Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Blokfluitles

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Blokfluitles
    Posted: 06 November 2019 om 22:32
Morgen krijg ik mijn eerst blokfluitles. Ik speel al zo'n beetje vanaf mijn 4de voor de lol, maar wilde het toch eens wat serieuzer aanpakken. Ook zal ik met diverse soorten blokfluiten te maken gaan krijgen in de toekomst. Lijkt me heel leuk. Smile Ik ben benieuwd! 
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2019 om 08:58
Geweldig, wat leuk.
Heeel veel PLEZIER gewenst!ClapTongue
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2019 om 10:47
Nee wat leuk, ik hoop dat de leraar of lerares het boeiend kan maken.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2019 om 11:04
Dat is eens wat anders dan handwerk ,veel suxes lijkt me toch niet makkelijk
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2019 om 20:33
Goed plan Kamilla, veel plezier!
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2019 om 21:11
Bedankt voor jullie goeie wensen. Het is heel leuk geweest en vooral erg leerzaam. Nou heb ik wel ervaring met andere instrumenten, dus muziek is niet bepaald nieuw voor mij. Doordat ik nooit les heb gehad op een blaasinstrument, was de wijze van ademen nog wel eens een probleem. Vandaar dat we daar veel aandacht aan gegeven hebben.

Handvaardigheid komt bij elk instrument wel om de hoek kijken, hoor, Pareltje. Het klopt dat het niet hetzelfde is als handwerken. Als breister of haakster kan je je werk uittrekken als het niet naar je zin is. Verkeerde of valse noten die al geklonken hebben, niet.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2019 om 21:22
en nu ga ik een waarschijnlijk heel stomme vraag stellen. De dwarsfluit is dat geen blaasinstrument?
Is inderdaad wel anders 'blazen' dan op een blokfluit. Maar ik denk dat ge op een trompet of saxofoon of tuba allemaal nog anders moet blazen.

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2019 om 22:49
Helemaal geen stomme vraag, hoor, Bep! Die dwarsfluit (renaissance-traverso waar ik hier ooit het zelfgemaakte etui voor heb laten zien) is natuurlijk ook een blaasinstrument. Op dit instrument heb ik ook geen les op gehad. Het aanblazen (embouchure) is op elk van de door jou genoemde blaasinstrumenten anders. Bij de koperblaasinstrumenten blijf ik ver vandaan. LOL

Bij een goeie ademtechniek is het belangrijk dat je voldoende lucht inademt voor de te spelen frase. Als je dan weer op nieuw inademt, hoort de oude lucht op te zijn. Mijn "probleem" is dat ik te diep wil inademen en lucht overhoud. Bij een een dwarsfluit heb je meer lucht nodig dan bij een blokfluit. Mijn inademing is daarmee goed afgestemd voor de dwarsfluit. Voor de blokfluit, die minder lucht nodig heeft, zou ik minder diep moeten inademen. Dat veroorzaakt bij mij een lichte vorm van paniek. Vandaar dat ik deskundige leiding nodig heb.   


Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2019 om 11:05
Dat klinkt als mijn problemen op zwemles, crawlen lukt wel - maar niet ademhalen tijdens het crawlen, wat toch niet echt onbelangrijk is.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2019 om 14:57
Tijdens luchthappen bij het crawlen gutst het water langs je gezicht. Dat zou voor mij ook een reden zijn om niet te durven inademen. Bij blokfluitspelen sta ik gelukkig op het droge. Hoe vaak stokt je adem al niet bij het oprapen van een moeilijk gevallen steek of bij het optillen van iets zwaars? Terwijl ademhaling juist belangrijk is.   
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2019 om 22:56
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Dat klinkt als mijn problemen op zwemles, crawlen lukt wel - maar niet ademhalen tijdens het crawlen, wat toch niet echt onbelangrijk is.

Op het moment dat je een arm van 'achter naar voren' haalt, scherend over het water, draai je jouw hoofd opzij naar die kant. Dus niet je hoofd optillen uit het water, maar over de lengteas draaien vanuit de romp, (zodat je gezicht uit het water draait). Door de "boeggolf" gemaakt door de bovenkant van je hoofd die dan immers gewoon in het water is, ontstaat er een 'kuil' bij je mond waardoor je vrij en ruimschoots kunt adem halen. Niet van kant wisselen, dan verstoor je het ritme. 1 kant uitkiezen en het daarbij houden. Uitblazen van lucht kan als je gezicht in het water ligt en naar de bodem is gericht..

Als je vervolgens van de zo ver als mogelijk vóór je ingestoken hand een schepje maakt en die in een "s" onder je doortrekt naar achteren tot aan de heup, krijg je meer vaart, is je arm langer onderweg en hoef je dus ook veel  minder frequent je armen te bewegen, waardoor je minder snel moe wordt  en je geen adem te kort krijgt. Vergeet daarbij dan absoluut niet om met de voeten, eigenlijk met het gehele been vanaf de heup, te schoppen in het water.

