Een moeilijke sudoku, wie helpt? |
Reageer ![]() |
Pagina 12> |
Autheur | |
speets ![]() Duizendpoot ![]() Lid sinds: 17 Februari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 109 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 10 Juli 2011 om 16:36 |
Ha dames,
Ik kom er niet uit! ![]() Ik sudoku al jaren (ook vormsudoku's en diagonaalsudoku's) maar deze dingen krijg ik niet opgelost. Dat vreet aan me, kennelijk is er een truc die ik nog niet ken ![]() ![]() Het gaat me niet om de uiteindelijke oplossing: ik kom er wel uit met potlood en gum, maar het moet ook in 1 x kunnen. Alleen begrijp ik niet hoe. Wie wel? Het gaat dus om de eerste stap: Welk cijfer moet waar komen, en waarom? Ik ben heel benieuw! ![]() ![]() |
|
Je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandelt (Ghandi).
|
|
![]() |
|
diny183 ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 03 Oktober 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1433 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hier kan ik je echt niet mee helpen.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Lizzi ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 17 Oktober 2007 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 844 |
Pfff, daar ben ik ook echt niet goed in! Is er trouwens normaal een trucje voor? Heb er geen idee van!
|
|
groetjes, Marlies
|
|
![]() |
|
willywortel ![]() Duizendpoot ![]() ![]() Lid sinds: 25 April 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 380 |
hoi
wil hem zo overschrijven, gaan straks weg. maar neem deze mee en ga een poging doen voor je. ik doe ook sudoku maar heel de oplossing altijd uit de boekjes en die gaan weg. gr. |
|
To smile , is the way to help change the world.
willywortel |
|
![]() |
|
speets ![]() Duizendpoot ![]() Lid sinds: 17 Februari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 109 |
Overschrijven kan natuurlijk, maar makkelijker (?) is rechtsklikken en uitprinten ![]() |
|
Je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandelt (Ghandi).
|
|
![]() |
|
willywortel ![]() Duizendpoot ![]() ![]() Lid sinds: 25 April 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 380 |
weet ik, maar heb daar geen tijd voor. heb hem al overgeschreven, zonder jouw cijfers er in.
|
|
To smile , is the way to help change the world.
willywortel |
|
![]() |
|
*kathy* ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 29 November 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2050 |
Ik ga er even naar kijken, maar zijn het 2 losse sudoko's aaneen gelegd?
|
|
![]() |
|
Ennas ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 15 Februari 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2489 |
Ik begin altijd met horizontaal en verticaal de vakken af te gaan. Kan ik in de 1e/2e/3e vak/kolom al cijfers invullen?
|
|
![]() |
|
pralientje ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 23 Mei 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 14072 |
Ik heb hem afgeprint wil wel proberen een uitdaging
|
|
![]() |
|
Ben heel benieuwd!
Het gaat me dus niet om de oplossing van de puzzel hoor! Het gaat echt om de eerstvolgende stap, en hoe je daar bij komt ![]() En ja: het zijn twee puzzels. @Ennas: zo doe ik het ook altijd, maar deze puzzels zijn een ander verhaal ![]() |
|
|
|
![]() |
|
smimske ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 20 Augustus 2010 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 1204 |
oooh, heb er hier ook zo een liggen waar ik niet uit kom.....Heb wel vaker dat ik even tijdelijk vast zit en het echt niet zie maar dan leg ik hem even weg en dan pak ik hem op een gegeven moment weer en is de puzzel in no time klaar Maar ben er nu dus ook met eentje al 3 dagen aan het stoeien en heb die van jou ff bekeken en zie het zo ook niet.....hmmm,heb even gekeken, tis niet eens dezelfde |
|
![]() |
|
![]() |
|
mineke.j ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 18 November 2008 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 855 |
Hij is echt lastig ..... ik kom ook niet verder en ik dacht ook er best goed in te zijn. Maar ik geef niet op, ga straks weer verder!!
|
|
http://minekeswerkjes.blogspot.com/
|
|
![]() |
|
pralientje ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 23 Mei 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 14072 |
Mijn dochter is ook er al mee bezig die is er normaal een krak in
![]() |
|
![]() |
|
l.wijsbroek ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Maart 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 4187 |
sorry ik snap daar nooit ene bal van (was vroeger blond, nu grijs)
|
|
lydia wijsbroek
|
|
![]() |
|
Lizzi ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 17 Oktober 2007 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 844 |
|
groetjes, Marlies
|
|
![]() |
|
malofa ![]() Duizendpoot ![]() Lid sinds: 29 Augustus 2010 Locatie: Thailand Status: Offline Points: 394 |
Ik ben een getal verderbij de linker sudoku, zal proberen het uit te leggen.
In het 9-vak links boven kunnen alleen de 4 en de 8 in de 2 onderste vakjes. Dit betekent dat de 3 op de middelste rij moet komen. In het 9-vak rechts onder kunnen de 6 en de 7 ook maar in twee vakjes. Nl. 1e van de 1e rij en 2e van de 2e rij. In dee twee vakjes kunnen dus geen andere getallen. Aangezien de 3 ook niet op de onderste rij van dit 9-vak mag. moet hij in de rechter kolom. Nu kijk ik naar het 9-vak rechts boven. De 3 mag niet op de bovenste rij (staat al in het middelste 9-vak) De 3 mag niet in de middelste rij (daar MOET de 3 komen in het linker vak). Blijven er nog 2 vakjes over. Vakje 2 en 3 van de onderste rij. Maar hij mag ook niet in het 3 e vakje (zie hierboven, moet de 3 van het onderste 9-vak komen) Dus blijft alleen vakje 2 van rij 3 over. Verder heb ik niet gekeken. Hoop dat je nu weer een eind op weg bent (als je mijn uitleg tenminste begrijpt ![]() groetjes Wenke |
|
Sawadee ka (zoals ze hier zeggen)
|
|
![]() |
|
malofa ![]() Duizendpoot ![]() Lid sinds: 29 Augustus 2010 Locatie: Thailand Status: Offline Points: 394 |
Nu de rechter sudoku,
Ik kijk naar de eerste kolom. De 1 kan alleen in de twee vakjes van het onderste 9-vak. de 4 kan ook alleen in deze twee vakjes, dus er kan GEEN ander getal hier. Dit betekent dat in de twee lege vakjes van het bovenste vak kunnen dan alleen de 5 en 7. Kijk ik nu naar de bovenste rij, dan kan de 5 alleen in het 1e vakje van de rechter 9-vak. in het linker 9-vak mag de 5 niet op de bovenste rij (hij moet nl in de eerste kolom. in het middelste 9-vak is de bovenste rij al bezet. in het rechter 9-vak kan hij maar op een plaats want in de laatste kolom staat al een 5. Hoop dat je nu met deze ook verder komt. ![]() Mocht je de uitleg niet begrijpen, laat het maar weten, probeer ik t nog een keer groetjes Wenke |
|
|
|
![]() |
|
GOED VAN JOU!!!
![]() ![]() ![]() Bij deze sudoku's moet je inderdaad meerdere stappen vooruit denken en de helft van de keren kan ik ze oplossen, maar deze was me té ingewikkeld omdat je kennelijk 'van twee kanten tegelijk' moet denken ![]() 1e puzzel: rechtsonder 6 en 7 had ik wel gezien, maar linksboven niet. En al helemaal niet de combinatie! Jij moet wel een ijzeren geheugen hebben! Fijn dat ik weer wat verder ben, nu kan ik er ook beter op verdacht zijn. We puzzelen lekker door, hartelijk dank voor je hulp!!! ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
![]() |
|
Succes verder, enneh...... Ik heb al heel wat jaren ervaring. soms zie ik ze heel snel, meestal moet ik ook nog wel even denken hoor!
groetjes Wenke |
|
|
|
![]() |
|
Ja, gelukt, allebei
![]() Ik moet dus mijn hersens nog net iets harder laten kraken en vooral ook m'n geheugen op volle toeren laten draaien. Lekkere hersengymnastiek! Waar een breiforum al niet goed voor is ![]() Nogmaals dank! Chris. |
|
|
|
![]() |
Reageer ![]() |
Pagina 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |