Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

hals breien

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: hals breien
    Posted: 25 Maart 2017 om 07:43
Goedmorgen,

Ik heb een vraag over mijn patroon van een trui die ik aan het breien bent. Er staat: Kant bij een hoogte van 55 cm de middelste 22 steken af voor de hals (deze snap ik nog) Kant daarna aan beide halszijden in iedere 2e naald: 1 keer 3st, 1 keer 2st, en 3 keer 1st.

Hoe doe ik dit? Snap er niks van.

Groeten
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2017 om 09:05
Eerst kant je die 22 steken af, dan in de 2e en 4e naald 3 steken, aan weerskanten, in de 6e naald 2 steken, aan weerskanten, en in de 8e, 10e en 12e naald 1 steek, aan weerskanten. Je kunt eerst de ene en dan de andere kant doen, je kunt ook een nieuwe bol pakken. Die 3 en 2 steken zijn aan de rechterkant van de hals wat moeilijk, ik neem die steken eerst over op de rechterpen zonder ze te breien, dan keer ik en kant ik ze af met de draad losjes achter het werk.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2017 om 09:28
Ik zag bij Even voorstellen, dat je een beginnende breister bent. Straks staat er in het patroon misschien: Neem steken op in de hals. Nadat de schoudernaden dichtgenaaid zijn. Het is wel zo netjes om die hals los te breien en later aan te naaien. Dan hoef je het niet op een rondbreinaald of op 4 pennen zonder knop te doen. Je kunt ook één schouder openlaten om de hals op twee pennen te breien.

Bij mij wordt het nooit netjes als ik steken breiend opneem, ik pak een haaknaald van de goede dikte en vis de draad door de gebreide steken heen op en zet lus voor lus op de breinaald. Veel meer werk, maar als het netter wordt en je de trui/het vest lang wilt dragen, wat maakt die tijd dan uit?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2017 om 11:27
Hou het werk met de goede kant voor je...

Als je de middelste 22 steken heb afgekant zit nu je draad aan de linkerkant. Dan brei je averechts terug...draad zit tegen het afgekante stukje.
Dan kant je de volgende drie steken af
Pen averechts terug breien....
Dan kant je twee steken af
Pen averechts terug breien
Dan kant je 1 steek af
Pen averechts terug breien
Dan nog een keer 1 steek
Pen averechts terug breien
Dan de laatste steek afkanten
Pen averechts terug breien

Aan de rechterkant doe je hetzelfde alleen kant je dan af in de averechtse naald

Het komt goed...!
Back to Top
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2017 om 10:53
Hoi Allemaal,

Dank je voor de uitleg. Ik ga ermee aan de slag. Alleen nu denk ik dat de armsgaten verkeerd heb gebreid. In het patroon staat:
Kant 2st af voor het armsgat, 108st voorpand, kant 4st af voor het armsgat. Kant daarna af voor het armsgat in iedere 2e naald: 2 keer 3st, 2 keer 2st en 1 keer 1st=86st.

Nu heb ik gebreidt:
1e naald 2 steken
2e naald 2 steken
3e naald 3 steken
4e naald 3 steken
5e naald 3 steken
6e naald 3 steken
7e naald 2 steken
8e naald 2 steken
9e naald 2 steken
10e naald 2 steken
11e naald 1 steek
12e naald 1 steek

Klopt dit dan wel omdat bij de hals ik de averechtse naald niet moet meerekenen?

Groeten Katinka
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2017 om 12:37
Bij de hals wordt in 2 stukken geminderd, de ene kant aan de goede kant en de andere in de averechte kant, omdat ge anders geen hals hebt.
Als je een bolleke wol aan het andere stuk hangt na die minderingen en dus met 2 bollekes breit dan zal je zien dat het in feite hetzelfde is.


Dus als je hier de armsgaten elke keer in het begin van de naald hebt afgekant is het juist. Als je dus 108 steken hebt na die eerste kant 2st af voor het armsgat wil dat dus zeggen dat je oorspronkelijk 112 steken had. En als je dan die daarna doet dan klopt het dat je 86 steken overhebt.

Efkes een vb. Je moet iedere 2de naald afkanten, laat ons zeggen maar aan ene kant, de goede. Dan kant je af in het begin van de naald en je breit die naald uit. Je breit terug is dan uw zogezegde eerste naald. Je moet weer keren omdat je aan het einde bent en dan is het uw tweede naald en die is terug op de goede kant waar je al afgekant had. Aan de averechte kant is het juist hetzelfde, maar dan wordt in elke averechte naald afgekant.

Alleen zie ik niet wat die 4 steken komen doen, tenzij dit alleen voor het voorpand telt en je nu met het rugpand bezig bent.

Hopelijk is het duidelijker en niet verwarrender. Anders vraagt ge maar opnieuw.


                                          3e naald 3 steken

4e naald 3 steken

                                          5e naald 3 steken

6e naald 3 steken

                                          7e naald 2 steken

8e naald 2 steken

                                          9e naald 2 steken

10e naald 2 steken

                                          11e naald 1 steek

12e naald 1 steek

Uw oneven naalden zijn dus de goede kant en de even naalden de averechte kant en dan zie je dat het iedere tweede naald is
Back to Top
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2017 om 13:29
Hey Katinka,

Heb je een link naar het patroon zodat we kunnen zien waar je me bezig bent? Waarvan je zegt....dat het in het patroon staat...klinkt niet logisch. Hoeveel steken heb je opgezet voor het rugpand?

2x3 in elke 2e naald betekent ( net als bij de hals)
- 3 steken afkanten en naald uitbreien
- teruggaande naald breien zonder afkanten
- opnieuw 3 steken afkanten en naald uitbreien
- teruggaande naald breien zonder afkanten
Nu heb je 2x 3 steken afgekant elke 2e naald

Hetzelfde geldt voor 2x2 steken afkanten
- 2 steken afkanten en naald uitbreien
- teruggaande naald breien zonder afkanten
- 2 steken afkanten en naald uitbreien
- teruggaande naald breien zonder afkanten

Dan:
- 1 steek afkanten en naald uitbreien
- teruggaande naald breien zonder afkanten

MAAR !!!
Omdat het armsgaten betreft moeten de minderen plaatsvinden aan beide kanten.

Dus:
2x 3 steken aan beide kanten elke 2e naald is:
- 3 steken afkanten naald uitbreien
-teruggaande naald ook aan het begin 3 steken afkanten naald uitbreien
- opnieuw aan begin van de naald 3 steken afkanten naald uitbreien
-teruggaande naald ook aan het begin 3 steken afkanten naald uitbreien

Het lijkt nu alsof je iedere naald aan het afkanten bent ipv elke 2e naald...maar als je elke zijde apart voor je neemt ben je aan elke zijde aan het afkanten en vervolgens komt er een gebreide naald overheen

Zo doe je ook met 2x2 en 1x1
Back to Top
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2017 om 13:56
De minderingen voor de armsgaten moet eerder worden gemaakt dan de minderingen voor de halsuitsnijding. En omdat je gisteren al vroeg om de uitleg van de halsuitsnijdingen ben ik bang dat je nu inderdaad niet goed gaat!
Back to Top
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2017 om 14:07
Beste Allemaal,

ik vind dit helemaal geweldig dat iedereen zo bereidt is mij te helpen. Super!!

Het patroon staat op: http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=859&cid=7

Ik ben begonnen met een rondbreinaald met 224 steken. Nu ben ik met het voorpand bezig. De armsgaten heb ik dan wel goed gedaan zoals ik het lees. De steken kloppen ook.

Ga nu beginnen met de hals. het wordt nog eens wat Tongue

Weer ontzettend bedankt.


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2017 om 14:34
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=859&cid=7

Handiger voor als er nog vragen zouden komen, wat ik betwijfel omdat ge goed bezig zijt.

En nu weet ik waar die 2 en die 4 steken vandaan komen. Als ge dus nog in het rond aan het breien bent moet ge 2 steken afkanten, 108 steken breien, 4 steken afkanten en 108 breien en nog eens 2 steken afkanten.
En dan kunt ge beginnen aan uw voorpand. Dus direct met die 3 steken afkanten van de armsgaten
Back to Top
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2017 om 18:18
Tsjaa...nu snap ik waarom het patroon me onlogisch voorkwam...Je bent op een rondbreinaald aan het breien. Dan moet je maar niet mijn tips opvolgen want die zijn bedoeld voor breien op twee naalden.

Misschien kan iemand van het forum helpen die ervaring heeft met rond breien?

Wel een mooie trui, Katinka....ik ga duimen dat het je gaat lukken!!
En het voordeel van breien...je kunt vaak uithalen en opnieuw beginnen dus bij een fout hoef je niet in paniek te raken. Het is altijd te herstellen.

SUCCES!!
Back to Top
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2017 om 18:19
Sorry....had iets verkeerd geplaatst maar kon niet meer verwijderen!
Back to Top
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2017 om 18:21
Katinka,

Voor het plaatsen van een link op dit forum...

http://forum.hobbydoos.nl/link-plaatsen-stap-voor-stap_topic44860.html
Back to Top
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2017 om 13:10
Goedendag,

Het volgende probleem.......de mouwen. Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee snap dat je 17 steken moet meerderen maar hoe moet ik dit doen? 2st recht midden in de ondermouw (?) Dan kom je toch niet meer uit met je boordsteek?

In het patroon staat:
Meerder vanaf een hoogte van 11 cm 17 keer 1 st aan weerszijden van 2 st recht midden in de ondermouw in maat M: iedere 6e naald = 90 st. Kant de mouw een hoogte heet van 55cm, 4 steken midden in de ondermouw af. Brei verder heen en weer op de breinld. Kant daarna af voor een mouwkop aan weerszijden in iedere 2e nld: 2keer 3 steken en 4 keer 2st. Kant daarna steeds 1st aan weerszijden af tot een totale hoogte an 64cm. Kant dan steeds 3 st aan weerszijden af tot een totale hoogte van 66cm. Kan de resterende st af met r boven en av boven av.

Ik ben aan het breien op een rondbreinaald met boordsteek 2 recht 2 averecht. Ben begonnen met 56 steken.

Hoop op reactie.

Groeten Katinka


Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2017 om 14:34
Je breit de mouwen in de rondte, dus ik denk daar waar een platte mouw de naad zou hebben, waar de mouw naar je zijkant wijst.
en dan meerder je aan weerszijden van een 2 steken recht (dat wordt dus een stijlnaad zoals in naadkousen) en aan beide
kanten krijg je dan de meerderingen - denk je dat je het zo snapt ? Als ik het krom uitleg LOL
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2017 om 14:37
Je hebt dan een tijdje 3 steken av, 2r, 3av of 2 av 4 recht 2av - daar kun je even over nadenken.
Back to Top
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2017 om 18:48
Hoi,

Ik geloof dat ik het snap. Dank je wel.

Je bedoelt: Ik brei zeg maar 2 recht, 2 averecht, 2 recht, 2 averecht etc. Als ik dan op het midden kom van mijn mouw meerder ik 2 steken, 1 steek voor een 2 steken recht of een 2 steken averecht en daarna 1 steek achter de 2 steken recht of 2 steken averecht. Snap ik dit goed?

Dan is mijn volgende vraag: Moet ik na 6 naalden breien weer 2 steken meerderen zoals boven?

Groeten Katinka
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2017 om 21:13
Elke 6de naald, dus om de vijf naalden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2017 om 09:14
Ja, je blijft meerderen en die 2 steken recht is min of meer je ankerpunt - ik zou die met een draadje markeren. Maar misschien is
het ook wel goed zichtbaar.
Back to Top
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2017 om 09:33
Hallo Allemaal,

Bedankt weer voor de tips. Ik snap het nu en ga ermee aan de slag.

Tot waarschijnlijk de volgende vraag Smile

Groeten Katinka
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.152 seconden.
Lang Yarns