnen ontcijferen uit het russisch en thais.  Vaak gebruik ik daarnaast ook nog google en bing-translator om te vergelijken.

De "vaktermen" kennen de meeste vertaalsites jammergenoeg niet, maar als je het haken enigszins onder de knie hebt en een beetje logisch denkt, dan lukt het wel!
Eens je bepaalde termen hebt gevonden (zoals hoofd, arm, been, ...) dan zet je die beter ergens in een documentje of schrijf je die over, dan kun je later ook gewoon "op zicht" vertalen.
(als ik eens veel tijd heb, dan probeer ik dit eens te doen voor het russisch en thais en dan zet ik het op het forum!)

Ook nog een tip:  als je ziet staan "x" dan duidt dit bijna altijd op een "vaste", en "v" duidt op 2 vasten in dezelfde lus.
Als je dus bijvoorbeeld ziet staan "7xv", dan wil dit zeggen: 7 vasten haken, en 2vasten in volgende lus, ofwel; in elke 8e lus twee vasten.

Ik hoop dat dit nuttige info is.  Mochten er hobbydoosjes zijn die andere goede links hebben naar vertaalsites of tips, dan kunnen ze die misschien hier als reactie plaatsen?

Veel 'ontcijfer'plezier!

Lies

Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 18:51

die site ken ik nog niet.

ik zal er eens een keer naar kijken.

ik heb de link opgeslagen.

maar het is vaak wel zo. als je eenmaal bezig bent dan gaat de rest bijna vanzelf.

ik vertaal zelf al helemaal niks meer vanuit het engels. Japasna vaak wel omdat ik nog wel eens in de war kom met de rondes. maar ik moet zelf bekennen dat ik vaak liever heb dat het engels is dan nederlands.

het gaat zelf zo ver dat ik laatst iets wilde haken en de printer het niet deed dat ik maar papier pakte om het even over te schrijven want het was niet zoveel dat ik het geheel van het nederlands in het engels geschreven heb. Ik had het zelf eerst niet in de gaten tot ik klaar was en wilde gaan haken. Ik schoot zelf in de lach en mijn man zat me net zo stom aan te kijken.

Back to Top
dollydotteke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 12 Juli 2009
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dollydotteke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 18:57

zo ben ik nu ook bezig met een patroon vanuit het russisch te vertalen ,

eerst door google zelf en zoals jullie al zeiden , met wat ervaring kom je er al heel ver mee.

het hoofdje, lijfje en oren heb ik al kunnen doen maar k'zit echt vast aan de voeten  ( armen nog niet aan begonnen)

ik ga het eens proberen met de link die nu gegeven is , duimen he !

Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 19:07
Originally posted by dollydotteke dollydotteke wrote:

zo ben ik nu ook bezig met een patroon vanuit het russisch te vertalen ,

eerst door google zelf en zoals jullie al zeiden , met wat ervaring kom je er al heel ver mee.

het hoofdje, lijfje en oren heb ik al kunnen doen maar k'zit echt vast aan de voeten  ( armen nog niet aan begonnen)

ik ga het eens proberen met de link die nu gegeven is , duimen he !

en anders laat het eens weten hoe het eruit ziet misschien kunnen we helpen als je er niet uit komt.

soms weten meer mensen meer dan een persoon.

 

Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 19:25
Bedankt Lies, deze ken ik nog niet
Back to Top
dollydotteke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 12 Juli 2009
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dollydotteke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 20:43

het gaat om big bunny , big ears :

http://amigurumi.com.ua/pattern/37-dlya-opitnih/157-bolshoj- zajats-bolshie-ushi-mk

tot hier toe ben ik al tot rij drie van de voeten geraakt en dat op een uur tijd

ik was al wel van plan als het volledig vertaald is het ergens op het net te zetten zodat iedereen deze zou kunnen hebben maar het moet nog eerst lukken hahahaha

Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 20:53
Originally posted by dollydotteke dollydotteke wrote:

het gaat om big bunny , big ears :

http://amigurumi.com.ua/pattern/37-dlya-opitnih/157-bolshoj- zajats-bolshie-ushi-mk

tot hier toe ben ik al tot rij drie van de voeten geraakt en dat op een uur tijd

ik was al wel van plan als het volledig vertaald is het ergens op het net te zetten zodat iedereen deze zou kunnen hebben maar het moet nog eerst lukken hahahaha

wat een schatje is dat, ik heb net even snel gekeken. Even kijken of wij uit toer 3 hetzelfde halen, dan weet ik of ik op de goede weg ben want vanuit het ruschies heb ik zelf nog nooit gedaan.

toer 3, 2 losse(=begin van de toer), 1 stokje, 2 stokjes in de vlg steek, 17 stokjes,*2 stokjes in de vlg steek, 2 stokjes* 3x haken,2 stokjes in de vlg steek, 17 stokjes, *2 stokjes in de vlg steek, 2 stokjes* 2x haken, 2 stokjes in de vlg steek,1 stokje, met een h.v. de ronde sluiten.

Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 20:57

toer 4: 2 losse, 2 stokjes, 2 stokjes in de vlg steek, 18 stokjes, (2 stokjes in de vlg steek, 3 stokjes) 3x haken, 2 stokjes in de vlg steek, 18 stokjes, (2 stokjes in de vlg steek, 3 stokjes) 2x haken, 2 stokjes in de vlg steek, 1 stokje, ronde sluiten met een h.v.

dit is wat ik dan uit toer 4 haal.

je haakt de roze tot toer 6 en het witte bovenvoetje maak je hetzelfde maar dan haak je nog toer 7 t/m 12 alleen maar op elke steek 1 stokje zodat je omhoog gaat.

 

 

Back to Top
dollydotteke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 12 Juli 2009
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dollydotteke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 21:05

hahaha dan was ik nog verkeerd lol , maar ik kom ook uit op 62 stokjes dus ga men ronde zo maar even laten

ik zal zo ronde 4 eens haken op de manier hoe jij het schrijft , ik laat het zo weten

Back to Top
dollydotteke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 12 Juli 2009
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dollydotteke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 21:10

met dat ik de vorige rondes anders had gedaan krijg ik er een raar model in

ik ga eens even opnieuw beginnen maar zal even een nieuw onderwerp aanmaken hierover want eigenlijk zitten we op een onderwerp van een vertaalsite

Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 December 2008
Status: Offline
Points: 4351
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rittepetit Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2011 om 10:03

Tamara,

 hoe doe jij dat om de russische letters op de vertaler te zetten ????????

  

Back to Top
dollydotteke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 12 Juli 2009
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dollydotteke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2011 om 10:25
kopieren en plakken
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2011 om 10:26
Originally posted by rittepetit rittepetit wrote:

Tamara,

 hoe doe jij dat om de russische letters op de vertaler te zetten ????????

  

je moet dan de tekst gewoon kopieren en plakken.

dan hoef je zelf niks in te voeren.

 

Back to Top
smimske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Augustus 2010
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1204
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer smimske Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2011 om 23:56
wat jij schrijft over engelse patronen vond iik heeeeerlijk herkenbaar...als ik het lees weet ik precies wat er bedoelt wordt en gaat het perfekt, als ik het overschrijf en dan gelijk maar vertaal wordt het een grote warboel in mn hoofd (jaaah,nog erger dan anders) en dus ook op papier. Kan het dan eigenlijk beter in het engels overschrijven, ben ik waarschijnlijk een stuk sneller klaar!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns