Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Beginnersfoutjes

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Beginnersfoutjes
    Posted: 20 Augustus 2016 om 18:52
Biechten jullie maar eens op.

Ik begin.

Ik breide een babytruitje met ronde pas, voor alle zekerheid had ik alles tegelijk op de pennen genomen, zodat de twee mouwen, voorpand en achterpanden even lang waren. Toen ik aan de pas toe was, schoof ik alles aaneen en begon die in het geheel te breien. Alleen heeft een baby aan elke kant een armpje en niet twee aan één kant. Zoiets doe je maar één keer en daarna kijk je wel uit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2016 om 20:00
Geweldig onderwerp! Big smile Ik ga daar eens over nadenken. 

Wat me direct te binnen schoot was bij de patroontekenles op de middelbare school. We moesten een broek tekenen. De zuster kwam langs en corrigeerde iets in mijn tekening. D.w.z. zij tekende blijkbaar een gulp aan het voorpand. Ik wist niet dat dat een gulp was, dus tekende ik dezelfde uitbouw ook maar aan het achterpand. Even later kwam ze weer kijken bij mijn tafel, ontplofte zowat en vroeg: "Waarom teken jij van voren EN van achteren een gulp?" Mijn antwoord: "Ik ben aan de voorkant toch hetzelfde als aan de achterkant, zuster?" Jaren later kon ze het zich nog herinneren.       
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2016 om 23:15
Heel simpel : de nek/col voor een kindertoteenjaarof4truitje.
Ik breide die altijd te smal. Niet 1 keer maar meerdere keren. En nu na 30 jaar opnieuw kindertruitjes en voila weer te smal. Over het hoofd trekken gaat, maar terug uittrekken zit eerst de neus in de weg en dan blijft het hangen op het voorhoofd. Is niet echt een beginnersfoutje meer maar eerder een consequentfoutje.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 09:50
Twee dezelfde pijpen voor een pyamabroek .

Niet helemaal mijn schuld ,maar mijn moeder vond dat het zuiniger kon
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 09:53
Steeds meer steken krijgen bij breien omdat ik de draad de verkeerde kant op legde aan hey eind/begin ,maar toen was ik pas 4/5 .

Voordeel was dat ik die fout later bij anderen direct herkende
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 10:27
Rond mijn 16de wilde ik weer serieus gaan breien. Mijn moeder hield toezicht en er werd een donkergroen vest begonnen. Na het terugsteken van een aantal toeren om een fout te herstellen, stonden de steken verdraaid op de naald. Ik breide nietsvermoedend door. Tot mijn moeder me op die ene misvormde toer wees. Ja, ik had het wel gezien, maar ik dacht dat het wel goed kwam in de was. LOL Mijn moeder heeft toen alle steken in die toer "teruggedraaid".  
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 10:38
Mijn beginnersfout:
Ik moest op school bij handwerkles een luierbroekje breien, van katoen.
Ben dr TIJDEN mee bezig geweest.
Het was een perfect broekje geworden, voor breien en patroonlezen kreeg ik een 8
Voor uitvoering...een drie.
Toen ik met het 'broekje' thuis kwam zei mijn oma (maat 54) :
"Oh dat broekje wil ik wel hebben, lekker warm in de winter en het past me precies!"

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 11:09
Mijn eerste serieuze breiwerk werd een crème trui met blauwe accenten. Toen het ding klaar was (puf puf) ik was denk ik 15 of 16 ging
ik hem in elkaar zetten, de zijnaden waren zo lelijk en sloten niet dat ik uit frustratie het hele ding weer uitgetrokken heb en nog
later weggekiept. Als ik er nu aan denk, schud ik mijn hoofd - ik kan het niet bewijzen, maar ik denk dat de trui prima was - alleen had
iemand (b.v. mijn moeder) uit moeten leggen hoe je de naden van breiwerk goed sluit.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 11:46
Originally posted by Lao-tse Lao-tse wrote:

Toen ik met het 'broekje' thuis kwam zei mijn oma (maat 54) :
"Oh dat broekje wil ik wel hebben, lekker warm in de winter en het past me precies!"

Schitterend verhaalLOL 

Als kleuter kreeg ik een kinder-naaimachientje op een batterij dat tergend langzaam naaide. Zonder spoel, dus het waren alleen maar lussen met een bovendraad. Mijn opa bestelde direct een pyjama bij mij. Het enige wat ik met dat ding bereikt heb, is dat ik opa's zakdoeken in een onbewaakt ogenblik dubbel dichtgenaaid had... Confused 
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 13:35
Ik had bij een poppenbroekje de pijpen niet evenlang, dus geteld en er was een paar toeren verschil. Afkanten ongedaan gemaakt en die paar toeren erbij gebreid. Aan de verkeerde pijp, dus die was nu dubbel te lang. 😜 Dus uitgehaald en afgekant, en vervolgens de goede pijp op lengte gemaakt. Is uiteindelijk een heel leuk broekje geworden. En leerzaam, want nu heb ik een toerenteller. 😋
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 17:47
Heb heel hard nagedacht, maar weet er geen. Maar wel een van: deze ezel stoot zich tig maal aan dezelfde steen. Als ik een naad niet mooi vind, een kledingstuk te strak of te wijd, stik er een nieuwe naad naast en haal daarna het foute stiksel uit. Denk ik, is logisch toch? Hoe vaak ik nu al de verkeerde er uitgehaald heb? Niet te tellen. Ik kan zo goed opletten als ik wil, het gaat toch regelmatig verkeerd. Ik heb ook ooit de verkeerde mouw van breiwerk uitgehaald omdat ik een "fout" had gezien.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 18:27
De meeste fouten die ik maak, komen doordat ik het patroon niet lees. 
Bijvoorbeeld de eerste keer dat ik een boord ging breien aan mijn vest. De boord trok enorm op, omdat ik bij elke steek die ik aan de zijkant had opgenomen ook 1 steek boord breide. (En ik elke toer 1e afhaal en niet brei). Dus kwam een heleboel steken tekort...
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2016 om 18:32
mijn eerste vest was er eentje met een Noors patroon.
mooie gekocht bij Renske .alles ging goed tot... de ronde pas.
ik doe net als Magtelt alle delen op de rondbreinaald.
en brei mooie herten en andere patronen in. toen de voor bies er aangebreid. prachtig alleen zaten de voorpanden op de plaats van de mouwen en andersom.
oant Sjen
Back to Top
thian View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer thian Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2016 om 00:04
ik vergeet af en toe een regel nu heb ik een groene lineal di eik op het patroon leg en steeds verschuif en nl stekentellers
en maar tellen...
maar m,et de vogeltjes probeer ik soms een langere nek (wordt ook dikker is niet de bedoeling) of een korter lijfje das wel grappig
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2016 om 17:56
Originally posted by Lelie Lelie wrote:

De meeste fouten die ik maak, komen doordat ik het patroon niet lees. 
Bijvoorbeeld de eerste keer dat ik een boord ging breien aan mijn vest. De boord trok enorm op, omdat ik bij elke steek die ik aan de zijkant had opgenomen ook 1 steek boord breide. (En ik elke toer 1e afhaal en niet brei). Dus kwam een heleboel steken tekort...
Oh ja,die had ik nog vergeten. Ik lees altijd ergens overheen. Dat is dus geen beginnersfout, maar dat hoort bij die ezel en die steen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.281 seconden.
Lang Yarns