Ik weet dit omdat ik in mijn jeugd op subtop niveau aan lange afstand zwemmen heb gedaan.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2019 om 20:17
Haha Teunis die geen patronen kan lezen gaat mij zwemles geven. Ik denk dat het komt omdat ik nu al zo oud ben, dan leer je moeilijker.
Zodra ik mijn hoofd draai, denken mijn benen PAUZE. Maar ik blijf het proberen !!! Zo zit ik dan weer wel in elkaar.
Ik denk dat er verschillende dingen spelen, ik wil links ademen terwijl het daar niet altijd tijd voor is en dus verkramp ik een beetje.
Ik denk zelf dat ik meer moet ontspannen, maar morgen gaan we wederom ons best doen LOL
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2019 om 08:51
Ja hoor, ik kan je zwemles geven. Tenslotte heb ik daar diploma's voor. Toegegeven, ze zullen verouderd zijn en niet meer geldig, en de diverse slagen zullen in details aangepast zijn door voortschrijdend inzicht, maar de basis is in 40 jaar niet veranderd, toch?
Ouderdom heeft wel iets te maken met de snelheid van nieuwe dingen aanleren, maar zegt niets over het feit of je het kunt leren. Het is vooral de WIL om iets nieuws te leren wat maakt dat je het leert. Brei-sterren op leeftijd leren immers vrij eenvoudig nieuwe patronen of zelfs een hele nieuwe techniek. En dat lukt mij ook, zelfs zonder patronen te kunnen lezen, dankzij joeptoepClap
Wanneer komt overigens het moment in iemands leven dat er gesteld kan worden: ik hoef niets meer te leren, ik weet alles al?
Helaas voor de benen in pauzestand, er is dus geen enkel excuus te bedenken (behalve ziektes, natuurlijk) om niet in het geheel van de slag mee te doenWink
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2019 om 09:17
@Kamilla, weet jij of de populaire liedjes (rock, pop, jazz, sinterklaas, kerst) er ook in notenschrift voor de altblokfluit voorhanden zijn?
Ik zie heel veel voor de sopraan, die in G staat, maar voor de alt, die staat immers in F, vind Ik niets moderns. 
En van G naar F omzetten lukt in sommige gevallen wel, maar ik heb geen zuiver gehoor, dus vind ik dan dat het mooi klinkt, maar zit mijn vrouw met de handen op de oren. Gewoon een stuk wat in G staat, in F spelen geeft hetzelfde resultaat bij aanhoorders.
Net als jij speel ik voor de lol zonder ooit les te hebben gehad.Tongue
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2019 om 12:37
Leuke vraag! Ik zal proberen tussen jouw alinea's door te antwoorden. 

Uit jouw bericht neem ik aan dat het notenlezen vertrouwder is dan het ontcijferen van een breipatroon. Klopt dat?

Jij hebt dus een altblokfluit, maar heb je ook ervaring op de sopraan? 

Originally posted by Teunis Teunis wrote:

@Kamilla, weet jij of de populaire liedjes (rock, pop, jazz, sinterklaas, kerst) er ook in notenschrift voor de altblokfluit voorhanden zijn?

Rock, pop en jazz zijn voor mij onbekend terrein. Sinterklaas- en Kerstliedjes zijn me wel bekend. Om te weten of er kerstliedjes beschikbaar zijn in diverse toonsoorten, zou je een muziekwinkel moeten opzoeken en de boeken doorkijken of het gewenste toonsoort er in staat. Ik kan je ook wel helpen zoeken op internet want daar is veel beschikbaar. Maar als je kan transponeren, is dat het makkelijkste. Daarover later meer.

Citeer Ik zie heel veel voor de sopraan, die in G staat, maar voor de alt, die staat immers in F, vind Ik niets moderns.

De sopraan staat in C! D.w.z. alle gaatjes dicht geeft een C. De sopraanblokfluit is vanwege prijs en formaat het meest populair. Daarom zal je binnen populaire muziek die voor blokfluit omgezet is, meestal een variant vinden voor op de sopraan. De tenorblokfluit staat ook in C en is een octaaf lager dan de sopraan. Deze heeft dezelfde grepen als de sopraan en klinkt mooi diep. 

Citeer En van G naar F omzetten lukt in sommige gevallen wel, maar ik heb geen zuiver gehoor, dus vind ik dan dat het mooi klinkt, maar zit mijn vrouw met de handen op de oren. Gewoon een stuk wat in G staat, in F spelen geeft hetzelfde resultaat bij aanhoorders.

Als je op sopraan een stukje in G speelt. Vervolgens pak je een alt en speelt hetzelfde liedje met dezelfde grepen, dan speel je het (zonder te beseffen) in C terwijl de toehoorders dezelfde melodie waarnemen.  

Je kan een stuk transponeren; naar een ander toonsoort overbrengen. Of omdat het bereik van je instrument niet voldoet of omdat de zangers, die mee zouden willen zingen, er niet bij kunnen. Ik begrijp dat jij het transponeren actief spelend aan het uitzoeken bent. Dat is een geweldig goeie oefening!!! Op deze manier maak je verbinding tussen je geheugen, je gehoor en je motoriek op het instrument. Een beetje te vergelijken met een breipatroon dat in je hoofd zit maar nog naar steeksoorten en maatwerk vertaald moet worden. Als je die manier ontwikkelt, ben je vrij in de keuze van welk toonsoort dan ook. Het is niet aan te raden om dit langdurig binnen gehoorsafstand van je vrouw te doen. LOL 

Transponeren kan je ook door het zelf op notenschrift te zetten. Er zijn zelfs computerprogramma's voor als je daar handig mee bent. Met gewoon handmatig transponeren zou ik je best kunnen helpen.

Misschien heb je hier iets aan.  

................................

Bij een winkel waar ik wel eens bestel vond ik het volgende boek. Maar "barok-stijl" is misschien niet zo modern als jij zou willen.



Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2019 om 00:09
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Leuke vraag! Ik zal proberen tussen jouw alinea's door te antwoorden. 

Uit jouw bericht neem ik aan dat het notenlezen vertrouwder is dan het ontcijferen van een breipatroon. Klopt dat?

Jij hebt dus een altblokfluit, maar heb je ook ervaring op de sopraan?

Noten lezen is inderdaad vertrouwder dan patronen.Tongue Mijn eerste vrouw, toen nog mijn verloofde, bespeelde de sopraan en zij heeft het fluiten aan mij geleerd. Haar broer, een vioolspeler, heeft mij het notenschrift geleerd.
De eerste blokfluit was dus een sopraan, maar ook toen al had ik (te) dikke of grote vingers, met regelmaat waren anderhalf gaatje bedekt in plaats van 1. Daarnaast vond ik de sopraan wat schel klinken. Later bleek dat aan die oefenfluiten van de schoonfamilie te liggen. Op advies van een muziekwinkel een alt gekocht. Uit jouw antwoord leer ik dat dát beter een tenor had kunnen zijn.

Originally posted by Teunis Teunis wrote:

@Kamilla, weet jij of de populaire liedjes (rock, pop, jazz, sinterklaas, kerst) er ook in notenschrift voor de altblokfluit voorhanden zijn?

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Rock, pop en jazz zijn voor mij onbekend terrein. Sinterklaas- en Kerstliedjes zijn me wel bekend. Om te weten of er kerstliedjes beschikbaar zijn in diverse toonsoorten, zou je een muziekwinkel moeten opzoeken en de boeken doorkijken of het gewenste toonsoort er in staat. Ik kan je ook wel helpen zoeken op internet want daar is veel beschikbaar. Maar als je kan transponeren, is dat het makkelijkste. Daarover later meer.

Oké, wellicht kan de muziekwinkel mij inmiddels helpen, in de vorige eeuw kwamen diverse winkels niet verder dan boekjes voor de sopraan of klassieke stukken. Nu zou ik klassiek beter kunnen waarderen, destijds absoluut niet.

Citeer Ik zie heel veel voor de sopraan, die in G staat, maar voor de alt, die staat immers in F, vind Ik niets moderns.

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

De sopraan staat in C! D.w.z. alle gaatjes dicht geeft een C. De sopraanblokfluit is vanwege prijs en formaat het meest populair. Daarom zal je binnen populaire muziek die voor blokfluit omgezet is, meestal een variant vinden voor op de sopraan. De tenorblokfluit staat ook in C en is een octaaf lager dan de sopraan. Deze heeft dezelfde grepen als de sopraan en klinkt mooi diep.

Ach, natuurlijk staat de sopraan in C. Wat dom van mij om over zo'n enorme fout heen te lezen.

Citeer En van G naar F omzetten lukt in sommige gevallen wel, maar ik heb geen zuiver gehoor, dus vind ik dan dat het mooi klinkt, maar zit mijn vrouw met de handen op de oren. Gewoon een stuk wat in G staat, in F spelen geeft hetzelfde resultaat bij aanhoorders.

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Als je op sopraan een stukje in G speelt. Vervolgens pak je een alt en speelt hetzelfde liedje met dezelfde grepen, dan speel je het (zonder te beseffen) in C terwijl de toehoorders dezelfde melodie waarnemen.  

