Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Brood bakken

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Brood bakken
    Posted: 28 Februari 2019 om 10:45
Sinds enkele weken ben ik weer aan het broodbakken geslagen. Leuk om te doen, gezond en lekker. Bovendien weet je wat er in zit. Als ik een keer in de week twee grote broden bak, komen we met z'n tweetjes precies toe. De twee grote blikken passen precies naast elkaar in mijn elektrische oven. Ik vries de broden gesneden in dagelijkse porties in.

Ik gebruik speltmeel en speltbloem, roggemeel en boekweitmeel. Verder gedroogde gist, zout, melk met water, klontje boter en een schepje honing.

Ooit heb ik een broodbakmachine gehad, maar dat functioneerde niet naar behoren. Ambachtelijk stevig kneden met de hand en gooien met een homp deeg van dik 2 kilo is goed voor je spieren.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2019 om 11:12
Lijkt mij zalig en je doet er in wat je zelf lust,nu proberen vol te houden👍
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2019 om 11:21
Nou mijn vriend, sinds 15 februari jl. mijn echtgenoot, bakt dus wel brood met een broodmachine en dit gaat altijd goed en inderdaad het zelf gebakken brood is ontzettend lekker en je weet wat erin zit.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2019 om 12:36
Oh zo lekker...
Ik bak ook graag zelf brood dan wel met de broodbak machine...
Al moet ik zeggen dat ik er geen ster in ben om te onthouden dat ik ook brood zelf kan bakken ...
Dus vaak kom ik erachter als het al laat is in de avond en dan heb ik geen zin meer om het aan te zetten terwijl het zo gepiept is...
Dilianne gefeliciteerd welkom bij de club van getrouwde vrouwen ...
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2019 om 13:00
Dilianne, Handshake Gefeliciteerd met jouw huwelijk. 

Dan hebben jullie nu nog zeker zo'n 4 weken de tijd om wittebrood te bakken. Wink

Ik twijfel er niet aan dat die machine die wij hadden, het niet helemaal goed deed. Tijdens het kneden werd het meel in de hoeken van het bakblik niet goed meegenomen. Dus tijdens het kneedproces moest ik met een spatel meehelpen. De "kneedpropellor" zat in het brood vast gebakken en daarmee kwam het brood altijd gehavend uit het blik. Vandaar dat ik het liever als handwerk doe. Hopelijk kan jouw verse echtgenoot beter omgaan met de broodbakmachine.

Op dit moment ruikt het heerlijk in de keuken.       
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2019 om 13:11
De geur van vers gebakken brood...
Om van te watertanden ...
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2019 om 13:57
Eigengebakken brood .

Toen ik hier pas kwam wonen zat hier iemand die bakte voor anderen vers brood ,je bracht de ingrediënten en de volgende dag kon je het als brood weer terug halen. Met een bijdrage voor het bakken

Ze was gek op broodbakken ,maar voor zichzelf alleen had ze er geen zin in .

Ik hoorde laatst dat er hier in de buurt ook iemand is die kookt voor anderen .
Ze heeft een soort menu en als het je wat lijkt kan je je voor die dag aanmelden ,en het 's avonds ophalen .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2019 om 15:07
Ik bak ook zelf brood, maar ik kneed niet zelf. Eerder had ik een broodbakmachine nu een grote mixer. Ik gebruikte de bbm eigenlijk als mixer
want ik bak eigenlijk altijd in de oven.
Ook probeer ik wel eens die "geen kneed" broden en het werkt wel, maar ik hou meer van bruin
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2019 om 15:59
Ik bak vanalles, maar geen brood. Einde van de week staat het carnavalsgebak op het programma. Poefelen. Wat zijn dat????
Berliner bollen. In het Limburgs heten die dingen zo, tegewoordig noemt men ze dus meestal Berliner bollen. Ik doe er geen jam in. Bakkers hebben een apparaat om de jam er na het bakken in te spuiten. Ik zou dan 2 lappen deeg moeten uitrollen, hoopjes jam verdeeld over een lap leggen, rondje er omheen nat maken. De andere lap er op en leggen en rondjes uitsteken. Gaat altijd fout. Tijdens het bakken splijten ze open, jam eruit en in het vet. Knoeiboel. Wij eten de jam er apart bij.
Mijn zoon bakt brood en maalt zelfs het meel zelf.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5762
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2019 om 21:31
mmm ruik het al allemaal. Soms word er hier gebakken door de kids wafels, muffins of een cake. Vroeger deed ik ook vaak vlaai bakken zoals kruimelen vlaai.
Brood deed ik als kind helemaal zelf kneden rijzen laten kneden bakken heerlijk was dat. Nu doe ik af en toe met de broodbalmachine . Moet zeggen dat gaat helemaal goed allemaal. Helaas heb ik geen plaats voor een grote bakoven dus bakken moet hier met een combimagnetron maar dan gebruik ik alleen de heteluchtoven ervan.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maart 2019 om 08:15
Ik heb een Moulinex broodbakmachine, al een paar jaar oud, maar hij doet het goed. Ik had soms wat problemen met het mengen, dat er in de hoeken nog wat meel zat. Dat los ik op door water en mix in een plastic kom te mengen met een plastic lepel, en dan de klont deeg in het midden te gooien. Pecannoten of cranberries voeg ik toe als de machine piept, meestal gemengd met een lepel ahornsiroop.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Maart 2019 om 10:56
De mijne heb ik weggegeven. Maar de tip om het vooraf te mengen, is wel een goeie! Nu bak ik vrij grote broden van samen ongeveer twee kilo tegelijk. Ook wel economisch. Het belangrijkste is dat je het met plezier doet en dat het gezond is.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2019 om 09:12
Leuk een broodbak topic. Ik bak mijn brood al heel lang zelf, alleen voor mezelf de rest vd familie wil er niet aan. Een aantal jaren geleden kreeg ik van de kinderen een goede broodmachine met ook een keuze waarop je zelf het bakproces kunt bepalen. Dat ging een tijdje goed maar ik baalde wel dat ik altijd twee gaten had van de deeghaken en dat het maar een klein bijna vierkant broodje werd. Daarom bak ik tegenwoordig weer in de oven. Ik gebruik speltmeel, geen bloem want heb gelezen dat ze daar alle goede stoffen uithalen. Speltmeel met poedergist. Heb ook een poosje in plaats van gist zuurdesem gemaakt, maar dat is me toch teveel werk. Daar ben je steeds maar heel kort mee bezig, maar wel elke dag. Dus nu is het weer brood van speltmeel gekocht bij de molen in Groesbeek en poedergist. Ik kneed het niet meer zelf maar met de machine. De laatste tijd heb ik ook een geweldig goed recept, daarmee wordt het brood lekkerder, luchtiger en groter dan met mijn vorige recepten.
Back to Top
Gracie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2019
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gracie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2019 om 18:33
Ben benieuwd wat dat recept is dan, of is dat het geheim van de kok
Ik bak ook heel graag brood, het liefst frans brood (althans dat probeer ik) met een keiharde knapperige korst en zacht en luchtig van binnen. Deze bak ik in een pan in de oven. Dutch oven methode.
De meeste recepten haal ik uit het boek van Levine van Doorne
Bedenk dat als je 1 vinger naar een ander wijst er nog altijd 3 richting jezelf staan
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2019 om 16:18
Originally posted by Gracie Gracie wrote:

Ben benieuwd wat dat recept is dan, of is dat het geheim van de kok
Ik bak ook heel graag brood, het liefst frans brood (althans dat probeer ik) met een keiharde knapperige korst en zacht en luchtig van binnen. Deze bak ik in een pan in de oven. Dutch oven methode.
De meeste recepten haal ik uit het boek van Levine van Doorne

Nee geen geheim, ik heb hem van het internet maar weet niet meer waar het staat, zal het hier ff neerzette:

500 gram speltmeel (ik bebruik Duits Dinkel)
ca 6 gram droge gist
ca 10 gram zout (meestal wat minder, voor mij hoeft het niet zo zout)
ca 320 gram lauwwarm water
scheutje olijfolie

Doe de meel in een mengkom, maak er een berg van met rondom de berg ruimte (voor de 'sloot')
maak de top vd berg wat plat en prik er twee kuiltjes in, daar doe je dan in de een het zout en in de ander de gist, sluit de kuiltjes. Giet dan het lauwwarme water in de sloot en doe daar een beetje olie bij. 

Ik mix het gewoon met de mixer, hoe lang weet ik eigenlijk niet. Gewoon lang genoeg dat het mooi deeg is (mijn mixer heeft 4 standen, ik start hem op stand 1 en als ik vanzelf is overgegaan naar stand 2 laat ik hem nog even doordraaien).

Dan doe je een het meel over in de bakvorm of rijsmand. Leg er een (thee)doek overheen en laat het deeg minimaal 2 uur rijzen (ik doe meestal ca 3 uur).  

Oven voorverwarmen op 220 graden.  Oven warm?  Theedoek eraf en haal het deeg uit de rijsmand (als je die hebt gebruikt) en leg het deeg op je bakplaat met laagje bakpapier op de bodem (voor vloerbrood). Heb je een broodblik gebruikt dan zet je die gewoon in de oven (uiteraard ook zonder de theedoek). Laat het 40 minuten bakken.

Het brood is klaar als het hol klinkt als je er op tikt.
Strijk met een kwastje wat water over het brood als het uit de oven komt en haal het uit het bakblik of de vorm.

Wikkel het brood in een (thee)doek en laat het afkoelen op een draadplateau. 

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2019 om 16:56
Levine heeft ook een hele goeie site. Ik bak heel graag brood, alleen op vakantie ga ik naar een bakker. En dan ruik ik eraan en
probeer te bedenken wat ik er van vind en ik eet het op :-)
Ik haal in Duitsland ook wel kant en klaar zuurdesem, ik maak daar meestal stokbrood mee.
Back to Top
Gracie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2019
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gracie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2019 om 15:29
Ik ga het proberen
Bedenk dat als je 1 vinger naar een ander wijst er nog altijd 3 richting jezelf staan
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2019 om 16:16
Eerder kneedde ik het deeg vaker, liet ik het ca 1 uur rijzen een ging ik het weer kneden. Maar het blijkt dat je speltmeel niet te vaak moet kneden, daar wordt het erg compact van. Nu ik het maar 1x doe en dan langer achter elkaar laat rijzen is het brood tenminste lekker luchtig. 
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2019 om 21:20
Vers eigen gebakken brood is lekker. Ik heb het heel lang gedaan. Ook wafels, cake, taarten, cupcakes, bladerdeeg gebakjes, enzovoort. Vooral in de winter, dan gebruikte ik de gasoven die dan meteen de kamer verwarmde. In de zomer wilde ik geen extra warmte en bakte ik wafels met een wafelijzer en brood met een broodmachine.

Maar ik groeide in die tijd van maat 36 naar 46. Ik moest dat bakken beperken. Nu doe ik alleen nog zo af en toe nog een volkoren appel-rozijn brood. Soms een cake. Verder gebruik ik die kleine afbakbroodjes één of geen per dag. En daarom geen hele zelfgebakken broden, want dan ben ik meer aan het bakken voor de vogeltjes.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2019 om 08:59
Ik heb pas een documentaire gezien over dat de echte bakkers meer en meer verdwijnen en dat ze in labs aan het meel sleutelen met allemaal
vage paddo's en stofjes zodat je stabiel deeg krijgt zodat je het brood in een fabriek bakken kunt.
Ik moet zeggen dat de lust om afbakbrood te kopen daardoor totaal in het niets verdwenen is.
Ik bak nog liever voor de vogels dan dat ik dat eet, ik vries mijn brood trouwens in. Dat is een van de redenen dat ik niet 100% water
broden maak, maar deels melk deels water anders wordt het in de vriezer een ijsberg.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.609 seconden.
Lang Yarns