Je kan een stuk transponeren; naar een ander toonsoort overbrengen. Of omdat het bereik van je instrument niet voldoet of omdat de zangers, die mee zouden willen zingen, er niet bij kunnen. Ik begrijp dat jij het transponeren actief spelend aan het uitzoeken bent. Dat is een geweldig goeie oefening!!! Op deze manier maak je verbinding tussen je geheugen, je gehoor en je motoriek op het instrument. Een beetje te vergelijken met een breipatroon dat in je hoofd zit maar nog naar steeksoorten en maatwerk vertaald moet worden. Als je die manier ontwikkelt, ben je vrij in de keuze van welk toonsoort dan ook. Het is niet aan te raden om dit langdurig binnen gehoorsafstand van je vrouw te doen. LOL 

Transponeren kan je ook door het zelf op notenschrift te zetten. Er zijn zelfs computerprogramma's voor als je daar handig mee bent. Met gewoon handmatig transponeren zou ik je best kunnen helpen.

Ik denk niet dat ik bewust bezig ben met transponeren. Het is simpelweg ontstaan. Omdat ik toendertijd zo weinig voor mij interessante stukken  kon vinden, ben ik de liedjes gaan zoeken en spelen die in een c-notatie niet lager dan de F gingen. Meestal waren er wel een noot of wat die net niet lekker in het gehoor lagen en dan probeerde ik de juiste noten te vinden. Later ben ik veel liedjes gewoon uit het hoofd gaan spelen. De beginnoot vinden is het lastigst, het vervolg lukt meestal wel met veel oefenen. Dan komen de oordopjes voor mijn huidige vrouw om de hoek kijken. Zij bespeelt een elektronische piano, en is behept met een veel zuiverder gehoor dan ik.
Ik heb er eerlijk gezegd nooit aan gedacht om een liedje wat aardig lukt op notenschrift te zetten (zelf, of via een computerprogramma). Dat is een heel goed idee. Dank daarvoor. Tot nog toe bleef ik oefenen tot ik een liedje voor mij goed genoeg onder de knie had, en ging dan door naar de volgende. Zo brei, haak en kook ik ook ongeveer. Nooit 2x het zelfde. Het mag er op lijken, maar is het beslist niet. Voor de lopende band ben ik ongeschiktWink

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Misschien heb je hier iets aan.  

................................

Bij een winkel waar ik wel eens bestel vond ik het volgende boek. Maar "barok-stijl" is misschien niet zo modern als jij zou willen.


Ja ik heb hier heel veel aan. Nogmaals dank.
Op dit moment is klassiek nog niet helemaal mijn ding. Het komt wel steeds meer, maar ik hang nog in de jaren 60 tot 80 van de vorige eeuw, aangevuld met hier en daar een artiest uit deze eeuw. Ik knabbel wat aan jazz en besnuffel countryrock. De hele grote vijver van klassiek moet ik nog ontdekkenWink

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2019 om 21:36
Volgens mijn blokfluitdocente is de "altblokfluitreis" van Saskia Coolen en erg leuke en leerzame methode voor altblokfluit. De leermethode bestaat uit 3 delen met CD's. Je maakt kennis met pop, volksmuziek uit verschillende landen, barok en je kan met begeleiding van de CD's spelen. De stukken worden begeleid met diverse instrumenten al naar gelang de stijl van het stuk. Deel 3 heb ik sinds een paar dagen in huis en is enorm toegankelijk en afwisselend. Ook theoretische zaken worden er op een leuke manier toegelicht. 

Door de afwisseling in diverse soorten muziekstijlen ligt het accent niet zo op klassiek/barok alleen, waardoor je zou kunnen beginnen met pootjebaden in de klassieke vijver i.p.v. direct kopje-onder. Wink

 


https://www.broekmans.com/nl/bladmuziek/altblokfluitreis-vol3-methode-voor-altblokfluit-boek-met-4-cd-s-915366
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2019 om 10:10
Teunis, als je op mij lijkt en klassiek niet zo leuk vindt is Barok misschien best wel te doen. Het klinkt een stuk moderner dan klassiek
raar maar waar. Zolang je maar die rare kerkstukken overslaat.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2019 om 15:42
Klassiek is eigenlijk een misleidende term. Onder klassieke muziek wordt meestal alle "serieuze" niet-populaire muziek verstaan waardoor Corelli tot en met Bela Bartok op een hoop geveegd worden. Eigenlijk is klassiek een stijlperiode van ongeveer 1750 tot tegen 1800. Voor de blokfluit is er in de klassieke periode niet of nauwelijks iets geschreven. De barok was de bloeiperiode voor de blokfluit en dan met name de alt. In de 20ste eeuw zijn er weer wel stukken geschreven voor blokfluit, maar die moet je leren beluisteren.

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2019 om 19:19
Ik heb ook platen van James Last met klassieke stukken, die vind ik een stuk leuker, maar daar zit dan vaak een drummer of trompetter in.
Barok kan ik leuk vinden zonder dat er aan gesleuteld is.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns